Nekromanti Rasers utseende?

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Symbaroum verkar vara ett riktigt trevligt litet rollspel och bilderna är något av de mest snygga jag sett i ett rollspel!
Men nu när jag läst genom boken några gånger så slår det mig att de olika raserna i boken inte beskrivs särskilt väl. I vissa fall knappt alls. Detta i kombination med att bilderna är ofta lite suddiga liksom. Det enda jag får ut av resarna är att de är udda skapelser och att de är "bjässar"?!
Detta är ganska genomgående i hela boken, Alverna t.ex. i monsterdelen beskrivs inte heller till utseendet.
Så är detta ett medvetet val?
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Jag tolkar bilderna i boken som att i alla fall Resar kan se rätt olika ut. Bilden på sidan som beskriver särdraget Robust, formågan Bärsärk och rasen Rese ser rätt olika ut - även om de två senare är rätt lika. Bärsärksresen ser lite ut som en kattmänniska med dreadlocks medan de andra är mer oformliga människor med och utan hår på huvudet.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Alverna då? Och bortbytingar? Är alverna gråhyade? Är bortbytingar gråhyade? Det står att Bortbytingarna får alviska drag men eftersom det inte står någonstans vilka dessa faktiskt är så blir man lite förvirrad...
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Håller helt med. Även trollen är lite dåligt beskrivna, rovtrollen beskrivs också lite olika i romanen "Den eviga nattens riddare" och i regelboken, i romanen beskrivs de som seniga och magra men i regelboken är de stora och groteskt muskulösa.
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Jo, ni har nog helt rätt i detta, att grundboken ger tunn vägledning vad gäller släktenas utseende. Vi får helt enkelt bli bättre på att beskriva såväl individer som släkten, i både bild och text.

Rörande "diskrepansen" mellan romanens och grundbokens sätt att gestalta rovtrollen har den sina förklaringar. Trollet som dyker upp i Den eviga nattens riddare är ju "nyfött" och har liksom inte hunnit äta upp sig än ...
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Förstefadern;n56976 said:
Jo, ni har nog helt rätt i detta, att grundboken ger tunn vägledning vad gäller släktenas utseende. Vi får helt enkelt bli bättre på att beskriva såväl individer som släkten, i både bild och text.

Rörande "diskrepansen" mellan romanens och grundbokens sätt att gestalta rovtrollen har den sina förklaringar. Trollet som dyker upp i Den eviga nattens riddare är ju "nyfött" och har liksom inte hunnit äta upp sig än ...
Ja det har du helt rätt i, tänkte inte på det. Trevligt att några av Davokars många mysterier kan få sin lösning!
Angående alvernas/bortbytingarnas drag så beskrivs de kortfattat i romanen som smala läppar, blek gråtonad hy vågigt hår och rovdjursblick.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Rovdjursblick? vad menas med det? har hört uttrycket flera gånger men aldrig riktigt förstått det

Vilket rovdjur syftas det på? ormar, katter eller hajars livlösa docklikanande svarta ögon?
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Reddokk Fheg;n57076 said:
Rovdjursblick? vad menas med det? har hört uttrycket flera gånger men aldrig riktigt förstått det

Vilket rovdjur syftas det på? ormar, katter eller hajars livlösa docklikanande svarta ögon?
Ja du, bra fråga. Jag tror de flesta tänker sig kattögon eller liknande. Men precis som du antyder så finns det ju en jäkla massa olika rovdjur med helt olika blickar.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Jag tycker att bilderna av alverna är schysta, de ser väldigt mycket mer freaky ut än vad de är vackra. Bortbytingen ser ju riktigt rälig ut med sin djupblå hy och små kameleontliknande ögon. Gillar verkligen känslan i dom men förstår inte riktigt hur de kan ha undgått särdraget Paria. Bortbytingarna känns som de som skulle vara mest utstötta av alla.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
mo.;n57299 said:
Det kanske är mer Blicken än själva ögonen?

Ja men fortfarande är det ju en Ruskeligt stor skillnad mellan själva blicken från rovdjur till rovdjur.

Tycker helt enkelt det är en rätt intetsägande och lat beskrivning som egentligen inte säger mycket alls. lite som att man inte riktigt vet hur man ska beskriva varelsen i fråga eller inte orkar bry sig om det så man bara "Eh ja typ liksom en rovdjursliknande blick helt enkelt" Känns slappt och slött.

Behöver ju inte vara så men det är den känslan jag personligen får
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
mo.;n57302 said:
Jag tycker att bilderna av alverna är schysta, de ser väldigt mycket mer freaky ut än vad de är vackra. Bortbytingen ser ju riktigt rälig ut med sin djupblå hy och små kameleontliknande ögon. Gillar verkligen känslan i dom men förstår inte riktigt hur de kan ha undgått särdraget Paria. Bortbytingarna känns som de som skulle vara mest utstötta av alla.
Håller verkligen med i att Symbaroms alver/bortbytingar är skithäftiga, har inte spelat alv på år och dar men när jag testskapade en rollperson till spelet fick det fan i mig bli en bortbyting. Dom påminner lite om Drow-alverna i D&D tycker jag, åtminstone till utseendet.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
mo.;n57299 said:
Det kanske är mer Blicken än själva ögonen?
Rovdjursblick associerar jag till en blick "som verkar vilja äta upp en". Dvs en farlig och hotfull känsla infinner sig.
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Håller med att det är en kort eller ingen alls beskrivning på varelserna. Men de bilder som finns i regelboken är lite riktningsgivare ändå med sin "suddighet." Tycker att vissa bilder i boken är klockrena, men andra känns som om illustratören inte har haft tid att färdigställa sitt alster innan han ska på nästa. Därav blir vissa beskrivningar lite åsidosatta.

Men samma oklarheter som beskrivning i monster sektionen fanns hos alla de tidiga rollspelen, så vit jag vet. Det kommer en utökad monster och väsen senare. Tillsvidare använd fantasin vet ja!!! Skämt o sido. Tack för ett bra rollspel som både tar in gamla vibbar från äldre drakar till nytänkande....
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Och det finns ingen duktig tecknare där ute som kan ge sina egna förslag på hur släktena kan se ut? Eftersom jag själv inte kan sånt väntar jag otåligt på att Symbaroums värld ska förgyllas med 'fan art'.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
En sak som slog mig om utseendet på Svartalferna, nämligen har jag och min spelgrupp alltid spelat att de är små goblins. Men jag hittar inte igen att de ska vara små. Är de normalstora eller är de små? Det blir ganska stor skillnad i hur man porträtterar dem. Små goblins som är hotfulla är ju en sak, men är de mans stora varelser så blir de genast obehagligare.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Jag ser också svartalferna som drygt meterhöga, krumma och knotiga trollväsen med askgrå eller sotig hud, spetsiga öron och vassa tänder.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
För mig kommer nog alltid alverna och bortbytingarna i Symbaroum vara likt alverna i Hellboy 2. Mänskliga, men med en liten touch av att vara artificiella/magiska. Jag har hitils beskrivit de få alver de träffat på som "människolika men med hy likt porslin som skimmrar svagt likt pärlemor i solskenet/månskenet." Eller mer likt elfenben, med en gulnande ton.
http://i.ytimg.com/vi/lOcrdEfuaYU/maxresdefault.jpg

Men jag kan även tänka mig äldre eller korrupta alver likt synerna i serien Hannibal med "nattsvart hy" och kanske även med hornen på de mäktigare eller korrupta. Eller likt Svartalferna i Thor: the Dark World
http://i.ytimg.com/vi/lOcrdEfuaYU/maxresdefault.jpg
http://img1.wikia.nocookie.net/__cb.../images/a/a2/Dark_Elves_and_Malekith_TTDW.jpg
 
Top