Nekromanti Recension av Tome and Blood

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Tome and Blood, en lite längre recension.

Chapter 1: rabblar upp en massa saker som kan vara bra att kunna, om man aldrig spelat någon form av Dungeons & Dragons tidigare; som vilka spells man bör välja, vilka abilities man skall prioritera, förklaring över de olika inriktningarna. Det som dock var bäst med detta kapitel var fördjupningen då det gäller familiarus, där dels en hel del nya finns tillgängliga, samt att reglerna från PH förtydligas. Kapitlet avslutas med ett gäng organisationer, där Black Academy var roligast (för mig som DM) och ondast….

Chapter 2: fylls av 6 sidor med nya feats. Där man finner några skojiga som Chain spell; där en spell får en kedjereaktion, huvudmålet får full skada, och alla andra som spellen fortsätter till tar halv skada. Energy Admixture; total maxning, låt en fire spell även ge cold damage! Extra slot; få ytterligare en spell slot. Widen spell; öka en area spells område med *1.5.

Chapter 3: Prestige klasser, som är helt okej. Vad sägs om en Arcane Trickster dvs Spellcaster/Rogue (ökar både som spellcaster och i sneak-attack). Dragon Disciple, man blir mer och mer lik en drake ju mer man ökar i level, både angående förmågor och utseende. För de som gillar fighter mages å finns dels den alviska Bladesinger och Spellsword. Men som DM fastnade jag för True Necromancer, som vid lvl 10 får energy drain…he…he…he; men även Pale Master kändes ond och trevlig!

Chapter 4: Items, en lista med vanliga, men främst magiska, samt ett nytt system för skapandet av items, vilket jag inte orkade titta på. Men man kan även finna regler för hur man bygger golems.

Chapter 5: börjar med lite taktiksnack till den blivande magikern, och lite bla bla bla. Sedan följer något som många inte kan få för mycket av……mer spells. Dels spells som har med golems att göra, vilket kändes ”nödvändigt” eftersom man tog med regler för hur sådana konstrueras i kapitel 4. Nya level 1 spells var 6 offensiva av 7, den sjunde var ”reparera golem light”. Lvl 2, hade några skojiga som False Life (1d10+1/lvl extra HP), samt spells som höjer abilities med 1d4+1. På level 3 hittade jag en mysig spell; Ice Burst, som ger 1d4 cold dmg och 1p blunt dmg per level upp till 10d4+10. Lvl 5 har Ghostform, vilket gör kastaren incorporeal mm mm mm. Det flesta spellsen var offensiva, jag är förvånad :gremwink:

Avrundning: Layouten är densamma som i S&F och DoF, dvs okej. Som helhet tyckte jag dock att den är den bättre av de tre som kommit. S&F har jag haft svårt för, mest för att jag förväntade mig mer av den när den kom, vilket kanske gjorde att jag sänkte förhoppningarna om detta supplement. I vilket fall som helst tycker jag den är bra att ha om man gillar sorcerers och wizards, som DM kan det alltid vara kul med elaka prestige klasser (jag säger det igen, True Necromancer), och nya spells att överraska spelarna med. Betyg efter genomläsning två, blir 3.5 av 5, en liten sänkning från första skumläsningen.
/König


"When the DM laughs it is already to late"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Danke! (och Bladesingers)

Tackar! En exemplarisk recension om jag får säga det själv.

Nu till en fråga: Bladesinger, hur är de? I 2nd ed. var ju Bladesinger-kitet det mest vedervärdiga man kunde hitta (även jämfört med resten av Elves' handbook). Det bröt för fanken mot 90% av alla spelets regler! Hur hanteras Bladesingers i 3E?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Bladesingers

Kan inte jämföra med hur de var tidigare, men de känns nedtonade. Har inte kollat på deras förmågor så mycket, då bladesong som gett dem dess namn.Spellsword den andra fighter/mage klassen kändes lite bättre, de har d8 i HD. Och får dra av 10/20/30% i spell failure, vartefter de stiger i lvl. Dessutom kan de kasta spells genom sitt vapen, vilket är bra med touch spells. Träffar man med vapnet, utlöses spellen mot samma mål. De kan desutom lagra spells i sitt vapen, för senare användning.

- Jag kan återkomma med mer info om Bladesingers senare!

"When the DM laughs it is already to late"
 
Top