Nekromanti Ravenloft, skaffa det eller ej

Nightal

Veteran
Joined
9 Nov 2001
Messages
12
Hmmm jag undrar om det är någon som har skaffat sig en uppfattning om hur det funkar, om det är ett bra köp eller om man ska låta det vara. om nån har spelat det (antingen till 2ed eller 3ed)

Vendui'
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Jag har köpt det läst det, men inte lirat det......än
Halva boken är världebeskrivning och hälften är regeltillägg/regeländringar samt förklaring av magi/ondska/godhet.

Har man en värld redan som man vill skall påverkas av ravenloftreglerna så kan man ganska enkelt införa ravanloftsystemet med darklords, förbannaelser och sådant på den världen man har, men då slänger man bort en stor del av boken (dvs kontinent och landsbeskrivning).

Jag som älskar när spelarna inte riktigt har koll på vad som händer gillar Ravenloft eftersom det finns en hel del mystik med. Jag var skeptisk och lite besviken efter första genomläsningen eftersom allt verkade vara så färdigt på något sätt. Andra läsningen så insåg jag att systemet är mycket enkelt och intressant och ganska lätt går att gör "värdsliga" förändringar i. Som t.e.x geografi och raser. Alltså blev den bättre vid andra genomläsningen när man fick lite perspektiv.

Jag rekomenderar ravenloft varmt. Men med brasklappen att jag är en dark-low-fantasy fantast. Visserligen tror jag ravenloft går lika bra att spela som high- eller middle-fantasy, men jag har inte riktigt tänkt på hur det då skulle bli.

Något nytt som jag gillade är de nya savekasten. Madness, fear och nån till, kommer inte ihåg på rak arm. Det går ut på att om t.e.x en grisodlare som råkar se en döing riskerar att hamna i chock och få mentala men av det. Vidare, gör man för många onda gärningar riskerar man dessutom att bli uppmärksammad av de onda krafterna, vilket både har sina fördelar som nackdelar. Det kan bli väldigt svårt att rädda sin själ- vilket ger uppslag till många äventyr.

Dessutom så finns det riktigt roliga regler för förbannelser, något jag verkligen uppskattade.
Något som också är skönt är att ravenloft inte ändrar så mycket på redan befintliga regler som finns utan istället lägger till en hel del. En stor ändring finns dock. All magi som är beroende av målets align är förändrad eller struken.
Den fysiska världen har jag inte kollar så jättenoga på eftersom jag tänker försöka pressa in ravenloft världen i min nuvarande. Däremot finns det väldigt enkla och klara regler för att låta ravenloftvärlden vara en egen extra kontinent (som är beskriven med länder och allt) i en eventuellt redan inkörd värld vilket är skönt om man vill köra vidare på en gammal kampanj.

Gillar man darkfantasy eller lowfantasy så är det bara att handla. Varning för fula illustrationer!!!! :)
Andra smakriktningar vågar jag inte uttala mig om. Ett stort plus för vampyr-varianten. Inga jävla vampyrklaner i krig här inte.....
 

Nightal

Veteran
Joined
9 Nov 2001
Messages
12
ok hmmm just för tillfället spelar jag i forgotten realms.
Gillar inte low-fantasy så himla mycket.... dock det du säger låter ju ganska bra ........... gillar dock dark stilen på spel...... jag har spelat mycket KULT, Vampier the maskerad (fan min stavning suger) och liknande spel.... (kommer ej ihåg vad mer jag spelat men det e en del) jag tycker inte att du tracha Vampier jag gillar reglerna och världen klan krigen som du refererade till men det funkar inte i Fantasy spel över huvud taget........ aa men jag måste nog ta mig en titt på Ravenloft.

Vendui'
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Min Vampire traching var helt och hållet min personliga smak. Jag gillar helt enkelt inte vampyrer som är helt antropomorfiserade, jag tycker att det går emot hela mystiken med vampyren. Samma anledning gör att jag inte gillar när spelarna vill vara magiker, det tar bort mystiken och gör det spännande till vardagligt. Fast återigen, det är helt och hållet min smak.

För att återgå till huvudämnet.
Ravenloft är nog "middlefantasy" snudd på "highfantasy" som default, det är alver, dvärgar, paladins och annat tjafs (återigen min smak). Orsaken till att jag är tveksam till hur det fungerar med Ravenloft är att jag inte ens försökt tänka mig in i situationen att spela i highfantasy eftersom jag inte gillar det. Jag har gillat highfantasy en gång i tiden, men spelat det så länge och så mycket att det känns tråkigt och vardagligt.

För att klargöra: Jag har inte ens funderat på om Ravenloft blir bra i highfantasy eftersom jag inte ens tycker att highfantasy är roligt. Alltså är det mycket möjligt att Ravenloft är precis lika bra till highfantasy som till lowfantasy, men jag är helt fel person att avgöra detta.
Jag skall leda mitt första ravenloftmötet på söndag, kan rapportera då hur det gick rent speltekniskt, om du är intresserad förstås.
 

Nightal

Veteran
Joined
9 Nov 2001
Messages
12
Jo det skulle vara trevligt.....
självklart kan man inte utgå i från nån annan än sig själv.......
Jag som dock gillar Mid/hi fantasy och är gothare.......(detta betyder dock inte att jag älskar vampyrer...... det kan vara kul att spela då och då men inte bara vampire... ) men men.....

AAARGHHHH

Vendui'
 
Top