Nekromanti Rasmod

Avslagen_Cola

Warrior
Har funderat över rasmodifikationerna i rollspelen och kommit fram till en egen variant där man inte håller på med +1 hit och -2 dit, själv tycker jag att det inte gör någon direkt skillnad, med +1 kan man ändå få 4 i grundegenskapen och med -2 kan man få 16 (en missla med 16 i STY?!).
Så mitt alternativ är att man moddar med T6:or istället, en alv skulle enligt mig ha nedanstånde grundegenskaper:

STY 2T6
TÅL 3T6
RÖR 4T6
PER 3T6
PSY 3T6
VIL 3T6
BIL 3T6
SYN 4T6
HÖR 4T6

Detta innebär att en alv inte kan bli biffig (max STY är 12) som en människa och att alver är smidigare, det finns de alver som t.o.m. är övermänskligt smidiga (RÖR 24 äro icke att underskatta) vilket enligt mig drar lite tydligare gränser mellan raserna och som i sin tur tvingar fram skillnader i samhällsuppbyggnaden. Alverna har inga biffiga byggjobbare som exempel, så de får anpassa sitt samhälle efter detta och leva bland träden. Vidare är de tvugna att få fram lätta material till allt de ska bära på osv.

Vad anser ni om detta förslag och hur ska man lösa problemet som uppstår när man ska sätta ut grundegenskaperna efter att man slagit fram alla tärningsslag?

G

Guest

Guest
Förrutom att det blir körigt om folk ska slå alla värden och sedan dela ut dem (anledningen till att jag inte har det) så är också problemet att din alv kan fortfarande få 4 i rör visst det kanske är ok en klumpig alv är nog inte mycket smidigare än en klumpig människa.
Minn lösning (som används i mitt regelsystem som är under utvekling som även kommer användas till eon när det är klart) är att att ha värden mellan 70-90 för en människa på en skala mellan 0-99 vilket innebär hur starka muskler han har etc, sedan låta kroppsbyggnaden bestämma svårighet, detta gör det lätt att modifiera för olika varelser, en missla kanske skulle ligga två kroppsnivåer lägre än en människa samt ha sty på kanske säg 60-70, i eons system skulle det innebära typ att misslan är helt inkapabel att röra sig på små värden och har lätt att besegra en halvbra människa i bra värden utan att för sin skull dra ut förlamning och andra typer av muskelförtvining vara verkningslösa, det kan dock vara jobbigt att skapa från grund och jag har endast saker i huvudet än så länge så jag kan inte hjälpa till ännu.

Avslagen_Cola

Warrior
Det där med låga attribut har alltid förbryllat mig... en människa med 3 i STY måste ju ha någon slags sjukdom, den kan ju inte vara normal direkt. Jag brukar slå om alla ettor när rollpersoner ska slå grundegenskaper vilket hindrar att någon får löjligt låga värden.

Har kommit på en lösning till problemet att man ska välja grundegenskaper, ingen perfekt lösning men ändå en fungerande sådan.

Man får helt enkelt 4 poäng per tärning (en människa får 12 poäng per grundegenskap vilket totalt blir 108, en alv får 16 för sina grundegenskaper som den har 4T6 i och 8 för dem den har 2T6 i vilket totalt blir 116 poäng) sen så får man sätta ut poängen per tärning där 1 kostar 0, 2-5 kostar lika mycket som de är och 6 kostar 7. Detta innebär att om man vill ha 17 i en grundegenskap som man har 3T6 i så kostar det 19 (en femma och två sexor kostar 5+7+7) och om man vill ha 7 i en grundegenskap som man har 3T6 i så kostar det 6 (en etta och två treor kostar 0+3+3).

Kommer prova att köra med det här systemet, om någon har förslag på förbättringar eller tankar på hur det kan påverka de olika raserna (t.ex. att alver inte har någon direkt råstyrka) så är jag tacksam!

Hjalle

Swashbuckler
Du Har Oanade Möjligheter

Nämligen valet.

Slå för all del alla attribut till vanliga spelbara raser med 3T6, eller 4T6-ta-bort-lägsta-resultatet eller 3T6-slå-om-en-tärning-om-du-vill eller vad ni nu kör med.

Men sätt för all del inte det högsta resultatet på Styrka om du spelar missla.

Och om du skulle råka slå fram Extraordninärt stark kombinerat med ett par sexor, för din stackars missla... Slå om.

Man har som sagt oanade möjligheter i och med valet och även omslagningen. Om det inte blir bra, strunta och ändra.

-Hjalle, råd från berget.

Big Marco

Vampyrchef
Tanken är bra, men innehåller luckor - du kan fortfarande få extremvärden.

Hade jag gjort ett slumpsystem idag had det varit i formen "1T6+X". X är här en högre siffra än 1T6-utfallet för att skapa fasthet i utfallen. En människa i Eon kanske hade fått slå 1T6+8 i alla attribut och olika bakgrundshändelser hade varit nyckeln till mer extrema värden.

Med ett sådant system låser man skalan mer, både uppåt och nedåt.

Marukusu

Hero
Re: Rasism

Hmmm, jag tycker mig kunna läsa en hel del fördomar och generaliseringar i ditt inlägg. Nog för att arketypen för en alv är en klen och gayig naturfjolla med pilbåge, men nog fasiken är average thismalv mer yayeah rent fysiskt och mentalt än average människa. Och en såpass avancerad högkultur som alvernas kan inte existera utan arbetare som får göra allt skit som måste göras (utsugare och utsugna, ni vet).

Däremot så håller jag helt med om att misslorna, dessa jävla skitungar till mongogrobianer till rollspelsförstörare( :gremmad: :gremmad: :gremmad:), bör ommodifieras för realismens skull. Jag som SL hade dock låtit misslespelaren få slå om attributen tills de blev tillräckligt kassa och jag hade aldrig i helvete tolererat en missla med STY och/eller TÅL över 13 i ett äventyr. Faktum är att jag antagligen aldrig överhuvudtaget hade sjunkigt så lågt att jag skulle ha spellett en missla, men det är ju jag det.

Nej, som tidigare påpekats i tråden (och som predikats av mig själv väldigt länge) så är du fri att välja tillvägagångssätt fritt, ty Mundana är ditt i härligheten och evigheten tills döden skiljer er åt. Amen.

- Danne, preacher & slave.

Avslagen_Cola

Warrior
Det är långt ifrån perfekt, men jag ska pröva att använda det ett tag och se om jag kommer på några bra förändringar...
Men jag tror ändå att man kan lösa extremvärden i grundegenskaper med trovärdiga förklaringar, en alv med RÖR 4 lider troligtvis av någon sjukdom och kan inte vara en del av samhället, på samma sätt som en människa med TÅL 3 inte torde överleva speciellt länge.
Egentligen så är alla dessa löjligt låga attribut knappast enbart medfödda, jag ser grundegenskaperna som summan av rollpersonens liv samt gener. En människa med TÅL 3 måste ha en väldigt bra förklaring till sin klena hälsa och hur i h*vete han lyckats överleva trots detta. På samma sätt kan en människa med STY 18 knappast endast suttit i ett bibliotek under hela sitt liv och odlat muskler genom att bläddra i böcker.
Som sagt så behöver alla grundegenskaper förklaringar och egentligen så är spannet 3-18 alldeles för stort för att alla "normala" människor ska kunna fylla ut det.
Som någon så klokt har skrivit: Bra spelare hanterar regler, dåliga spelare kommer på ursäkter att ta bort dem. (Ta inte åt er, syftar inte på nån person här)
Det här är mitt sätt att hantera regeln.

Praetori

Warrior
Tacka vetja köpsystem med RasMin och RasMax. Att sedan ha trevliga bakgrundstabeller som utvecklar karaktären vidare är finfint. Trots detta så fann jag till min stora besvikelse att bakgrundstabellerna i EON blivit mycket mer über iom 3:e utgåvan (dock e den bättre på allt annat)........
grisodlarfantasy rockar...

Rodnil

Veteran
Jag använder ett liknande system för att göra raserna mer olika varandra. Detta är den mod jag använder för misslor

STY 1T6 + 1T3
TÅL 2T6
RÖR 3T6 + 1T3
PER 3T6
PSY 3T6 + 1T3
VIL 3T6
BIL 3T6
SYN 4T6 + 1T3
HÖR 4T6 + 1T3

Detta är så jag ser misslorna i Mundana, jag vet att systemet inte är riktigt fördigt ännu men det ger misslorna den där "smågulliga djurkänslan" de påminer mig lite om typ katter :gremlaugh:. Jag har liknande system för de andra raserna, kan dom dock inte på rak arm.

Dartagnan

Veteran
Så här gör jag

Jag låter spelarna placera ut sina grundegenskaper precis som de vill. När de är klara tar jag in gubbarna för ett godkännande.

Fördelen. Spelarna får sådana rollpersoner som de vill. Det går rysligt snabbt.

Jag har inte upplevt några problem med detta. Spelarna är realistiska och sätter inte ut några monstervärden om detta inte kan motiveras på något sätt. Jag balanserar det hela med att säga

"Ser bra ut, men du får sänka dessa värden lite grann."

Ibland får man till och med säga till den ödmjuke spelaren

"Oj det var låga värden. Om du vill så kan du höja styrkan lite."

Det andra alternativet som jag kör rätt så hårt med är att jag själv skapar alla rollpersoner efter önskemål från spelarna.

Och detta alternativ funkar också bra enligt mig.

Jag kan tänka mig att vissa säkert skulle hata något liknande, men hos oss har det funkat bra än så länge.

/D