Nekromanti Realismknarkande: Nordholmia/MUA (varning spoilers)

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Vi ska inom kort dra igång Silversoldaten och alla som vet något om äventyret vet att ett kraftigt magnetfält spelar en inte helt oviktig roll. En tanke som slagit mig dock är hur dylika kraftiga magnetfält fungerar och framför allt hur dom borde påverka robotar? Finns det någon som vet hur det funkar, är det endast järn som attraheras av magnetfält? Tydligen är Kringlan och Krubbis synnerligen magnetiska (budgetmodeller av rostfritt stål?) men hur är det med robotar med humiform som sannolikt inte (?) borde innehålla särskilt mycket järn? Hur funkar elektronik i mycket starka magnetfält?

Och tja, jag vet att MUA inte har någon större naturvetenskapligt realistisk ambition och köper det nästan helt, men i bland annat denna fråga känns det som att det borde bli någorlunda rätt :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Är det bitne deras navigationssystem som störs ut? typ att de har kompasser i stället för satellitnavigering att gå efter?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Ingen aning, men jag upptäckte igår att min laptop var lätt magnetisk när något (mins inte vad det var) fastnade på den. Så att det finns grejer i en robot som är magnetiska (humiform eller ej) känns inte speciellt långsökt.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
De tre metallerna järn, nickel och kobolt är de som uppvisar starkast magnetiska egenskaper vid ungefär de temperaturer som människor brukar vistas i. (Det finns en massa andra grundämnen som kan ha sådana egenskaper vid extrema temperaturer, men det kan vi lämna därhän...)

Magnetism och elektricitet interagerar mycket riktigt - i grunden handlar det ju om samma fenomen (iaf om vi inte heller här går in på mer udda fysiska tillstånd). Magnetism kan sägas vara ungefär ett fält som omger elektrisk kraft som rör sig.

Varje ledning i en krets eller liknande, har ett åtminstone svagt magnetiskt fält omkring sig. Fenomenet att en dator (som Måns beskriver) kan bli magnetisk, är när tillräckligt många av dessa fält har en liknande riktning och därför tillsammans kan bilda ett fält som är tillräckligt starkt för att attrahera en lös metallbit (med någon av de ferromagnetiska metallerna i).

Omvänt så skapar en metall med magnetiska egenskaper, som rör sig genom ett magnetiskt fält, en potentiell ström. (Det är lite så det fungerar när vi upplever statisk elektricitet, eller "får stötar".) Dvs. en robot som innehåller elektronik (och kanske ett metalliskt skelett av något slag) som rör sig genom ett starkt magnetiskt fält kan mycket väl påverkas.

Som Jocke skriver, så störs givetvis kompasser etc som bygger på att känna av jordens magnetfält. Men betydligt många fler system kan påverkas.

För det första så lär "Kringlan" och "Krubbis" magnetism förstärkas - de fungerar som elektromagneter. Ju mer de går omkring, desto starkare fält skapar de omkring sig - och drar sannolikt åt sig mindre metallföremål i omgivningen. Det kan också vara så att de bygger upp en riskfyllt hög statisk elektricitet - alla de rör vid får en skarp strömstöt tex.

Men alla robotar kan också störningar i sina system. (Om det nu inte skulle framgå av beskrivningen att de inte gör det - det är inte omöjligt att isolera den centrala elektroniken i en sk "faraday-bur".)

Det skulle gå att göra en slumptabell som de som spelar robotar måste slå på lite då och då. Lämpliga fenomen kan vara att de uppträder förvirrat, får hallucinationer - syn, hörsel osv.
Hubarth said:
Ok, tack, precis ett sånt svar jag ville ha :) Då har jag ett hyfsat underlag för hur det blir....
 
Top