Nekromanti Realism vs Action

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Realism vs detaljism (igen)

Naturligtvis så är din smak inte fel, men..
Det är väl inte inkonsekvent att detaljerade regler till en fantasivärld? Annars så skulle det ju inte finnas möjlighet att hacka en orch i skallen på ett realistiskt sätt.. /images/icons/wink.gif

Nä, men att det finns "jordnära" fantasy är väl ett levande bevis på att fantasyvärldar inte måste vara heroiska.. Se bara på sagan om Deverry t. ex, en av mina favoriter.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Re: Realism vs detaljism (igen)

Jag skrev inte att detaljerade regler inte passar in, jag skrev att realism inte passar in i en sagovärld. Det är åtminstone det jag försökt säga.

Detaljerade och realistiska regler är inte nödvändigt samma sak.

Vidare måste inte sagor vara heroiska, men många är det, och jag tycker att det skall finnas möjlighet att spela heroiskt om man vill, men man måste naturligtvis inte spela så.

Det är inte alls många av mina äventyr som är överdrivet heroiska om alls, men jag vill fortfarande ha möjligheten att göra heroiska äventyr. Och då vill jag inte ha realism, en lagom dos detaljism använder vi och det passar oss.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Realism vs detaljism (igen)

"Är inte Eon ett rollspel som utspelar sig i en fiktiv värld? En värld som inspirerats av sagor rent av kanske?"

Jo, men Eon har också inspirerats av vår egen historia. Ambitionen har varit att skriva ett spel i en slags "what if"-miljö: vad skulle hända i en trovärdig värld om "sagoelementen" (snarare fantasyelement) fanns och fungerade? Frågeställningen är inte helt olik den som man hittar i den lilla men intressanta genren "alternativ historia": vad skulle hända om utomjordingar anföll Jorden 1942? Vad skulle hända om Hitler vann kriget? Vad skulle hända om Muhammed blev en kristen profet istället för islams grundare?

Dessutom finns det egentligen ingen motsättning mellan heroism och realism. Vi har hjältar i vår historia också, och mer realism än vår värld får man faktiskt leta efter.

Men visst, jag förstår din synpunkt. Spelar man heroiskt så känns det snöpet om ens rollperson går å dör. Spelar man inte heroiskt så känns det dock minst lika snöpet som rollpersonen inte kan dö.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Re: Realism vs detaljism (igen)

"Jo, men Eon har också inspirerats av vår egen historia. Ambitionen har varit att skriva ett spel i en slags "what if"-miljö: vad skulle hända i en trovärdig värld om "sagoelementen" (snarare fantasyelement) fanns och fungerade? Frågeställningen är inte helt olik den som man hittar i den lilla men intressanta genren "alternativ historia": vad skulle hända om utomjordingar anföll Jorden 1942? Vad skulle hända om Hitler vann kriget? Vad skulle hända om Muhammed blev en kristen profet istället för islams grundare?"

Jag förstår din mening, även om det verkligen är just "om" dessa faktorer nu skulle finnas. Eller "om" det eller det hade inträffat, och det kan ju givetvis vara ett spännande och intressant scenario.

Självklart är det alltid en balansgång mellan hur mycket ska vi kalla det "dödlighetsfaktor" som momentet strid, ska/bör innehålla och det är ju upp till var och en oss att tycka om olika balans.

Bara för att ett spel kan spelas heroiskt och att rollpersonen kan bli en "monsterbiff" behöver ju inte innebära att man inte skulle kunna spela mer "realistiskt". Och givetvis behöver en hjälte inte vara en person som "haft ihjäl alla monster i monsterboken" som du säger.

Men jag menar att i EON så stödjer reglerna en mer "realistisk" stil av spel. Detta är inte FEL, men jag skulle ha önskat att det fanns ett mer "actionladdat" system, för de som vill spela så.

Eon skulle kanske ha attraherat en större publik om det fanns två olika system. För det är inte ett dåligt system, det är bara det att jag med fler inte uppskattar det, eftersom vår spelstil inte riktigt kan klara ett så pass "realistiskt" system.

Om vår spelstil inte passar till Eons system är givetvis inte något som undergräver Eons mycket genomtänkta och välbearbetade image. För jag upplever det mycket välkonstruerat bortsett från en del detaljer och moduler som inte riktigt går ihop.

"Men visst, jag förstår din synpunkt. Spelar man heroiskt så känns det snöpet om ens rollperson går å dör. Spelar man inte heroiskt så känns det dock minst lika snöpet som rollpersonen inte kan dö."

Givet, jag menar inte att en "hjälte" ska överleva allt, lika lite menar jag att man inte skulle kunna spela mer jornära om man så önskar. Jag anser att ett riktigt bra system kan ta hänsyn till alla (inte alla, alla) spelstilar, jordnära, heroiskt, episkt eller vilken stil det nu är. Eon tar enl mig inte hänsyn till detta och det tycker jag är synd.

Ett riktigt bra rollspel (finns det något?) har regler som kan användas om man nu så önskar till olika spelstilar. Och som erbjuder en spännvidd i regelkonstruktionen som gör det möjligt att spela på ett flertal olika svårighetsgrader och olika detaljerat, realistiskt eller orealistiskt så att säga.

Ett rollspel bedömmer jag inte utifrån alla detaljer utan utifrån dess helhet. Men även om helheten är bra, kan en del regler eller andra saker "förstöra" detta intryck, och göra det trist, krångligt mm.

P.S Eftersom jag inte är någon haj i datorhavet direkt undrar jag hur man får till fet respektive kursiv stil i texten. Och ja, återigen, jag kanske uttrycker mig suddigt, och stavar illa men jag hoppas alla (du oxå krille) förstår mig ändå, annars får ni hojta till.

Vänliga hälsningar

Ryng Silverkorp, ung dvärg med fötterna på jorden och blicken riktad mot skyn.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Realism vs detaljism (igen)

"Men jag menar att i EON så stödjer reglerna en mer "realistisk" stil av spel. Detta är inte FEL, men jag skulle ha önskat att det fanns ett mer "actionladdat" system, för de som vill spela så."

Och även här finns det nivåer. När jag kör med Eons regler så brukar jag som sagt var banta ner så mycket som möjligt för att få upp farten. Dessutom slänger jag på ett snabbare skadesystem som är om möjligt ännu mer dödligt, paradoxalt nog. Den action som jag är ute efter där är snarare något liknande samuraj-action: hjälten och skurken stirrar varandra i ögonen i flera minuter, de sätter fart mot varandra, drar sina svärd, flyger mot varandra och hugger!

Och sedan, några sekunder efter passagen, faller en av dem död ner.

Som någon i bekantskapskretsen sade när jag beskrev en sådan duell riktigt ingående (och med väl valda musikstycken med shakuhachi, japansk flöjt, i högtalarna), "Fan, det här är ju poetiskt våld!" Då kändes det så precis rätt!

Hur som helst, detta är ju inte riktigt den tradition som vi normalt förknippar med action, men det är en intressant variant.

"Eftersom jag inte är någon haj i datorhavet direkt undrar jag hur man får till fet respektive kursiv stil i texten."

Man skriver en kasse koder inom hakparenteser: säger att man ska börja kursiv stil (i = italics), och säger att kursiv stil ska sluta. Det finns motsvarande andra koder också, till exempel b som i bold (fetstil) och lite andra. Man kan även använda HTML i viss utsträckning. Läs mer <a href="http://forum.rollspel.nu/faq_swedish.pl?Cat=#html">här</a>. - Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Två system

"Eon skulle kanske ha attraherat en större publik om det fanns två olika system."

Sant och riktigt! Tänk om någon Neogames-snubbe kunde sätta sig ned och sätta ihop ett enklare system som kan användas som officiellt alternativ till det mer detaljerade systemet. Det skulle inte förvåna mig om antalet Eon-spelare genom en sådan manöver skulle fördubblas.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Okej..

Byt då ut "detaljerade" mot "realistiska", så får du min ståndpunkt i frågan! /images/icons/wink.gif

Men du säger att "alla äventyr måste inte vara heroiska" ??? Varför då posta ditt förra inlägg alls? /images/icons/crazy.gif

Om du menar att EON borde ha en möjlighet att vara heroiskt så, ja det är inte svårt att fixa:
<A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...=108846&page=1&view=expanded&sb=5#Post108846" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthread...age=1&view=expanded&sb=5#Post108846</A> Fast det är lite synd att det inte finns med i regelboken..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Missuppfattning

Du har nog missförstått mig eller så har jag varit lite suddig i försöket att säga vad jag menar.

Jag vill ha möjligheten att spela heroiskt, men det är inte så att jag alltid vill spela så. Jag spelar inte heller alltid så.

Heroism kan vara många saker.

När jag startade denna debatt så drog jag en del saker till sin spets, utan att tänka efter ordentligt. Men jag ska förhoppningsvis vara mer tydlig i fortsättningen.
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Tidsfaktorn är boven

"Och även här finns det nivåer. När jag kör med Eons regler så brukar jag som sagt var banta ner så mycket som möjligt för att få upp farten. Dessutom slänger jag på ett snabbare skadesystem som är om möjligt ännu mer dödligt, paradoxalt nog. Den action som jag är ute efter där är snarare något liknande samuraj-action: hjälten och skurken stirrar varandra i ögonen i flera minuter, de sätter fart mot varandra, drar sina svärd, flyger mot varandra och hugger!"

Ja det är klart att man alltid kan och ofta modifierar befintliga system, vem gör det inte?

Men jag har tyvärr inte så mycket tid som jag ibland skulle önska till att modifiera och ändra system. Därför skulle det vara så skönt och bra med ett system som har stor spännvid så att man kan välja den stil man gillar.

Jag vill främst framhålla min kritik gemtemot Eon som konstruktiv, en åsikt som kanske kan få er som arbetar med Eon att tänka "aha" det där kanske inte är någon dum idé ...

Kanske skulle ett mer "actionladdat" system med div "hjälteregler" kunna vara något för en kommande modul?

Det finns många sätt att höja stämningen i äventyr, ett bra upplägg för ett nytt ämne kanske?

Tack för infon om stilar i texten. Jag ska prova i den här texten ... Japp det funka *glad*

Ryng Silverkorp, svinaherden som blev vapendragare åt riddaren Astillion Griphierta, konungens främste riddare.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jadå, jag fattar...

Och visst vore det praktiskt med heroiska regler.. Fast jag tror inte att ett bra rollspel KRÄVER möjligheter att spelas på olika sätt.. Vill man spela DoD-aktigt köper man DoD, vill man spela Vampire-aktigt köper man Vampire osv..

Men visst är det praktiskt med alternativa regler!
Praktiskt, fast det innebär mer jobb..
Mer jobb, fast kanske inte så mycket ändå.. (Blablabla.. /images/icons/wink.gif)




/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Intryck av spelare

Jag om någon läser det mesta som sägs här, och om det är bra så tar jag intryck. Det finns mycket man kan göra för att hela tiden utvecklas mot bättre och större höjder. Att göra stora förändringar i tex Eon tror jag dock är farligt ur konsekvenssynpunkt - om stora ändrar genomförs i grundsystemet blir det plötsligt en massa följdfel i tilläggsböckerna.

Men nästa system som jag skapar (strids- och skadesystem till Phobia) är det enklaste jag har konstruerat än så länge. Men en del nymodigheter och innovationer innehåller det trots allt. =)

Hur kommer det att bli, undrar kanske någon? Jag tänkte ha med levels och Hit Points och... NÄ! Nu är jag bara trött och lurig. Så länge jag har något att säga kommer Neogames aldrig att släppa ett levelbaserat system, om inte spelet i fråga står och faller med det - men det skulle jag finna svårt att tro.

Fö kan ju tilläggas att skadesystemet till Phobia skrevs ned på en halvtimme och det håller. ,-) Jag kanske skapar ett filter som gör att det kan användas till både Eon och N2 också, om jag har tid/ork/lust.

Mina honörsord i skapandet är snabbhet, realism (ej detaljism) och upplevelse.

-Marco Behrmann
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Traumatisk tabell

<I>vilket alltså gjorde att man blöder som av ett skottsår
eller ett knivhugg även om skadan orsakades av en snyting.</I>

I min rollspelsungdoms fagra dagar gillade jag (snarare hade
en böjelse) för tabeller - Ju fler desto bättre. Därför
skapade jag en suprem tabell till just Wastelands för att
avgöra vart en träff tog och typen av blödning det gav.
Den tabellen kaserades redan efter första gången den sattes
i bruk, för en spelare fick ett slag på armbågen av en
allärt marodör och blödde näsblod :-]

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 
Top