Nekromanti rationella idéer tack

Ensis

Veteran
Joined
20 Dec 2000
Messages
54
Location
Nässjö
Det är så att pågrund av att jag har smått snurrat till det i min kampanj. Det jag i stort behöver är en ny bakgrund
SPELARE LÄSer INTE VIDARE!

till vampyrernas uppkomst. Även om Daak ärkefiende till hornpelle alltid passar bra så vill, av tjurskallighet, och är också tvungen att göra detta.

Ingredienserna är. Blodsekt som har sitt ursprung i Sunariskogen, en skrämd Samorianer orden, "påvliga" artefakter från Cirza templen, en vampyr och en mystisk sten som likväl törstar efter blod och har en draksymbol på sig.

le petit arbre blance et noir, eller liknande..
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: rationella idéer ingen orsak här får du en..

En ide är....

Legenden säger att GUDARNA var onda på människorna och sände en ond djävul ut för att döda alla och djävulen for som en lie över städerna och oräkneliga dog.
Det såg en av de yngre gudarna och tog medlidande med människorna för att rädda människorna så skickande guden sin son som var hälften gud hälften mänsklig och sa till honom "DU och endast du kan trotsa gudarnas ilska och rädda människorna.
Genom att döda den djävulen som nu härjar på Mundana, Vet att varje droppe av djävulens blod kommer att bilda en ny djävul för dig att kämpa och den enda lösningen blir för dig att fånga Djävulen och dricka hans blod så att du kan oskadligöra den"
Hans son halguden nickade och tog sin stridsklubba och red fram till djävulen och utmande honom på strid städer krossades coh öknar brann i deras strid tillslut lyckades halvguden att besegra djävulen och började dricka dess blod.
Men när halvguden var klar upptäckte han att djävulens blod brann i hans egna ådror och krävde blodsoffer för att hindra att djävulen skulle segra började Halvguden att dricka andra tusentals människors blod per dag men insåg att han skulle bli lika stort monster som djävulen så Halvguden insåg.
Tyvär delar sig här legenden i två olika men besläktade versioner så vi måste berätta båda
Version 1
Att han måste ta sitt eget liv och med en mäktig hugg av sitt svärd dog halvguden och droppar av hans blod föll på marken och skapade bloddemoner som vandrar och suger blod av människor. ( vampyrer )
Andra versionen
Halvguden insåg att han måste ta sitt liv men när han lyfte sitt svärd skar han sig och en droppe blod föll på marken och ur droppen växte en liten djävul fram fort innan djävulen vart vuxen dödade halvguden den och drack upp dess blod.
Halvguden tänkte hårt hur ska jag göra djävulen är levande i mina ådror och som halvgud kan jag inte låta dom fly efter att ha tänk hårt såg han lösningen som var så självklar som den var hemsk.
Djävulen kunde överleva i hans kropp på grund av hans guda krafter men om dödliga människor skulle dricka upp hans eget blod så skulle djävulen bli förintad av deras dödliga krafter.
Halvguden hämtade 5 människor från mundanas olika hörn ohc sa till dom: "OM människorna ska överleva måste den djävul som jag har fångat i min kropp besegras det kan endas göras OM NI dödliga dricker upp mitt blod och dödar både honom och mig.
Alternativet är att jag släpper lös den djävul som vill förinta allt liv eller att djävulens styrka förvandlar mig till ett monster lika hemsk och destruktiv som djävulen själv var".
Människorna häpnade över det ädelmod som halvguden uppvisade och gjorde vad han sa dom band halvguden vid ett alltare och började dricka upp allt hans blod sakta droppe för droppe dog halvguden och människorna som druckigt det blev vampyrer varelser som dricker andras blod men för varje generation av dödliga som djävulesnblod strömar i blir den svagare och svagare.
MEN två legend finns att EN Dag ska komma när en vampyr börjar jaga andra vampyrer och ur hans kropp kommer DJÄVULEN att återfödas och mänsklighetsen sista stund är kommen¨eller att om alla vampyrer blir dödade och deras blod spillt kommer ur pölen av vampyr blod djävulen att återfödas......


Denna myt finns i olika versioner hos vampyr kulter och hävdar att vampyrerna har ett ädelst syfte som fängelse vakter åt hemska monster detta är givet viss vampyrernas eget sätt att ursäkta sig för att vara vidriga monster.
Bevis på att detta är en ursäkt kommer från det faktum att de säger OM alla vampyrer dödas kommer DEMONEN åter födas. Bara den meningen är skapad för att ge vampyrer själva en ursäkt för att existera


Skrivet av Broder Hatten i Daaks år ******* om de djävulska demon dyrkande onda vampyrernas sätt att vilse leda oskydliga själar...


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Ensis

Veteran
Joined
20 Dec 2000
Messages
54
Location
Nässjö
Mitt egna förslag

Många av händelserna under de cirefaliska erövringarna har med tidens gång blivit rena legender som det sjungs och berättas om framför brasan sken. I soldarn är självklart den kändaste av dem den om Parowyns alla hjältedåd. Däremot finns det inte många från cirefalierna egna perspektiv i alla fall inte som är sanna. Det vill säga alla utom en. Den om en Tempelriddares tragiska öde.

Det berättas att då Zhazior år%25201364 e.D. landsteg i den nya provinsen soldarn hade den storvuxne mannen visat både sin och därigenom också folkets styrka i så vitt skilda platser som Muhad och Övärlden. Förutom med sin klinga hade hans fanatism till förverkliga Cirzas vilja också visat prov i strategi och hänsyslöshet. Den soldisk2520urbefolkningen hade visat sig minst lika besvärliga som sina nordliga grannar och det var för honom i uppgift att ta itu med det. Zhazior resonemang kom att lyda kan vi inte komma åt det fienden får vi ta det som håller honom mest kärt och göra det till vårt eget. Så börjades en hänsynslös jakt och tillfångatagande av upprorsmakakarnas familjer. Det kom att bli ett utnyttjande av alla de sätt och över en natt blev ilska till hat och vrede till krav på blodutgjutelse. lt enligt Zhazior planer började så milistrupperna planlöst anfalla cirefaliernas städer där lika ofta föll inför deras murar. Ävem om Zhazior tillvägagångsett ibland ifrågasattes kunde ingen av hans egna se illa åt honom med de framgångar han gav folket. Vilka också kom att bana väg för hans egen karriär och snart var det fastslaget att han skulle bli den nye primasen över provinsen. När så han fick höra av råds magikerna att storprimasens skepp hade blivit anfallet och sänkt med man och allt till ute till havs av en drake. Beskyllde han genast de "underlägsna" alverna för detta, skickade trupper till Yoldskogen för att ta hämnd och begav sig själv tillsammans med sina väktare upp i bergen där draken skulle ha sitt tillhåll för att visa cirzas styrka. De fann draken så draken och med och besegrade han också draken i sista stund genom att genomborra dess hjärta.
Blodet strömmade ut ur den enorma kroppen och med de återstående mannarna festade man sedan på drakens kött och blod i dagarna sju.

alt fortsättning - nr 1
Så en natt uppenbarade sig cirza inför Zhazior. Berusad på drakens blod förstod först inte tempelriddaren varför gudomen tycktes vara så vred på honom. Cirza lät honom dock veta att han nu hade svikit sitt
eget folk och sin heder. Trupperna han tidigare skickat hade fallit för alvernas pilar i Yoldskogen och soldierna hade utropat en hjälte som nu var på full march med sin bondehär nu var på väg mot Kemithor Riskoz och onekligen skulle inta staden och därmed göra slut på cirefaliernas framgångar på halvön. Därför skulle han i fortsättningen skulle få leva som den usling han nu visat sig. Han skulle påminnas om hur hans liv varit. Drakens ande och ursprungbefolkningen egna gudar var därefter också fria att straffa honom för hans storsinthet och visa för honom var det innebar att ha riktig makt. Hur det var att vara gud.


Resultat: Commersium Lamia skapades, uppkomsten av den femte pelaren i den Cirefaliska religionen.

Efterord: Av detta kan man alltså tyda ut att. Cirza gjorde så att Zhazior blev i begär av det han hade spridigt så mycket omkring sig: blod Auria och Pelias svor att pina honom så fort de fick chansen: solljus. Draken ande lät sig bosätta sig i hans kropp så att han för evigt skulle påminnas om vad han gjort honom. Till sist skulle han få leva det plågsamma livet av en gud och också dö på samma sätt: tyna bort och försvinna för gott.

alt fortsättning - nr 2
I glädjeyran över Zhazior och hans mannars seger. Förstod de först inte att drakens kött och blod hade berusat dem.
De kändes som de kunde göra vad som helst. Allra mest kände
Zhazior detta som hade tagit del av drakens blod först av alla. Han kände det som en enorm kraft hade släpps in i honom och han kände snabbt att han ville ha mer. Följande natt föll hans egna mannar för han nyvunna blodslust. Han fann dem dock inte nog och begav sig därför av för att söka vidare.

Slutord: Zhazior skapade commersium lamia för att få tillgång till mer blod. Han har fortfarande inte insett.
Vilket svek han också gjorde mot sitt folk. Gudomen Cirzas
ställning är att klura på likaså drakens ande som säkert skulle vilja ge igen.

Nåh, vad tycks?


le petit arbre blance et noir, eller liknande..<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ensis on 2001-08-28 00:16.</EM></FONT></P>
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
FEL

Det är Daak som förbannade den första vampyren. Tyvärr. Är också trött på alla jäkla hjältesagor folk vill dra fram. VARFÖR!? Kan man inte göra något som INTE är draget från någon jäkla saga. Om du läser om stycket om vampyr-religionen så märker du att det var Daak. Bara du kommer på något som inte är liknande dracula. Tycker själv inte att vamyrer ska höra hemma i mundana, särskilt inte som de vackra, smarta, poetiska och starka. Istället kan de vara fula jäkla monster (de som läst vampire: nosferatu) och att de är riktigt hemska. Magiskt kunniga med hemska ritualer. Döda spädbarn och offra för att skapa lojala demontjänare. Inga tragiska typer här inte.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Ensis

Veteran
Joined
20 Dec 2000
Messages
54
Location
Nässjö
Re: FEL

Folksagor, dracula är det inte det som just ligger till grunden för religioner modulens commersium lamia. Min idé kom av att JAG är trött på den klassiska typen av vampyrer. Samt att jag hade ett behov av en förklaring till de ingredienser du ser i första inlägget. Med ursäkter tror jag nog ändå det är du som är mest fast i den vanliga synen. Särskilt som du verkar ta dina åsikter från WoD.

Näh helst hade jag velat ha en ny anledning till att den bakgrundsgestalten blev vampyr överhuvudtaget. Var det kanske rent av blodet från Draken verkade förgiftande?
Om du nu ogillar konceptet ge mig då en förklaring till att han blev det han är.

Va int så konvervatív /images/icons/wink.gif

le petit arbre blance et noir, eller liknande..
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: FEL

I mitt ilägg ville jag

1, klaga/images/icons/wink.gif
2, understryka att Daak skapade commersium lamia och inte cirza eller samoriska läran.

Är jag för lik den vanliga synen på hur en vampyr bör se ut? Se bara på alla filmer och böcker om ämnet. Jag vill ha ett monster, inte en gulli-gull-person. Tragiska hjältedåd vimlar det om när det gäller vampyrer. Kan man inte för en gångs skull vara lite mindre klassisk och lite mer nytänkande? Så, du vill skapa något nytt och vill att gudarna förbannade en människa till odödlighet. OJ va nytänkande du är./images/icons/tongue.gif

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Ensis

Veteran
Joined
20 Dec 2000
Messages
54
Location
Nässjö
räknar till tio

Jag sa att jag helst hade åstakommit det. Nu kom jag halvvägs. Jag tycker dock du däremot är fast vid den standadiserade bmassindustrin amerikanska downtown vampyrer. Vilka inte är ett dugg mer intressanta än en soptunna där igemte. Eller ett miffo till kanonmat som har svårt att åstakomma något annat än kobold influerade spelare.

Så knip käft! Om du inte har några idéer till det jag söker.
Se förresten tillägget i mitt egna förslag topic-en.

le petit arbre blance et noir, eller liknande..
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Alvrasliknande snyftare...

Jag tycker dock du däremot är fast vid den standadiserade bmassindustrin amerikanska downtown vampyrer

Vilket passar bra mycket bättre än "snyft snyft vampyren" som kom först. De passar enligt mig inte in helt enkelt. Monster finns det massor av men måste det komma en ond alvrasliknade snyftare? Tycker inte det. Om vampyrer bara är ett nytt löjligt monster (finns massor) så kan man ignorera dem.



"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
*argh*

<I>"De passar enligt mig inte in helt enkelt"</I>

Det kan de väll. Ge en</B> bra anledning varför de inte skulle det.

<I>"Monster finns det massor av men måste det komma en ond
alvrasliknade snyftare?"</I>

Ser en likhet mellan alverna och vampyrerna: Odödligheten
i ålder (Vilket i Eons spelvärld inte ens stämmer då alverna
faktiskt kan dö av hög ålder). Specificeras dig mer.

<I>"Om vampyrer bara är ett nytt löjligt monster (finns massor)
så kan man ignorera dem." </I>

Den där inställningen kan man ha till alla nya monster, så
argumentationen håller inte i längden för då måste du ju
av rena principskäl tycka illa om samtliga nya fantasifoster.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: *argh*

Det kan de väll. Ge en bra anledning varför de inte skulle det.

Därför då skulle de nämnas mycket mer än vad de gör. De skulle påverka politiken i alla samhällen och vara ett stort problem. Nu är de inte de och det betyder att de inte är så eleganta som alla tror. För att vara så fruktansvärt icke-nämnda som dom är i EON måste ju betdyda att de inte egentligen ska vara där utan är mest skapade för att vampyrfanataster som du ska få vara nöjda.

Ta inte detta fel, jag gillar vanligttvis vampyrstyket. Vi i vår förening spelar vampire som bara fasen och har köpt nästan alla tillägsböcker. Dock tycker jag de inte hör hemma i mundana. Så det så.

Ser en likhet mellan alverna och vampyrerna: Odödligheten
i ålder (Vilket i Eons spelvärld inte ens stämmer då alverna
faktiskt kan dö av hög ålder). Specificeras dig mer.


Jag sitter och är odödlig, jag är bäst, jag har mest magisk kunskap och jag är vackrast. Jag tycker hela tiden synd om mig själv osv. Att alver kan dö av hög ålder är sant, enda grejjen är att ingen alv på mundana har gjort det än...

Den där inställningen kan man ha till alla nya monster, så argumentationen håller inte i längden för då måste du ju av rena principskäl tycka illa om samtliga nya fantasifoster.

Inte mitt.../images/icons/wink.gif

Men vissa monster i monsterboken är ju bara för löjliga. Se bara på alla halvraser. En del där, en annan del där. Bara taget ur grekiska mytologin vilket jag tycker är tråkigt eftersom EOn har lyckats så bra med att inte plagera andra rollspel. Ta ex orcherna och tirakerna. Skillnaden är milsvid. Så jäkla underbart.


"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: *argh*

"Att alver kan dö av hög ålder är sant, enda grejjen är att ingen alv på mundana har gjort det än..."

Eeeh! Fel! Bakläxa! Läs sidan 10 i "Alver: Förbannelsens Folk", stycket "Hur alver dör". Visana Lothrani dog av ålder, 7000 år gammal.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: *argh*

Nu har jag inte boken framme men är det inte så att det bara står att hon dog, vid den anmärkningsvärda åldern av 7000 år. Utan att nämna varför. Troligtvis dog hon inte av ålder utan av något annat. Om man är 7000 år gammal så ser man väll ut som 52? Få personer dör vid 52 år ålder. Inte i EOn med EONs ålderdomssystem iallafall.

Sitter du uppe halv ett på natten med en alvmodul i händerna? Eller var det bara för att visa att du hade rätt och jag ha fel som vanligt/images/icons/wink.gif som du drog fram den?

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: *argh*

"Troligtvis dog hon inte av ålder utan av något annat."

Jag kan lova dig att konstruktören tänkte sig att hon dog av hög ålder. Tro mig, jag vet.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Hugha...

<I>"Därför då skulle de nämnas mycket mer än vad de gör."</I>
Nej. Varför göra dem till en sååå viktig del. De kan väl
leka runt där de hör hemma (Mundanas version av
Transylvanien eller något /images/icons/wink.gif.

<I>"De skulle påverka politiken i alla samhällen och vara ett
stort problem. Nu är de inte de och det betyder att de inte
är så eleganta som alla tror."</I>

Nej. Vad säger att andra folk och riken tycker så väldigt
bra om dem att de låter dem interagera med deras politiska
system ? Jag menar att de inte uppehåller någon "Maskerad"
som de gör i Vampire, i och med att Mundana har ett annat
system.

<I>"För att vara så fruktansvärt icke-nämnda som dom är i EON
måste ju betdyda att de inte egentligen ska vara där utan
är mest skapade för att vampyrfanataster som du ska få vara
nöjda."</I>

Okej. Men bara för att de inte var inbyggda ifrån början
betyder det ju inte att de INTE har någon framtida plats
i världen. För i sådana fall kan man ju förkasta hela EONs
monsterbok, då somliga varelser inte stod med i
grundregelboken. Din inställning är lite luddig här och var.

<I>"Jag sitter och är odödlig, jag är bäst, jag har mest
magisk kunskap och jag är vackrast. Jag tycker hela tiden
synd om mig själv osv"</I>

Jag tror Neogames har lite mer fantasi än att plagiera på
detta sätt. Men, du kan ju undervärdera dem eller jag
övervärdera dem - Det är en sakfråga.

<I>"Men vissa monster i monsterboken är ju bara för löjliga."</I>

Jag tycker de är gulliga /images/icons/wink.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Alver, PPM och att det var bättre förr

Att alver kan dö av hög ålder är sant, enda grejjen är att ingen alv på mundana har gjort det än...

Inte...?

-Marco Behrmann
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: *argh*

(. JAG TROR DIG INTE! DU TÄNKTE INTE ALLS! HON DOG AV ETT HYGGELMONSTERBETT I TÅN! HON FICK ETT HUS I SKALLEN! JAG LOVAR! .)

-Marco Behrmann
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Stor prestation

Att inte dö av uttråkning före 70 000 års ålder...
(Men å andra sidan kanske det är det som räknas som att dö av hög ålder för alver, uttråkning?)

/Bjorn
 
Top