Rasism i ett västernäventyr?!

luddwig

På fel plats vid fel tidpunkt
Joined
30 Jan 2013
Messages
4,222
Jag försöker ta mig i kragen och göra klart De fördömda, mitt västernrollspel med övernaturliga inslag. Spelet innehåller en äventyrsgenerator. Den fungerar som så att man drar kort ut en kortlek och läser av resultaten i en uppsättning tabeller med äventyrsingredienser. Tabellerna bygger på klassiska västernteman, både faktiska och fiktiva. Jag har även skrivit ett exempel där jag omvandlar några slumpmässiga ingredienser till ett äventyr, eller snarare en stomme till ett äventyr. Ett av de slumpmässiga resultaten blev "etniska motsättningar" - något som såklart var vanligt i 1800-talets Amerika - och jag lät exempeläventyret innehålla en konflikt mellan svarta och vita nybyggare. Efter en kommentar från en korrekturläsare har jag förtydligat exempeläventyret en smula men jag är fortfarande rädd att det skulle kunna uppfattas som ... ptja, olämpligt. Så, här kommer hela äventyrsexemplet. Att det är klyschigt är avsiktligt, men finns det något där som kan uppfattas som pro-rasism eller på annat sätt stötande?

Exempel

Jag drar kort ur kortleken och lägger varje färg i en hög med framsidan uppåt. Fortsätter till dess att jag har fyra högar, det vill säga ett synligt kort av varje färg. Dessa är då spader 8, klöver kung, hjärter 3 och ruter knekt. Det innebär att äventyret ska innehålla:
  • Missionär, pastor eller präst.
  • Post eller telegrafstation.
  • Etniska motsättningar, till exempel mellan ursprungsbefolkning och nybyggare, mellan nybyggare av olika härkomst eller mellan svarta eller vita.
  • Sjukdom, till exempel malaria, kolera eller tyfus.
Jag börjar med att hittar på en ort, Halfway Creek, och placerar den i Kansas som under slutet av 1800-talet koloniserades av bland andra frigivna slavar samt tyska och svenska immigranter. Därefter bestämmer jag att det uppstått en konflikt mellan svarta och vita nybyggare i trakten. Källan till konflikten är ett utbrott av tyfus som särskilt drabbat de vita, och en del vita anklagar de svarta för att sprida smittan.

När det gäller smittan bestämmer jag att den följde med en trupp soldater till Halfway Creek. Soldaterna hade under en tid sitt läger i närheten och besökte då olika inrättningar i staden. Truppen drog sedan vidare ungefär samtidigt som epidemin började ta fart.

Som övernaturligt inslag bestämmer jag att det bland de svarta finns en kvinna vid namn Temima som har helande krafter. Hon använder dessa för att bota så många sjuka som hon orkar och försöker samtidigt vara diskret med sin ovanliga förmåga.

Vidare bestämmer jag att ett antal vita bildat en milis som använder stadens poststation som bas. De har som mål att hindra de svarta från att sprida smittan ytterligare och är beredda att ta till våld om så krävs. Som motreaktion har även en grupp svarta beväpnat sig.

Slutligen bestämmer jag att prästen Felix Baumann fått brev från sina oroade släktingar som bor i trakten. Han har sedan rest till Halfway Creek för att försöka lösa konflikten utan blodspillan.

Det finns nu flera sätt för rollpersonerna att bli indragna i äventyret när de kommer till staden. Både den vita milisen och den svarta motreaktionen kan försöka värva rollpersonerna till sin sak. Rollpersonerna kan även komma i kontakt med fader Baumann som behöver hjälp att lösa konflikten. Dessutom finns risken att rollpersonerna själva insjuknar och måste försöka hitta ett botemedel.

För att göra äventyret komplett behövs en beskrivning av Halfway Creek samt beskrivningar av de centrala spelledarpersonerna. Därtill bör det finnas en slumptabell för rykten som rollpersonerna kan snappa upp, till exempel rykten om soldaterna som besökte staden, samt en slumptabell för händelser i staden. En sådan händelse skulle kunna vara att den vita milisen får höra talas om Temima, och hur reagerar de då?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,078
Först och främst:
Att en viss etnisk grupp anklagas för att sprida sjukdomar är rakt ur både vår historia och vår samtid (the china virus! den sydafrikanska mutationen!).
Att svarta kvinnor är magiska är en rätt tråkig, trött och trope sprungen ur rasistiska föreställningar.

Sen undrar jag hur du själv ser på att spelledare en grupp vita män som spelar vita män som bestämmer sig för att ansluta till den vita milisen för att slå tillbaka de smittspridande svarta? Är det något du skulle vilja spelleda för främlingar på ett konvent?

Jag är av åsikten att man kan ha med obekväma saker i spel, man kan absolut ha med historisk/samtida rasism, men då ska spelet/äventyret/exemplet bli uppenbart bättre av att innehåll det, snarare än att det slängs in av slentrian.
Blir äventyret som beskrivs ovan bättre för att demoniska gruppernas hudfärg nämns alls?
 

luddwig

På fel plats vid fel tidpunkt
Joined
30 Jan 2013
Messages
4,222
Sen undrar jag hur du själv ser på att spelledare en grupp vita män som spelar vita män som bestämmer sig för att ansluta till den vita milisen för att slå tillbaka de smittspridande svarta? Är det något du skulle vilja spelleda för främlingar på ett konvent?
Bra inspel. Jag är måhända bortskämd här. Jag spelar inte enbart med vita män, spelarna gör inte enbart rollpersoner som är vita män och deras rollpersoner skulle inte heller bli långvariga hos den vita milisen eftersom det inte finns några bevis för att de svarta faktiskt sprider smittan. Den spelsession du beskriver låter som en riktig mardröm. Det är uppenbart att jag måste tänka om med exempeläventyret. Tack!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,078
Bra inspel. Jag är måhända bortskämd här. Jag spelar inte enbart med vita män, spelarna gör inte enbart rollpersoner som är vita män och deras rollpersoner skulle inte heller bli långvariga hos den vita milisen eftersom det inte finns några bevis för att de svarta faktiskt sprider smittan. Den spelsession du beskriver låter som en riktig mardröm. Det är uppenbart att jag måste tänka om med exempeläventyret. Tack!
Mm, jag är rätt säker på att du och din spelgrupp skulle kunna hantera det där scenariot alldeles lysande. Men att skriva och få det ”rätt” för andra spelgrupper är oerhört svårt. Det är så lätt att missförstås och plötsligt inser du vilken sorts människor det är som hyllar ditt spel på sociala medier…
 
Last edited:

Übereil

Hero
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,759
Location
Örebro
En följdfråga som slog mig är: hur skulle det vara om det var irländska invandrare istället för svarta före detta slavar? Utan att vara någon expert på något sätt så har jag hört att även irländare bemöttes med en jäkla massa rasism i början.

Übereil
 

luddwig

På fel plats vid fel tidpunkt
Joined
30 Jan 2013
Messages
4,222
Men att få det rätt för andra spelgrupper är oerhört svårt. Det är så lätt att missförstås och plötsligt inser du vilken sorts människor det är som hyllar ditt spel på sociala medier…
Sådana missförstånd vill jag absolut undvika, därav den här tråden. Hittills har flera personer läst spelet men bara en person har reagerat på exempeläventyret ovan, och det var en ganska mild reaktion. Därför är forumet bra. En bredare grupp som inte drar sig för att säga vad de tycker, och vissa som kan läsa det jag skrivit som fan läser bibeln.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
57
Hela Förenta staternas (för-)historia är kryddat av motsättningar som har ett sken av etnicitet/ursprung, men i regel står för andra konflikter (mark, lönedumpning), den komplexiteten är rätt väl skildrad i teveserien Hell on Wheels. Hackordningen var även tydlig inom de europeiska migrantgrupperna (t ex riktade sig 1840 och 50-talet "Know nothing"-partiet - ironiskt nog titulerat Native American Party - mot katolska invandrare, de kombinerade arbetarrättigheter med stark antipapism och kritik av frimurare). Detta måste givetvis skildras i Western, allt annat blir absurt, det är en av de främsta konfliktmotorerna.

Däremot är frågan om du kanske skulle börja i andra änden och reducera det till "motsättning", sedan gå på vilka "parter" det rör sig om, annars riskerar det implicit att man fördefinierar en konflikt som "etnisk" (dvs byggd på föreställningar om den andre) när det ofta handlar om något helt annat (boskapsägare och fårägare bråkar om samma vattendrag, indianer och nybyggare om samma mark, irländska och kinesiska arbetare om samma arbeten osv).
 

luddwig

På fel plats vid fel tidpunkt
Joined
30 Jan 2013
Messages
4,222
Däremot är frågan om du kanske skulle börja i andra änden och reducera det till "motsättning", sedan gå på vilka "parter" det rör sig om, annars riskerar det implicit att man fördefinierar en konflikt som "etnisk" (dvs byggd på föreställningar om den andre) när det ofta handlar om något helt annat (boskapsägare och fårägare bråkar om samma vattendrag, indianer och nybyggare om samma mark, irländska och kinesiska arbetare om samma arbeten osv).
Etniska motsättningar kommer från en tabell med många olika källor till konflikter. Där finns till exempel marktvister och olika slags rivalitet. Etniska motsättningar är tänkt som ett alternativ utan egentliga orsaker annat än just misstänksamhet mot de som är annorlunda.
 
  • Like
Reactions: abe

luddwig

På fel plats vid fel tidpunkt
Joined
30 Jan 2013
Messages
4,222
En följdfråga som slog mig är: hur skulle det vara om det var irländska invandrare istället för svarta före detta slavar? Utan att vara någon expert på något sätt så har jag hört att även irländare bemöttes med en jäkla massa rasism i början.
Det vore absolut en möjlighet. Tänker dock att jag ska skriva något nytt från grunden så slipper jag helt etniska motsättningar i exempeläventyret. Eftersom exemplet ska vara hyfsat kort känns det enklare att undvika ämnet helt än att försöka skriva något som innefattar etniska motsättningar men som samtidigt inte kan misstolkas.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,133
Jag noterar att du skriver rasism i titeln, men etnisk motsättning i texten. Kanske är det där glappet finns: att frigivna slavar och svenska bosättare inte var "nybyggare" på samma sätt, och att den historiska bakgrunden försvinner när det beskrivs som en motsättning (två sidor som tycker och vill uppnå olika saker). Även i själva exemplet finns ju en tydlig asymmetri: den ena sidan vill driva bort den andra, den andra har inga anspråk utom att inte bli bortdriven. Så det framstår mindre som en motsättning och mer som en rasistiskt motiverad aggression.

Men med det sagt har jag inget att anmärka på upplägget som sådant, utan det viktigaste är väl att du tycker det ger rätt första intryck av ditt spel.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
965
Location
Nirvana
Etniska motsättningar kommer från en tabell med många olika källor till konflikter. Där finns till exempel marktvister och olika slags rivalitet. Etniska motsättningar är tänkt som ett alternativ utan egentliga orsaker annat än just misstänksamhet mot de som är annorlunda.
Är det kanske just den tabellen som inte riktigt funkar? Etniska motsättningar är ju ofta, inte minst i USA, något mer än bara misstänksamhet mot dem som betraktas som annorlunda (vem som ses som annorlunda är förstås i sig en fråga om tolkning och perspektiv). Vad jag talar om är MAKT, alltså vem som går in i en situation med ett strukturellt överläge. Att det finns misstänksamhet mellan grupper är rimligen bara en del av en mycket större bild. Hur hanterar din tabell den?

Jag vet ju inte hur din tabell ser ut och vad du har för ingång i detta (mer än det du skriver om ovan). Att du ställer frågan är förstås bra, men hur maktsituationen kan få ett historiskt och verklighetsbaserat djup verkar vara en del av svaret. Jag har själv funderat på att skriva något om slaveriet, men det är inte lätt eftersom det kan bli väldigt obehagligt att gestalta rasism och slaveri kring spelbordet.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
1,756
Man kan köra Hollywood-western: kvinnor, färgade och ursprungsbefolkning kanske inte är väl representerade, men de förekommer utan att diskrimineras. Då kan man ägna sig åt underhållning - sånt som är roligt.

Eller så kan man köra någon historisk Western. Då tror jag man tenderar att förlora hur man än gör. Säg att rollpersonerna är grupp irländare (alla är invandrare utom urprungsbefolkningen) och att det finns en grupp frigivna afroamerikanska slavar som utgör en ... grupp av SLP att förhålla sig till ... Hur ska då våra irländare agera. Det (meta-)rationella är såklart att ställa sig på de frigivna slavarnas sida: man har jättemycket att vinna och det finns ett "element of surprise" som kan vara värdefullt. Om SL inte gillar det, så får SL låta rollpersonerna och deras SLP drabbas av massa rasistik diskriminering för att det ska vara historiskt trovärdigt. Jag kan inte se att det är kul. Och diskussionen blir såklart: så borde inte era rollpersoner agera (vara så fördomsfria och ickerasistiska) i en historisk kampanj. Så vad är då alternativet: att avhumanisera de frigivna slavarna. Och hur kul är det? Alla empatiska personer kommer gå därifrån med en klump i magen. Det är klart att man kan göra något i stil med Django Unchained - om syftet är att "uppleva rasism" i dess värsta form, och bli illa berörd. Men då kanske man är några stycken som bestämmer sig för att man vill det, inte att man drar det på ett kort. Så jag tror man förlorar hur man än gör (med etisk konflikt).

Ett alternativ vore kanske att det är en etnisk konflikt mellan Italienare och Danskar. Det är helt tänkbart. Om alla inblandade kan tycka det är underhållande och bara lagom stötande att säga elaka saker om Italienare och Danskar och deras stereotyper, så kanske det funkar... eller om de bara uppfattas som röda laget mot blåa laget.
 

luddwig

På fel plats vid fel tidpunkt
Joined
30 Jan 2013
Messages
4,222
Jag noterar att du skriver rasism i titeln, men etnisk motsättning i texten.
Etniska motsättningar är formuleringen i äventyrsgeneratorn. Så som äventyrsexemplet blev tyckte jag dock att det vore att skönmåla att kalla det något annat än rasism.

... den ena sidan vill driva bort den andra ...
Det jag skrivit är "hindra ... från att sprida smittan ytterligare". För mig är det inte samma sak som att "... driva bort ..." men det är intressant att du tolka så. Det visar ju på problemet med att skriva tillräckligt tydligt.

... det viktigaste är väl att du tycker det ger rätt första intryck av ditt spel.
Eftersom äventyrsexemplet, som framgår ovan, skulle kunna leda till att vita spelare som spelar vita rollpersoner får en ursäkt att göra elaka saker mot svarta personer säger jag nej, exemplet ger inte rätt första intryck.
 

luddwig

På fel plats vid fel tidpunkt
Joined
30 Jan 2013
Messages
4,222
Att det finns misstänksamhet mellan grupper är rimligen bara en del av en mycket större bild. Hur hanterar din tabell den?
Inte alls skulle jag säga. Tabellen ger möjliga, mycket kortfattade ingredienser till äventyr. Sedan är det upp till spelledaren att kombinera ihop ingredienserna och det är i det steget som maktbalansen etableras.

... hur maktsituationen kan få ett historiskt och verklighetsbaserat djup verkar vara en del av svaret.
Jag är inte så säker på det. Det är ett pulpigt rollspel så ett äventyr behöver varken vara historiskt korrekt eller verklighetsbaserat. Personligen gillar jag dock att hämta inspiration från historiska och verkliga händelser.
 

luddwig

På fel plats vid fel tidpunkt
Joined
30 Jan 2013
Messages
4,222
Man kan köra Hollywood-western ...

Eller så kan man köra någon historisk Western ...
Jag tror att det jag försökt göra i exemplet, utan att lyckas, är något mitt emellan.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
965
Location
Nirvana
Inte alls skulle jag säga. Tabellen ger möjliga, mycket kortfattade ingredienser till äventyr. Sedan är det upp till spelledaren att kombinera ihop ingredienserna och det är i det steget som maktbalansen etableras.



Jag är inte så säker på det. Det är ett pulpigt rollspel så ett äventyr behöver varken vara historiskt korrekt eller verklighetsbaserat. Personligen gillar jag dock att hämta inspiration från historiska och verkliga händelser.
Men det som gör att det här blir laddat har ju med den historiska verkligheten att göra. Därför blir ju också fiktionen laddad.
 

luddwig

På fel plats vid fel tidpunkt
Joined
30 Jan 2013
Messages
4,222
Men det som gör att det här blir laddat har ju med den historiska verkligheten att göra. Därför blir ju också fiktionen laddad.
Ah, du menade så. Jag uppfattade det som att du pratade om "ett historiskt och verklighetsbaserat djup" internt i äventyret, men du menade alltså som en extern referenspunkt. Ja, på så sätt är historien och verkligheten såklart högst relevanta.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,356
Location
Umeå
"Det finns nu flera sätt för rollpersonerna att bli indragna i äventyret när de kommer till staden. Både den vita milisen och den svarta motreaktionen kan försöka värva rollpersonerna till sin sak."

Jag tycker upplägget verkar vara ok, men från beskrivningen så tycker jag att valet är ganska tydligt: Vill ni hjälpa människorna som försöker skydda sig mot fördomsfulla rasister som inte har fog för sina anklagelser, eller vill ni hjälpa rasisterna?

En intressant tvist är t.ex. att man träffar några ur milisen som från början uppträder normalt och går med dem, innan man upptäcker vilka de är och sedan behöver växla sida.

Det hade också kunnat vara intressant om någon av rollpersonerna har rasistiska tendenser och det kan uppstå en konflikt i spelgruppen. Men man skulle kanske avråda en ny spelgrupp att börja i den änden.

Jag skulle tycka att exemplet hade varit problematiskt om det antas att spelarna hade valt att gå med i milisen för att de är rasister och spelet gärna också ser att de har en trevlig spelstund.

" Som övernaturligt inslag bestämmer jag att det bland de svarta finns en kvinna vid namn Temima som har helande krafter. "

" Att svarta kvinnor är magiska är en rätt tråkig, trött och trope sprungen ur rasistiska föreställningar."

Håller med om att tolkar man det som någon slags jordmor/häxdoktor upplägg så är känns det som en vanlig och problematisk trope. Men från beskrivningen tänkte jag också att hon skulle kunna vara kristen och att åtminstone hon själv tror att krafterna är mirakel som kommer från Jesus. Där skulle en komplikation kunna vara att Baumann tolkar det som att hon går satans ärenden istället. Så hur gör han då när hans döende systerdotter mirakulöst tillfrisknar efter att Temima har bett för henne?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
965
Location
Nirvana
Ah, du menade så. Jag uppfattade det som att du pratade om "ett historiskt och verklighetsbaserat djup" internt i äventyret, men du menade alltså som en extern referenspunkt. Ja, på så sätt är historien och verkligheten såklart högst relevanta.
Ja, precis så. Fiktion kan ju, fel hanterad, bli väldigt upprörande just för att det finns en historisk verklighet bakom. Det är väl därför du har startat den här tråden, eller?
 
Top