Ravenloft men utan DnD och D20 ej heller DnD kloner , retrokloner av DnD eller osr?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag älskar ravenloft mina ganska grova aversioner mot DnD och D20 är ingen hemlighet som jag dolt på forumet.

Jag undrar därför att hur kan jag få Ravenloft men utan DnD och svar som konvertera ravenloft till ett annat system undanbedes vänligt men bestämt då jag är för lat för det.

Jag kan själv komma på whfrp och sylvania borde funka

Kan tänka mig att savage worlds säkerligen har nått ravenloft plagiat

Vad finns det mer för ravenloftliknande kampanjsettings med regelsystem som inte är DnD och d20 som jag kan använda mig av .
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Några av Lamentations of the Flame Princess äventyren har en Ravenloft-ig känsla.

World of Darkness medeltida o renässans böcker kan vara av intresse.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Några av Lamentations of the Flame Princess äventyren har en Ravenloft-ig känsla.

World of Darkness medeltida o renässans böcker kan vara av intresse.
Skall tillägga att jag även är helt ointresserad av osr eller DnD kloner eller gammel DnD retrokloner så lamentations går bort.
 

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
90
Location
Kalmar
Damarien i EON kanske? Har inte läst boken ännu men jag får intrycket att det kan passa, text från kickstartern nedan:

"Omgivet av höga berg, djupa skogar och stormande hav ligger det gåtfulla riket Damarien. Den som frågar utlänningar om landet på västra Asharinahalvön får ofta bara fragmentariska rykten och sagor till svar. På grund av sin långa historia av isolation har storfurstendömet kommit att bli en legendarisk plats som nästan bara omtalas som ett mörkt rike där lamior och vansinniga despoter håller det skräckslagna folket i ett järngrepp.

Den som är beredd att verkligen undersöka sanningen bakom legenderna finner dock ett märkligt och fascinerande land vars folk härdats av årtusenden av religiösa konflikter och politisk splittring och ännu berättar sagor om dagbräckningskriget, då trollkarlen Damas den svarte enade rikets folk mot de vandöda despoter som i forntiden hemsökte riket. Men även om storfurstendömet är långt mer än sitt mörka rykte händer det inte sällan att den som börjar gräva i dess många mysterier måste betala för sin nyfikenhet med sitt liv, eller till och med sin själ.
"
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Exalted:s Shadow lands områden, Deathlords och Abyssal Exalted kan man göra en hel del Ravenloft-igt med.

TORG:s Orrorsh område delar flera av Ravenlofts inspirationer (i alla fall i den klassiska varianten, vet inte hur det ser ut i nuvarande).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag antar att du vill ta ett annat rollspel + kampanjvärld och sedan bara lägga Ravenloft-världen ovanpå utan att du behöver anstränga dig med konvertering.

Spelet du väljer bör ha stöd för flera olika tidsåldrar, från medeltid till 1890-talets gaslight.
Spelet bör ha stöd för "vanliga" monster, som vampyrer, varulvar, spöken, zombier, o.s.v.
Spelet bör ha stöd för magi.
Spelet bör ha regler för "skräck".
Spelet bör ha stöd för planar travel, då Ravenloft "växer" genom att absorbera onda personer från andra världar.
Spelet bör vara lätt att modda, så man kan lägga in Ravenloft-reglerna när rollpersonerna (eller NPCs) "faller" och blir onda.
Jag skulle se det som en fördel om det inte finns superhjälte-regler, då rollpersonerna brukar vara vanliga människor.

Mitt förstaval skulle vara enkla generiska system som BRP, Savage Worlds, GURPS.
Mitt andraval skulle vara skräckspel, som Chill, Chock, Skrömt, Väsen.
Mitt tredjeval skulle vara spel som utspelas för ett par hundra år sedan, som En Garde, Götterdämerung, Lex Occultum

Ett tips: googla ravenloft + spel och se om det redan finns konverterat. Jag tror det redan finns till BRP, GURPS och Savage Worlds.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Vet inte om det är av intresse men kolla upp Mythras Classic Fantasy. Spelet för de som vill köra DnD men hatar D20 lvl-system.
Kräver ju lite jobb men där har du BRP designat för att lira Ravenloft. 👍
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vad jag är ute efter är följande

en redan färdig ravenloft konvertering till tex brp eller nått annat regelsystem som inte ens luktar DnD och d20 eller osr i hörnen eller så vill jag ha en ravenloft klon där spelskaparna tar och skapar en setting som tex heter pavencroft och en skurk som heter baron af darovic som är en rakt av kopia av ravenloft och strahd bara att dom ändrat på namn för att komma runt olika copyright lagar och sedan har dom applicerat sitt eget regelsystem på nämnda setting eller så något eget som är så likt ravenloft som det bara går tex sylvania till whfrp (hur likt det nu är)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
Varför vill du spela DnD-äventyr när du hatar DnD så innerligt? För mig går system och äventyr ganska mycket hand i hand. DnD är ett perfekt system för att spela DnD, så att säga.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Varför vill du spela DnD-äventyr när du hatar DnD så innerligt? För mig går system och äventyr ganska mycket hand i hand. DnD är ett perfekt system för att spela DnD, så att säga.
För att jag kan uppskatta en setting men inte regelsystemet eller ?

Jag kan tycka om westernsetting men inte boot Hill eller aces & eights .

Jag kan gilla lovecraftiansk skräck men in CoC

Jag kan gilla muskterörer men inte en garde osv osv osv

Jag gillar hammer horror , jag gillar gothisk skräck , jag gillar strahd von zarovich som en tragic villain och ravenloft setting i stort men jag jag gillar inte DnD hack n slash och ser inget nöje i att hack n slasha mig igenom barovia
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Yepp, tror du ska snegla lite på Mythras Classic Fantasy. Just argumentet gillar settingen men inte systemet är hela grejen med det spelet. De använder dina ord som sales-pitch. 😅😁
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Yepp, tror du ska snegla lite på Mythras Classic Fantasy. Just argumentet gillar settingen men inte systemet är hela grejen med det spelet. De använder dina ord som sales-pitch. 😅😁
Det var Mythras Classic Fantasy från The Design Mechanism och Legend från Mongoose jag tänkte på när jag skrev BRP.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Alltså, nu är det alldeles för många repliker i den här tråden som inte läst vad trådstartaren faktiskt skrivit.

Det är väl uppenbart att han inte vill ha rena system-förslag? Önskemålet är uttryckligen något som ger samma känsla som Ravenloft, alltså gotisk fantasy, men utan att vara skrivet för något d20-spel.

Nu är ju detta ett rätt obskyrt önskemål, och jag får erkänna att jag inte har något bra svar på den själv. Alla settings/kampanjer jag känner till med detta tema är just skrivna för D&D eller liknande (sådant som Grim Hollow eller Midnight).

Sedan finns det förstås andra spel som har en allmän grimdark-estetik som med litet god vilja kan kallas gotisk (WFRP, Zweihänder...).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Alltså, nu är det alldeles för många repliker i den här tråden som inte läst vad trådstartaren faktiskt skrivit.

Det är väl uppenbart att han inte vill ha rena system-förslag? Önskemålet är uttryckligen något som ger samma känsla som Ravenloft, alltså gotisk fantasy, men utan att vara skrivet för något d20-spel.

Nu är ju detta ett rätt obskyrt önskemål, och jag får erkänna att jag inte har något bra svar på den själv. Alla settings/kampanjer jag känner till med detta tema är just skrivna för D&D eller liknande (sådant som Grim Hollow eller Midnight).

Sedan finns det förstås andra spel som har en allmän grimdark-estetik som med litet god vilja kan kallas gotisk (WFRP, Zweihänder...).
Exakt detta , något som ger exakt samma känsla utan att vara skrivit för d20 eller om det finns en officiell eller inofficiell konvertering av ravenloft till ett annat system än d20.

Iom att du nämner whfrp så tänkte jag på sylvania iom att det är vad jag förstått en ripp off av Transylvania samt att det styrs av vampire lorden Manfred von Carsten .

It was a dreadful place; a land perpetually shrouded in gloom and mist, where abandoned castles glared down like hungry ogres on the dismal roads; where sullen villagers, some bearing obvious stigmata of mutation, mumbled dark warnings against going abroad by night; and where, one evening, a red-eyed, pale-faced nobleman studied us hungrily through the curtained window of his night-black coach, for all the world like a Bretonnian epicure inspecting his next meal... Of all the awful lands that I had then journeyed through, I have no hesitation in saying that Sylvania was easily the most dire.

FROM MY TRAVELS WITH GOTREK, VOL. IV, BY FELIX JAEGER. ALTDORF PRESS, 2505.


This land is my home, my birthright. The wind and rain are my allies. The trees and stones are my foot soldiers. The very earth will rise up against you should you try to take it from me. And my people will feast on your bones.

MANNFRED VON CARSTEIN, THE LORD OF SYLVANIA.


Hur skulle sylvania funka som nått psuedo ravenloft ?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
Jag gillar hammer horror , jag gillar gothisk skräck , jag gillar strahd von zarovich som en tragic villain och ravenloft setting i stort men jag jag gillar inte DnD hack n slash och ser inget nöje i att hack n slasha mig igenom barovia
Min poäng är att de äventyr jag läst från Ravenloft är just hack n slash i Barovia. :D

Men annars röstar jag väl också på Mythras eller ditt favorit BRP-system.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ett tips: googla ravenloft + spel och se om det redan finns konverterat. Jag tror det redan finns till BRP, GURPS och Savage Worlds.
Savage Worlds

GURPS

BRP var lite knepigare
för där har pdf:erna försvunnit.
Men har de funnits så de går säkert att hitta om man är lite envis.

Och som BRP väljer man Mythras i första hand och Legend i andra hand.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Om du gillar Ravenloft, spana in de olika Van Richten’s-guiderna. Boken Domains of Dread, också den till AD&D 2E, är också riktigt bra.

Tror det enda regler egentligen behöver uppnå är en okej dödlighet och representation av galenskap och monsterkrafter. Inte historiens mest ovanliga regelkoncept.
 
Top