Nekromanti Realism

Rach

Veteran
Joined
12 Sep 2000
Messages
131
Location
Stockholm
jag vill veta om strids systemet i Western är realistiskt?!
jag skulle också vilja veta om det går fort att lära sig reglerna...

/Rach
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Jodå...

...jag tycker att det speglar västern-striderna man sett på film väldigt bra. I början kan de verka lite komplicerade, men de är egentligen väldigt enkla...

/Gollum - som just kom hem från bion, har varit och sett Shanghai Noon

Rollspel på internet - http://www.slangkappan.com/
 

Hobbe

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
13
Location
Berga, Oskarshamn
Jag tycker att stridresglerna i Western är mycket bra.

För man tar och lägger till träffchans på vapnen som att missa med ett hagelgevär är nästan omöjligt efter som det är sådan spridning på kulorna. Vissa vapen är det lättare att träffa med och andra svårare. Det är mycket realistiskt.

Snabbhets systemet är mycket bra det oxå, och lätt vem som hinner skjuta och dra snabbast.

Skadorna tycker jag är ok, det är möjligt att döda med en kula från vilket vapen som helst fast i regel brukar det gå åt flera om det inte är ett gevär.

Sedan att man kan få permanenta skador, är realistiskt och skoj, att ha haltandes RP med stel nacke och utan vänster-arm är ju ganska roligt(eller igentligen inte..).

Läkning funkar bra med. det kan ta någon vecka att bli frisk från en lättare skada till månader av ett fult benbrott.


Jag vill hävda att western har det mest realistiska stridsystemet som jag spelat med. (har spelat 6 andra rollspel)
 

Hobbe

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
13
Location
Berga, Oskarshamn
Jag har lirat:

Star Wars
Kult
Mutant- efter katastrofen (det är gammalt)
Mutant 2089
Drakar och Demoner
Samuraj

är säkert något mer som jag glömt bort.

Kults stridsystem är väl det som är mest relalistiskt av dem, tycker jag.(efter Western)
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Kults stridsystem är väl det som är mest relalistiskt av dem, tycker jag.(efter Western)

Klart att Western är mer realistiskt eftersom Kult inte är ett dugg realistiskt.

Riddaren - fyller år idag


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Jonny Utah

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
62
Location
Pleasenthill, Arkansas, USA
Hej

Frågan var väll hur realistiskt Kults stridssysten var och INTE om Kult i sig var realistiskt, vilket det förhoppnings vis inte är....

Själv tycker jag att Kults stridssysten är så realistiskt det kan bli utan att vara för komplicerat. Men jag föredrar naturligtvis Western framför alla andra rollspel.

För övrigt vet jag inte om man kan prata om "realistiska" stridssystem, för jag antar/hoppas att ingen av oss varit med om en riktig eldstrid på liv och död, med alla de vedermödor det kan innebära, så väl fysiska men framför allt mentala.

Jag själv föredrar att hålla mig till abstrakta rollspels strider, hemma i rollspels soffan, "realistiska" eller inte.

ha en bra dag

mvh Jonny Utah (som tycker att Kult är ett helt ok rollspel)
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Realism eller inte.

Jag håller med signaturen Johnny Utah. Det kan stöpas och blötas i all oändlighet hur "realistiskt" ett rollspels stridssystem är, och egentligen finns det (enligt min mening)inget som är realistiskt, bara mer eller mindre sannolika. Dock har jag kanske mer att tillföra, då jag under FN-tjänstgöring i Bosnien 1994 blivit beskjuten (ungefär varannan dag i tre månaders tid) av både granatkastare, stridsvagnseld och handeldvapen, tack och lov blev jag aldrig träffad, men den närmaste grk-granaten landade mindre än 35m från min postering! Nu kanske jag har kommit ifrån ämnet en del, men jag vill bara påpeka att systemet är lätt och inte helt otroligt, (som t.ex. i Dungeons and Dragons). Är man å andra sidan ute efter ett spel (som i mitt tycke) är ganska nära realismen så kan man pröva "Millenniums´End" eller "Conspiracy X".

Red Dust.

(Håller ett vakande öga).
 

Hobbe

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
13
Location
Berga, Oskarshamn
jag menade givetvis så som Jonny Utah menar stridsystemet och inte Kult-världen. Tycker inte om när man spelar med KP det är bättre med allvarliga och lätta skador känns mer realistiskt.
(Western har väldigt bra stridsregler tycker jag)
 
Top