[Realism] När betalade din alv skatt sist?

Finns det en genre av rollspel som liknar de där handelsspelen på dator, där man åker runt och köper och säljer prylar till olika pris på olika ställen? Med farliga resor, såklart. Känns som att tullar och skatter skulle kunna vara intressanta i ett sådant upplägg. Eller är det för mycket siffertrixande för att folk skulle tycka att det vore kul?
Inte som jag vet. Olika iterationer av Warhammer FRP har dock haft välutvecklade regler för det och det är en setting där det absolut skulle kunna bli en kul kampanj. (Jag har en gång snickrat ganska långt på en sådan men inte fått den till bordet pga prioriteringar.)

Finns det en genre av rollspel som liknar de där handelsspelen på dator, där man åker runt och köper och säljer prylar till olika pris på olika ställen? Med farliga resor, såklart. Känns som att tullar och skatter skulle kunna vara intressanta i ett sådant upplägg. Eller är det för mycket siffertrixande för att folk skulle tycka att det vore kul?
Traveller.
Men vad jag minns tas det inte ut så många tullar. Framtiden har öppna gränser...

En annan avgift som finns är för monopol och obligatoriska tjänster (vet inte vad avgiften egentligen heter). Det är typ användning av kvarnen, vinpressen, användandet av ugnen eller tvättplatsen, försäljning av specifika varor genom godkända kanaler, etc.

I många fall kommer det inte vara av betydelse för äventyrare, men man kan ju tänka sig att det finns en avgift på användning av någon form av magisk utrustning, identifieringstjänster, monsterburar i hamnen, landningsbana för drakryttare eller något annat som man kommit på att rika äventyrare behöver och som en makthavare kan ha monopol på. Skulle även kunna vara användandet av magisk stencirkel som ligger utanför staden eller det stora pentagrammet som staden låtit bygga. Den här typen av arrangemang gör att äventyrare känns mer som en del av samhället. Det uppstår en symbios - äventyrare tar hand om faror som vanliga medel inte rår på och i gengäld så uppstår en infrastruktur för att stödja äventyrarna... mot en avgift så klart.

UltraViolet Grasslands!

UVG caravan.png

Har aldrig använt skatt i spel vad jag kan komma ihåg (men med mitt minne så...). Hälften av den här trådens inlägg gör mig lite halvsugen på det (inte sifferpysslet, men vad det medför gällande smuggling, få fiender för att nån adelstjomme snor 20% av ens hederliga rövarbyte, allmänt culture gaming, etc).

Andra hälften gör mig osugen på att spela rollpersoner med oövervinnerligt våldskapital.

Däremot har historiskt sett mutor varit en grej. Hela svenska tullverket var genomkorrumperat fram till andra halvan av 1800-talet. Vid ett tillfälle hade samtliga tjänstemän vid tullstaten i Malmö blivit fällda för tjänstefel. Det förekom att tullstatens personal deltog i smuggling själva, vilket ju var rätt säkert för dem. I grunden handlade det om att lönerna var låga.
På motsvarande vis var smuggling så utbrett i New England på 1700-talet att försöken att slå ned på den var en av de största anledningarna till självständighetskriget. Ungefär alla amerikaner var för smugglingen.

Back