Avslagen_Cola
Warrior
Har funderat över rasmodifikationerna i rollspelen och kommit fram till en egen variant där man inte håller på med +1 hit och -2 dit, själv tycker jag att det inte gör någon direkt skillnad, med +1 kan man ändå få 4 i grundegenskapen och med -2 kan man få 16 (en missla med 16 i STY?!).
Så mitt alternativ är att man moddar med T6:or istället, en alv skulle enligt mig ha nedanstånde grundegenskaper:
STY 2T6
TÅL 3T6
RÖR 4T6
PER 3T6
PSY 3T6
VIL 3T6
BIL 3T6
SYN 4T6
HÖR 4T6
Detta innebär att en alv inte kan bli biffig (max STY är 12) som en människa och att alver är smidigare, det finns de alver som t.o.m. är övermänskligt smidiga (RÖR 24 äro icke att underskatta) vilket enligt mig drar lite tydligare gränser mellan raserna och som i sin tur tvingar fram skillnader i samhällsuppbyggnaden. Alverna har inga biffiga byggjobbare som exempel, så de får anpassa sitt samhälle efter detta och leva bland träden. Vidare är de tvugna att få fram lätta material till allt de ska bära på osv.
Vad anser ni om detta förslag och hur ska man lösa problemet som uppstår när man ska sätta ut grundegenskaperna efter att man slagit fram alla tärningsslag?
Så mitt alternativ är att man moddar med T6:or istället, en alv skulle enligt mig ha nedanstånde grundegenskaper:
STY 2T6
TÅL 3T6
RÖR 4T6
PER 3T6
PSY 3T6
VIL 3T6
BIL 3T6
SYN 4T6
HÖR 4T6
Detta innebär att en alv inte kan bli biffig (max STY är 12) som en människa och att alver är smidigare, det finns de alver som t.o.m. är övermänskligt smidiga (RÖR 24 äro icke att underskatta) vilket enligt mig drar lite tydligare gränser mellan raserna och som i sin tur tvingar fram skillnader i samhällsuppbyggnaden. Alverna har inga biffiga byggjobbare som exempel, så de får anpassa sitt samhälle efter detta och leva bland träden. Vidare är de tvugna att få fram lätta material till allt de ska bära på osv.
Vad anser ni om detta förslag och hur ska man lösa problemet som uppstår när man ska sätta ut grundegenskaperna efter att man slagit fram alla tärningsslag?