Recensera ett rollspel som inte finns - X & Y

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag vill se en recension av det. Jag är nyfiken på hur likt det är Bomber & Granater.
Jag har hört att båda är översättningar av belgiska Les bombs et les granates, men från rivaliserande förlag. Ingen aning om hur licensen funkar idag sedan originalförlaget kånkat.

Men jag kan ha missuppfattat allt förstås.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Blixtar & Dunder

Brott & Straff (reglerna sa bara att det inte skulle vara ett redan existerande rollspel)

Ankor & Angkor Wat

Anfall & Försvar

Gangstrar & Gränder
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har hört att båda är översättningar av belgiska Les bombs et les granates, men från rivaliserande förlag. Ingen aning om hur licensen funkar idag sedan originalförlaget kånkat.

Men jag kan ha missuppfattat allt förstås.
Om sant är det ju intressant, då det i så fall rimligtvis inte har något med kapten Haddock att göra. Franska Wikipedia har en föredömlig lista på samtliga kraftord som kaptenen använder i samtliga album, med referenser. Det närmaste vi kommer några bomber och granater är ”Bombe atomique”, som används en gång i Tintin i Tibet. Motsvarigheterna till ”Anfäkta och anamma” och ”Bomber och granater” (Haddocks två vanligaste svordomar) är ”tonnerre de Brest” (”åska i Brest”, efter ett berömt oväder 1718) och ”mille sabords” (”tusen kanonportar”).
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Triologin:
1. Kvinnor & Män: “Livet (Lögnen)”
2. Män & Kvinnor: “Fantasin (Sanningen)”
3. Lagom & Bäst: “Lyckan (Chimären)”
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Rackare & Renommé
Tunnbrödsrullar & Troll
Grottor & Grötmyndighet
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Det rullar på i hög hastighet! Knappt två dygn in har vi redan 29 anmälda!
 
Top