Nekromanti Raunatrons lägre gudar

gegenuber

Veteran
Joined
29 Jan 2011
Messages
18
Location
Göteborg
Efter en trevlig födelsedag blev jag igår två Eonböcker rikare, jag är nu stolt ägare av "Barbarer & Människofolk" och "Bestialiska Folk". Självklart kände jag mig tvungen att genast läsa igenom båda böckerna helt och hållet, och min förkärlek till både barbarfolk och troll har växt sig mycket större. Det fanns dock en sak jag funderade över när jag läste om raunlänningarna och deras tro, och det är deras lägre gudar. Det skall ju finnas hundratals, alla med en motsatt gud, så nog måste väl någon på forumet snickrat ihop någon liten inofficiell lista som man kan få ta del av? :gremlaugh:
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
I Religionsboken nämns bara ett fåtal, dessa är:

Vind - Krig
Is - kärlek
Himmel - eld

Där Vind is och himmel är kalla dudar och de andra varma.

De nämner även:
Arra (Panthera guden) - Kujuna (horndraksguden)
Ulia (Renguden) - Ranas (Vargguden)

Det nämns även att man måste offra till båda motsatta gudar om man ska offra, annars rubbas balansen.
 

gegenuber

Veteran
Joined
29 Jan 2011
Messages
18
Location
Göteborg
Precis detta står också med i Barbarer & Människofolk, jag undrade egentligen bara om någon kanske hade gjort en hemmasnickrad lista på andra lägre stående gudar och deras motsatser?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag räknar inte med att någon gjort det, tyvärr, raunerna är så pass perifera i Eon, och mycket av den kreativa mödan bland spelare verkar ha lagts på att fixa/brodera ut de "stora" religionerna i Mundana. Men Ripperdoc spelledde en episk raunkampanj once, på dess hemsida kan du kanske hitta något. Hade religionen varit ett öppet fält när jag filade på rauntexten i Barbarer och Människofolk hade jag spammat ur mig en massa, men nu var det tyvärr så, iochmed Religionermodulen, att mycket av religionen redan var spikad, och att jag inte gillade den. :gremfrown:

Jag kan hjälpa dig spåna namn på lägre gudar dock, om du vill, jag är grym på saker med turkmongolisk/tungusisk språkklang
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Vi spelade mycket med gudarna i Yerlog-kampanjen, men hade inget större behov av att namnge de lägre gudarna. Jag tänker mig att de generellt sett representerar olika djur, särskilda platser (berg), etc. Jag tror Ymir är bäst på att komma på namn :gremsmile:

Leta gärna runt på wikin som länkandes, det finns en hel del gömt där. Artikeln om raunisk kultur innehåller kanske lite inspiration.
 

gegenuber

Veteran
Joined
29 Jan 2011
Messages
18
Location
Göteborg
Jag tackar för svar! Blev lite sugen på att själv göra en lista med lägre gudar, precis som du säger fick jag intrycket av att de flesta gudar borde vara baserade på djur, geografiska platser och annat som är viktigt för en primitiv kultur (naturkatastrofer, kanske?).
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
jag kan tänka mig att Raunatron gör skillnad på andar och på gudar... andarna borde ju vara gudarnas tjänare... kan tänka mig att följande borde finnas:

Bergsgud - Havsgud
Solguden - Jordguden (inte samma som bergsguden)
Hästguden - Jaktguden
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
"Rauniska män förväntas vara beslutsamma och hårda, men en god man kan resonera och kompromissa."

Viljestyrkans gud - Skarpsinnets gud
 

gegenuber

Veteran
Joined
29 Jan 2011
Messages
18
Location
Göteborg
Efter att ha läst på lite mer fick jag några idéer.

Språkets gud (Berättarkonsten är viktig i den raunländska kulturen, de har också haft ett språk som dött ut, och ber för att det inte ska ske igen) - Tystnadens gud (Man skär ofta tungan av slavar för att de skall tiga)
Smärtans gud (Bringar smärta över fienderna) - Styrkans gud (Ger styrkan att motstå smärtan)
Sommargud - Vintergud (Känns uppenbara, men tyckte mig inte finna dessa i boken)
Orättens gud (Skyddar mot småbrott) - Straffets gud (Ger en styrkan att hämnas dessa)
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Sommar och vinter känns överflödiga, i boken står det beskrivet som att vinter är när vindens och isens gud rider in tillsammans.
 

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
Fantastisk länk, mycket inspirerande! Jag fick läsa mycket matnyttigt till min framtida raunlänning.

Dock... under rauniska traditioner:

"Slakta ett får genom att skära upp det inifrån"

Saywhatnow?!? :gremshocked:

/Storm
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Stormflare said:
"Slakta ett får genom att skära upp det inifrån"

Saywhatnow?!? :gremshocked:

/Storm
Wow. Jag hoppas att de inte menar att man skall sticka in sin hand med en kniv i käften på det stackas fåret.
 

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
Caravisi said:
Stormflare said:
"Slakta ett får genom att skära upp det inifrån"

Saywhatnow?!? :gremshocked:

/Storm
Wow. Jag hoppas att de inte menar att man skall sticka in sin hand med en kniv i käften på det stackas fåret.
Min tanke var precis det... fast från andra hållet. :gremsick:
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Nej nej nej. Vad man gör är att man låter fåret halvsvälta några månader utan att få någon annan mat än blodigt kött. Sedan låter man fåret äta en, varefter man skär sig ut ur buken på djuret.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Detta är inspirerat av en mongolisk tradition. Sök om du vågar på Youtube eller Liveleak efter "mongol sheep slaughter". Man skär helt enkelt ett litet snitt i ett levande får, skär av aortan och börjar sedan ta ut organ, e.g. hjärtat.

Generellt sett lever rauner (och mongoler) i en kultur där slakt av djur är vardag. Deras synsätt på andra människor är ofta likgiltigt på samma sätta - att "valla" fiendemänniskor, skadeskjuta dem och sedan skära ut deras hjärta är alltså inte så annorlunda från vad de dagligen gör med sin flock eller ute på jakt. Vad man gör med andra rauner är dock annorlunda, där finns en viss hederskodex.
 
Top