[Realism] Är din låtsasvärld verkligen feodal?

Same same diffrent names. Typ.

Relationer som handlar om att få rätten till ett områdes avkastning (eller att man inte blir av med den) mot en liten motprestation (skatt/”frivilliga gåvor”/löften om något t.ex. trupp … i mindre skala kallar vi det beskyddarverksamhet). Lite som jag var inne på tidigare. Att alltså relationen som jag nyss nämnde handlar om [det jag skrev om mat].

Det verkar inte jätteproduktivt att uppfinna en helt ny innebörd åt ett väletablerat begrepp på det viset?

Riiight. Så vikingarna var uppenbarligen en feodalstat. :gremsuck:
På sätt och vis ja. Kontroll av område, genom att kontrollera dem som brukar marken och låta dem ”vara ifred” om de betalar lite, samt en fördelning av bördan genom förbund/löften/gäld (aka relationer). Så, varför inte. Men medeltidsriddare är de kanske inte. … eller?!

Ha ha! Men som sagt, utanför trådens grundfråga. Om man ska komma tillbaka till den, skulle jag försöka se till att löften är viktiga att hålla och att de får konsekvenser att ge. Att reaktionerna är centrala, i rollpersonsskapande och äventyr. Detta oavsett vad definitionen av feodalt är, eller kan vara. De flesta världar är ju ändå nåt annat än vårt europeiska, och dessa två funkar oavsett om det är antiken, kina, japan eller medeltiden.

En aspekt man kan ha med är att allt utgår ifrån mat.

Ja! Jag gissar att du hämtat viss inspiration från det feodala Japan? Som använde ett ekonomiskt system baserat på ris åtminstone under delar av perioden.
Eftersom vi snackar rollspelssetting behöver man inte räkna alltför noga på om det hela går ihop. Det viktiga är att de sociala strukturerna funkar som avsett när rollpersonerna interagerar med dem.

Ja! Jag gissar att du hämtat viss inspiration från det feodala Japan? Som använde ett ekonomiskt system baserat på ris åtminstone under delar av perioden.
Den europeiska medeltiden fungerar på samma vis, bara inte lika explicit. Eftersom pengar saknas och logistiken är usel, skapar man militärmakten på lägsta möjliga nivå, där maten produceras.
Eftersom vi snackar rollspelssetting behöver man inte räkna alltför noga på om det hela går ihop. Det viktiga är att de sociala strukturerna funkar som avsett när rollpersonerna interagerar med dem.
Fast det kostar dig inget att göra ett överslag från AI, som är bra på den sortens saker. Så slipper man att länder har alldeles för stora arméer.

Back