Nekromanti Realism vs dödslag

ForrestFox

Veteran
Joined
25 Dec 2003
Messages
24
Har läst igenom boken och kommit till köld och nedkylning, och återigen hajar jag till när det står "naturligtvis måste en rollperson som får trauma slå både dödslag och chockslag på normalt sätt"..

Hur lätt är det att dö i Mundana egentligen?
Dödssiffrorna måste ju vara oändliga i den världen, där man kan dö för det minsta lilla.
Går det ens att bygga upp en civilisation? :gremshocked:

Ta bara regeln om förfrysning. Låt oss säga att det är +10 grader och att bonden som är ute på promenad för att gå till staden har lätta kläder. Så plötsligt börjar det blåsa kraftigt. Risken för nedkylning blir då ob1t6. Om han nu misslyckas med detta slag mot sin tål om och om igen (rollpersonen har offantlig otur idag) och hans utmattning i kombination med långtidsutmattning för längre resor tillsammans med utmattning för förfrysning kommit ner några rader på utmattningssektionen, då ska han börja slå tål-slag för att inte få förfrysningsskador. Han misslyckas med ett sådant slag och får en poäng trauma, och ska då slå dödslag och chockslag. Han misslyckas med dödslaget och dör pga förfrysning där han går mot staden.
(Okay, ett sådant scenario vore rätt så skrattretande, och skulle rollpersonen verkligen slå så kasst hela tiden så får han allt ta emot både ett och annat skratt)
Jag har fått för mig att en förfrysningsskada inte alls är dödlig, så jag finner det smått roande att bonden kan dö på fläcken av att hans hand förfrysit eller dylikt.

Hur kraftigt farlig är ett trauma egentligen?
Ibland låter det orimligt dumt att ha med trauma i vissa situationer (Visst, som SL kan jag välja att inte låta rollpersonerna slå dödslag, som i exemplet ovan, men vad anser ni? Skulle ni varit hård och låtit personen ovan få göra sitt dödsslag?)
 

Musashi

Veteran
Joined
7 May 2003
Messages
59
Location
Göteborg
Det är inte specielt lätt att dö utan orska i mundana, däremot är det lättare att dö om man för ett svärd i bröstet än i vissa andra rollspel... Det som gällde förfrysning får man ta med en nypa salt som SL. Givetvis behöver SL inte slå ett slag om bonden skall gå mellan huset och bondgården, eller kanske något längre sträcka heller, men om man varit ute på resa i en vecka och dessutom har ont om mat och lider av trötthet... Då skulle det kunna hända att man får slå ett slag eller två för att kolla om man överlever situation, givetvis kan färdigheten Överlevnad spela sin roll också
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Dödssiffrorna måste ju vara oändliga i den världen, där man kan dö för det minsta lilla."

Det kan man i vår värld också.

Poängen är nämligen nyckelordet "kan". Att man "kan dö" av minsta lilla innebär inte att man faktiskt dör av minsta lilla. Det innebär precis det: att man kan dö. Det finns en sannolikhet för att man dör och den är större än noll.

Betrakta följande faktiska fall från verkligheten: en fullt frisk svensk 40-årig kvinna blev för ett par år sedan rånad. Rånarna knuffade omkull henne så att hon föll olyckligt och bröt höftbenet. Hon dog av frakturen.

Åkej, sannolikheten att man ska dö av en sådan skada är minimal, precis samma som att man ska kunna avlida av en plötslig köldknäpp, men den finns. Det har hänt. Ergo: man kan dö av minsta lilla.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
"Så plötsligt börjar det blåsa kraftigt. Risken för nedkylning blir då ob1t6. Om han nu misslyckas med detta slag mot sin tål om och om igen (rollpersonen har offantlig otur idag) och hans utmattning i kombination med långtidsutmattning för längre resor tillsammans med utmattning för förfrysning kommit ner några rader på utmattningssektionen, då ska han börja slå tål-slag för att inte få förfrysningsskador. Han misslyckas med ett sådant slag och får en poäng trauma, och ska då slå dödslag och chockslag."

För att nu få ett i trauma krävs det att han först misslyckas (som du säger) med ett Ob1t6 slag mot Tål. Chansen för att misslyckas på Ob1t6 mot 10 (som borde vara en standard för en helt vanlig svensson) är 2,4% ...
Misslyckas han nu med detta, få han +1 trauma.. och har han inget trauma innan så krävs det att han först misslyckas 7 gånger, så att han kommer ned på +Ob1t6 på trauma värdet. Sedan måste han självklart misslyckas med sitt slag mot chockvärde, som även det lär ligga på runt 10.

Så.. misslyckas han med Ob1t6 mot 10, nio gånger i rad så kommer han att dö (och förtjänar det säkert med :gremtongue: )
 

MarcelBongo

Veteran
Joined
8 Oct 2003
Messages
36
Location
Växjö
Jag tycker att Ob-systemet är förträffligt. Fast ibland är det nästan så man vill att ens spelare skulle dö oftare för minsta lilla, så kanske de skulle lära sig att inte krångla så fruktansvärt. :gremmad:

No-Vir, Sl som tröttnat på sin spelgrupp.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Vad statistiken kan säga...

Hur lätt är det att dö i Mundana egentligen?
Dödssiffrorna måste ju vara oändliga i den världen, där man kan dö för det minsta lilla.
Går det ens att bygga upp en civilisation?
Såg ett program på discovery för ett par år sedan som handlade just om sannolikhet och statistiken kring dödstalen i Storbrittanien. Kommer inte ihåg de exakta siffrorna men sanningen som döljde sig där bakom var överraskande. Har för mig att drygt hundratalet dog varje år som följd av att exempelvis ramla ur sängen, när de skulle stänga av väckarklockan o andra halvt absurda saker. Ännu vanligare är det då med folk som dör av getingstick eller av att ramla ner för trappan.
Folk KAN alltså då även i vår värld av till synes bagateller. Alltså skildrar ObT6 systemet vad som faktiskt är möjligt även i vår värld och precis som i vår egen värld så behöver det inte innebära att civilisationen går under...

Ibland låter det orimligt dumt att ha med trauma i vissa situationer (Visst, som SL kan jag välja att inte låta rollpersonerna slå dödslag, som i exemplet ovan, men vad anser ni? Skulle ni varit hård och låtit personen ovan få göra sitt dödsslag?)
Bara för att det är möjligt i systemet betyder inte att du som SL måste tillämpa det. Jag hade struntat i det men ändå givit den barklädda rollpersonen en läxa i form av en ordentlig förkylning och eventuell feber vilket naturligtvis resulterar i sängliggande när de andra ska partaja eller hitta på något annat trevligt.
Dödsfall sker i regel enbart i mina kampanjer om det känns cinematiskt rätt (typ hjältedöd) eller som en följd av korkade handlingar a la "jag rusar mot draken med draget svärd".
 

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
får en poäng trauma, och ska då slå dödslag och chockslag
:gremconfused:
Trodde inte att man behövde slå något förren man är inne på andra raden, annars dör mina spelare 4-5 gånger per spelmöte :gremgrin:


decado som undrar vad man skall med en "tekoppsikon" till
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: en detalj

Om det är +10 och blåser går man inte runt i lätta kläder. Speciellt inte om man är bonde och förmodligen har lite väderkännedom. Så det så.

Om det är +10 är det sommarvärme ju!
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: en detalj

Är det +10 så nog fan går jag relativt "lättklädd" (T-shirt och jeans eller linnebyxor)... När det når ner under 0 kan jag börja köra seriöst med jacka. Här har det varit -35 iår och jag har fortfarande bara tagit på mig långkalsongerna ett par gånger. Nu är jag ju köldtålig som bara den... men ändå =)
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Vad statistiken kan säga...(lite OT)

Folk KAN alltså då även i vår värld av till synes bagateller.
Inte att förglömma 3åringen i Storbrittanien som såg på Teletubbies, skulle krama teven (under slutscenen när de där odjuren står i skärmen, räcker ut armarna åt sidorna och ropar "kraaam"), teven faller över 3åringen som dör. DET är inte illa pinkat.

Appropå statistik. Jag fick idag reda på att när en Census (undersökning på alla Storbrittaniens innevånare med ett antal frågor) senast gjordes, år 2001, så angav ung 680 000 personer med Brittiskt medborgarskap religionen Jedi som deras tro. (Ja... Jedi som i Star Wars)
 

Xenon

Veteran
Joined
2 Dec 2003
Messages
64
Location
Halmstad
Re: Vad statistiken kan säga...

Hmmm drar mig till minnes ett senario som skulle resulterat i en död... vid tanke på

Dödsfall sker i regel enbart i mina kampanjer om det känns cinematiskt rätt (typ hjältedöd)
Senariot där en vapenmästare med väääldigt högt värde står rakt framför en bågskytt. vapenmästaren har 2 vapen. vapenmästaren hugger mog pilbågsskytten. pilbågskytten försöker undvika. han lyckas med sitt unvika slag och får halverad skada. vapenästaren träffar honom i armen men lyckas inte komma upp i en extra skada. pibågskytten har av någon outgrundlig anledning valt att splitta sina handlingar (vilket är direct livsfaligt) och skjuter vapenmästaren oh träffar honom så illa att han borde dött men sl (ljusetsriddare) tyckte inte han borde dö där och låter honom överleva.

vad jag vill komma till är att om man nu inte har tänkt att följa reglerna till fullo för att ens spelare inte ska dö av baggateller så kan man för sjuttsicken se till att spelarna inte blir övermannade av super duper yber ninja pilbågskyttar.....

tycker för den delen att ob sytemet kan bli lite väl konstigt i bland men det är ju inte värre än att sl kan gå in och säga ifrån eller?
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Spelledaren ger svar på tal[OT]

Först till en liten regelmässig väsentlighet:

Regel nummer 1:
Spelledaren har ALDRIG fel!

Regel nummer 2:
Om spelledaren mot all förmodan ändå skulle ha fel - se regel nummer 2.

Som en liten repetition utifall att du glömt bara... :gremwink:

Senariot där en vapenmästare med väääldigt högt värde står rakt framför en bågskytt. vapenmästaren har 2 vapen. vapenmästaren hugger mog pilbågsskytten. pilbågskytten försöker undvika. han lyckas med sitt unvika slag och får halverad skada. vapenästaren träffar honom i armen men lyckas inte komma upp i en extra skada. pibågskytten har av någon outgrundlig anledning valt att splitta sina handlingar (vilket är direct livsfaligt) och skjuter vapenmästaren oh träffar honom så illa att han borde dött men sl (ljusetsriddare) tyckte inte han borde dö där och låter honom överleva.
För det första så hade inte bågskytten en minsta aning om hurpass kompetent vapenmästaren var. Att denne dessutom såg ut som en ovanligt fjollig tirak gjorde väl honom inte direkt mer hotande... :gremtongue:

För det andra så lyckades vapenmästaren precis komma fram i slutet av sin förflyttning (låt oss därför inte glömma modifikationen av +Ob1T6 det ger att utföra handlingar efter en förflyttning).

För det tredje så hade inte bågskytten valt att utföra mer än en handling. Han missbedömde avståndet till vapenmästaren och trodde sig hinna skjuta honom innan denna skulle nå fram. När det visade sig att han hade fel tvingades han utföra en instinktiv försvarsmanöver istället vilken han hade tur och lyckades med.
Dessutom vill jag minnas att vapenmästaren hade hela två försök (med sina två handlingar, båsskyttens kom ju först efter dessa) vilka han båda mer eller mindre drumlade bort genom kassa tärningsslag. Hade vapenmästaren slått vad han normalt borde slå så hade ju saken inte inneburit några problem för denne. Kasst tärningsrullande kan man ju inte beskylla SL för...

vad jag vill komma till är att om man nu inte har tänkt att följa reglerna till fullo för att ens spelare inte ska dö av baggateller så kan man för sjuttsicken se till att spelarna inte blir övermannade av super duper yber ninja pilbågskyttar.....
Ett värde på 12 i Undvika och Båge 14 för en inhyrd lönnmördare är inte särskilt ûber i min mening. Dock kan även sådana värden ställa till problem vilket ju situationen tydligt visar.
[Ändrat:] Dessutom är ett misslyckat dödsslag på Ob2T6 knappast någon yttring för spelledarens sadism i fråga om motstånd, snarare för spelarens otur med tärningsrullande. Sammanfattningsvis tycker jag det är vad hela situationen speglar.

Att jag valde att INTE låta vapenmästaren dö en sådan neslig död (trots att spelaren förolämpade spelledarn genom att kalla honom både det ena och det andra! :gremmad:) berodde på att ju situationen var skapad helt och hållet av spelledaren för att ge uttryck för deras fienders gärningar. Spelarna hade alltså inte så mycket de kunde göra åt saken annat än att besvara anfallet som spelledaren lite senare insåg kanske var lite väl dödligt (kan iofs diskuteras 6 stycken medelmåtta lönnmördare varav 4 beväpnade med bågar mot två av Mundanas skickligaste vapenmästare samt en nog så skicklig dolkkastande tjuv?)... Se alltså benådandet som ett uttryck för spelledarens barmhärtighet!

[Ändrat:] Vad gäller att följa regler så var det ju just det som spelledaren gjorde till punkt och pricka vilket spelaren hade (och då det handlar om ofördelaktiga situationer för sig själv också brukar att ha :gremwink:) starka synpunkter om.

Slutligen borde du betänka att om spelarna ser till att skapa regeloptade vapenmästare med ûberfjäskiga kombinationer av tekniker med vilka de piskar det mesta motstånd utan större problem (vilket är exakt HUR spännande?) så måste de ju givtevis möta motstånd där efter. Its all a matter of balance my friend... :gremgrin:

tycker för den delen att ob sytemet kan bli lite väl konstigt i bland men det är ju inte värre än att sl kan gå in och säga ifrån eller?
Håller med dig exaktus för bevisligen behöver ju bara SL göra en magisk gest och så fortare än någon hinner säga BINGOBERRA så är tärningsutfallet modifierat till ett behagfullare utfall!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
ÄCO kontrar

"Regel nummer 1:
Spelledaren har ALDRIG fel!

Regel nummer 2:
Om spelledaren mot all förmodan ändå skulle ha fel - se regel nummer 2."


Hörrödu, det där avtalet sades upp i laga ordning 1997. Ett nytt avtal förhandlades fram därmed, och den nya avtalstexten står att läsa här:

http://www.foxtail.nu/pe_avt.html

Även dessa regler gillas inte av alla ombud, så Äventyrarnas Centralorganisation utreder just nu en slags "rollspelsallemansrätt" som kan ersätta de tunggrodda avtalen. Utredningen har just nu fastnat för två uttryck som de tycker sammanfattar "rollspelsallemansrätten", nämligen "kunden är gud" respektive "do what thou wilt shall be the whole of the law".
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
SRO dementerar

Vilken tur då att vår rollspelsgrupp inte är ansluten till ÄCO. En sådan demokratisering skulle ju kunna få fatala konsekvenser för spelbalansen allt enligt SRO:s samtycke (Spelledarnas Rixorganisation). Här är det hederlig gammal spelledardiktatorskap som gäller serru! :gremwink:
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Precis!

Det ska blåsa ordentligt om man ska frysa vid +10.


Hursomhelst handlar det bara om vanligt sunt förnuft.
Borde rollpersonen dö gör den det. Annars inte.
Om man inte vill ha lite komedi förstås.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Crowley...?

"kunden är gud"

Återstår då bara att definera vem kunden egentligen är. :gremsmirk:
Är det spelarne eller är det sl...?

"do what thou wilt shall be the whole of the law".

Känns lite för anarkistiskt för min smak.
 
Top