Nekromanti Raunlänningar?? info plz

Zippo

Veteran
Joined
1 Oct 2002
Messages
178
Location
Kristinehamn, Värmland
En vän till mig bestämde sig för helt plötsligt att göra en Raunlänning. Men det finns en liten hake. Vi har ingen aning om hur raunlänningar lever. Samhälle, var de bor, population i Mundana och specielt vilka vapen de använder.

Det skulle var mycket till hjälp om någon kunde ge oss information om raunlänningar. Så han vet hur han ska spela raunlänningen mm.

Tack i förhand
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
" Vi har ingen aning om hur raunlänningar lever. Samhälle, var de bor, population i Mundana och specielt vilka vapen de använder. "

Raunlänningar är ett relativt civiliserat barbarfolk. De är kända som stigfinnare, vildmarksmän och ryttare. De bor på slätterna norr om den civiliserade världen.

Nog finns det många av dem, i ett land som heter Ebhron lever det ca 2,5 miljon raunlänningar. På slättmarkerna i norr bor det nog också ganska många, eftersom under barbarinvasionerna ca 3000 f.D. så bestod större delen av alla barbarer av raunlänningar och de var tillräckligt många för att ställa till rejäla problem för Colonan som då var ett av de starkaste rikena i det kända Mundana. Det finns en bild av en raunlänning i 'Mundana' där raunlänningen är utrustade med spjut. Spjut, bågar används ju vid jakt så det har de men svärd finns det nog inte så många av.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,220
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Raunlänningar

Jag har skrivit lite om raunlänningarna här och här, och lite om Timur Lenk här, och lite om rauner och äpplen här. Hoppas det kan hjälpa en aning.

Nadirerna i David Gemmels fantasyroman 'Legend' är måhända väl mycket mongol-rippofs, men de erbjuder en god insikt i exakt hur farliga raunerna skulle bli om någon genialisk fältherre bara kunde ena dem. Rekommenderas, det är en bra bok.

- Ymir, använder en enkel sökfunktion.
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: Raunlänningar

Nadirerna i David Gemmels fantasyroman 'Legend' är måhända väl mycket mongol-rippofs, men de erbjuder en god insikt i exakt hur farliga raunerna skulle bli om någon genialisk fältherre bara kunde ena dem. Rekommenderas, det är en bra bok.

Du menar serien Legender från Drenai? Jo du. Den serien är mycket bra. Börjar med Belägringen, sedan Tenaka Skuggprinsen och avslutas med Vandraren. Men det är väl inte rätt sak att diskutera här, antar jag.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Då kan man ju köpa

Synd bara att den suger så hårt numera. 2 sidor rollspel och 98 sidor två år gamla dataspel. Visserligen finns det ju en gång av hundra nån Eon/N2-artikel men annars har faktiskt Codex övergått till något skrattretande dåligt: en wannabe-PC Gamer-tidning.

Men de första numren var rätt bra... :gremsmirk:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,220
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Drenai Saga [OT]

Jo, 'Belägringen' heter 'Legend' på engelska. Den var trevlig just för att man slapp questingkonceptet och andra urtråkiga standard-fantasy klyschor, och för att karaktärerna och hela handlingen behandlades med färg, engagemang och ett filosofiskt djup i bakgrunden. På minussidan är väl att belägrings- och ångestkonceptet inte utnyttjades så bra som det hade kunnat och handlingen och karaktärsutvecklingen blev alldeles för jäktade på slutet. Kanske inget mästerverk, men i fantasygenren kvalar den lätt in som något av det bästa jag läst. Trots sina brister en suverän bok som rekommenderas mycket. Stämningen och miljön i Drenai passar mycket väl ihop med Mundana, så det är suverän inspiration dessutom.

- Ymir, gillade Caessa bäst, såklart. Antar att det inte förvånar någon.
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: Drenai Saga [OT]

Jag kände nånting i den stilen med. Framförallt karaktärerna skildrades med mycket fler lager än framförallt Eddings. Det är definitivt något av det bästa inom genren, men inget är bättre än Jordan! Det är fantasy som allra bäst. Men tillbaks till Gemmel igen. Jag tror att jag i alla fall inte läst någon bättre "belägring" än hans. Och hans stil passar definitivt bättre med Mundana än de flesta andras.

Men tja, hela inlägget var tänkt som ett jaha på din första mening :gremgrin:
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Arrgh!!!!!

men inget är bättre än Jordan! Det är fantasy som allra bäst
Jordan är ju as-kass...
Första böckerna är bra om man gillar klassisk fantasy a´la bondpojke skall rädda världen, men de är omständigt skrivna, och samtliga kvinnliga karaktärer är så fruktansvärt bondmora blandat med fotomodell och klass så man kräks...

Det går att läsa fram till fjärde boken (om det nu är den) då Aiel tjafset kommer in i bilden... Wheel Of Time är som ett DoomTrooper BoosterPack, när man presenterar något nytt måste det vara tio gånger ballare och bättre än det som var ballt innan, och sedan kommer Seanchan med mer av samma...

När Rand sedan går in i Shadar-Logoth med en livvakt om x-tusen (eller var det hundra) Far Dareis Mai tanter så kräktes Greymourn för första gången åt en bok...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,220
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: 'Arrgh' var ordet.

Jordan må vara hur kass som helst, du uppmuntrar inte direkt oss att avsluta OT-spåret genom att själv fortsätta på det. Så lägg av - vi gjorde iallafall en ansträngning att tipsa om något vi tyckte var bra inspiration till Mundana. Jordan får du diskutera annorstädes.

- Ymir, moderator
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Drenai Saga [OT]

Kan bara hålla med om Gemmel. Och förlåt för OTandet.

Själva raunlänningarna? Tja, i min spelgrupp har det än så länge aldrig spelats en, och jag tror inte någon vill eller vet om dem riktigt. Själv skulle jag gärna, men har mer eller mindre svurit en helig ed på att inte spela krigare, vilket till viss del förhindrar spelandet av raunlänning.
 
Top