Nekromanti Rasmotsättningar

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Jag har tänkt lite och kommit fram till att jag tycker att många av rasmotsättningar i Mundana är ganska orimliga, ibland fåniga.

Tänk om det skulle ha fungerat likadant i vår värld. Då hade vi inte kunnat ha kontakt med danskarna eller ryssarna för att vi har legat i krig (låååångt tillbaks i tiden). Japaner och amerikaner skulle knappt kunna titta på varandra utan att det hade lett till att den ena eller den andre låg död.

Jag tycker helt enkelt att motsättningarna är alldeles för överdrivna i Mundana. Är det exempelvis verkligen orimligt att en alv kan ta hjälp av en tirak (om det är en civiliserad marnakh)?
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
För att sno krilles favo. förklaring: Mudana är inte jorden. /images/icons/wink.gif

En av anledningarna till att motsättningarna håller i sig under så långa tidsrymder i Mudana är helt enkelt att Alver samt Dvärgar lever mycket längre än vad vi själva gör.
Tiraker sysslar ju ständigt med små bråk, mot alla i princip.
Ingen av raserna är direkt sena med att påminna varandra om det som varit, vilket ytterligare håller liv i fientligheten.

Överdrift eller inte beror på hur du upplever beskrivningarna och hur du spelar ut dem.

Angående alven - tiraken anser jag helt enkelt att det är självklart att en alv skulle kunna ta hjälp av en tirak men det beror naturligvis på under vilken omständighet.
Hängande på en gren utanför ett stup skulle jag ta hjälp av min värsta fiende... /images/icons/smile.gif
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
Man kan ju låta mindre civiliserade delar av det tirakiska släktet motsvara MCgäng/images/icons/wink.gif. Alla tiraker är väl inte opålitliga och ociviliserade?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"En av anledningarna till att motsättningarna håller i sig under så långa tidsrymder i Mudana är helt enkelt att Alver samt Dvärgar lever mycket längre än vad vi själva gör."

Typ. Dessutom, glöm inte att motsättningar mellan fransmän och engelsmän var mer eller mindre konstant sedan 1066 och finns fortfarande (med korta avbrott för första respektive andra världskriget). Antag nu att fransmän och engelsmän dessutom lever tio gånger längre, och vi har vaddå?
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Jag skulle tro att vad beträffande rasmotsättningarna så hålls de även igång av fördomar.
Som sagt det finns ju "goda" Tiraker men i allmenhetens ögon är Tiraker nog mera klassade som avskum.
Alla som är med i MC-gäng är ju inte heller de mordiska, vilket man ju lätt kan få bilden av dem att vara.
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Uppföljning

Som synes gör finns flera olika aspekter av liknande företeelser i vår värld. Men ingenting är svart eller vitt.

En stor del av Mundana går ju ut på att ingenting skall vara bara svart eller vitt. Så även om fiendskapen finns mellan raser, så borde det vara en stor del av rasmedlemmarna som inte hyser agg mot den andra rasen. Detta framförallt ibland de yngre medlemmarna av rasen.

Så här ser jag det. Men det kanske var meningen att allt skulle vara antingen eller i den här frågan (något annat har ju faktiskt inte påpekats speciellt mycket, vilket jag tycker är synd, då det hade gett lite mer spännande förhållanden raserna emellan och inom de egna leden).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Uppföljning

"Så även om fiendskapen finns mellan raser, så borde det vara en stor del av rasmedlemmarna som inte hyser agg mot den andra rasen. Detta framförallt ibland de yngre medlemmarna av rasen."

Det finns ganska stor möjlighet till att man inte har åsikter som är emot det egna folkets "ärkefiende", men det är oftare äldre som har det än yngre. Yngre uppfostras oftast till vad mallen säger, och det är först när man är äldre som man upptäcker att folket på andra sidan också är vanligt folk.

Jämför återigen med Jorden: majoriteten av "aktivisterna" (läs: terroristerna) inom till exempel Hamas, Islamiska Jihad, IRA, ULA, ETA mfl är yngre. Det är ofta några få av de äldre som försöker överbrygga klyftan.
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Re: Uppföljning

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det finns ganska stor möjlighet till att man inte har åsikter som är emot det egna folkets "ärkefiende", men det är oftare äldre som har det än yngre. Yngre uppfostras oftast till vad mallen säger, och det är först när man är äldre som man upptäcker att folket på andra sidan också är vanligt folk.


<hr></blockquote>



Det ligger nog en del i det. Men då skulle ju också stora delar av raserna kommit till insikt med att mycket av fiendskapen är onödig och gör mer skada än nytta, i och med deras höga åldrar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Uppföljning

"Men då skulle ju också stora delar av raserna kommit till insikt med att mycket av fiendskapen är onödig och gör mer skada än nytta, i och med deras höga åldrar."

Inte stora delar, men i alla fall delar.
 
Top