Nekromanti Raser....

G

Guest

Guest
Ja kom på en göööörbra ide!
bara tre raser... men typ 10 sorter... tex, en människa som e lik en orch osv...

kommer det att hålla tror ni?

/jenz
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>bara tre raser... men typ 10 sorter... tex, en människa som e lik en orch osv...</I>

Menar du blandraser eller etniska undergrupper?
Idén som sådan låter annars bra - det blir <I>lite</I> fånigt när det finns människor av alla tänkbara färger och storlekar och kulturer, men bara en sorts alver, en sorts dvärgar etc.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"bara en sorts alver, en sorts dvärgar etc."
Eller snarare: Det brukar finnas mer än en sort, åtminstone i AD&D-tradden, fast då skiljer de sig tydligt just rasmässigt (inklusive stats, särskilda förmågor etc.) - men detta gäller INTE människor, allt som oftast.
MERP/RoleMaster är de enda undantag jag kommer på här - där gällde de människor också. Förresten, det finns fler - Talislanta, t.ex., men då har vi ju lämnat Tolkiogygaxfantasy mil bakom oss.

Nightowl, vill köpa nya Talislanta RPG.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Den har tydligen gjort det på Eon, DoD mm..

/Anders
Besök gärna min sida, det finns inte så mycket på den dock
 

jenz

Veteran
Joined
29 May 2001
Messages
8
anders!

<I>Anders
Besök gärna min sida, det finns inte så mycket på den dock</I>

vilken adress?
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Låter som min värld...

2 raser

1-Människor, utvecklade ur aporna (jag vet, en klassiker men svårt att klippa bort utan att spelarna blir totalförvirrade)
2-Gerauner, utvecklade ur ödlor

Det finns allt som allt 9 olika folkslag.
5 männskliga
4 geraun

Skillnader är kultur, tro och andra samhällsrelaterade områden dessutom finns det olika yttre skillnader som hudfärg ögonfärg och sådant. Givetvis finns det mer invecklade mönster men dem är så svåra att nysta upp.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Menar du folkgrupper, eller halvmänniskor? Om det är halvorch aktiga bör det ju även finnas orcher osv. Annars kan du väl göra som du vill, även fast jag nog skulle ha använt mig av flera olika raser, med olika undergrupper som skiljer sig sinsemellan.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Aborado

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
37
Location
Borås...nåväl en bit utanför.
Det är ju faktiskt mer realistiskt att de intelligenta raserna utvecklats från ett ursprungligt djur(möjligt vis två) istället för flera och senare i utvecklingen skiljt sig från varandra. Dessutom är det enligt mitt tycke ganska löjligt med, en intelligent varelse som kommer från fisken, en från fåglarna, en från ödlan, osv.

Förrästen jag försöker komma på en ras som skall vara den "barbar-ond-ful" rasen likt orcher, tiraker i en värld jag håller på med men vill ändå få den någorlunda orginell. Någon som har någon idé?

/Ashaslättens betvingare
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
<I>Förrästen jag försöker komma på en ras som skall vara den "barbar-ond-ful" rasen likt orcher, tiraker i en värld jag håller på med men vill ändå få den någorlunda orginell. Någon som har någon idé?</I>

Ta och bygg den på hur England såg på Nordmännen eller liknande, blir kanske lite väl barbariskt och människolikt. Men sen är det ju bara att arbeta vidare.

Det som gör en ras grotesk är ju inte mest hur den ser ut utan allt man hör om dem. Om orcher skulle gå runt och hjälpa folk ta hand om djuren, odlingarna osv så skulle de ju inte vara så grymma... fula men inte grymma...

Så mitt tips är att bygga mer på att få upp en rädsla för rasen än att göra dem på ett visst sätt... givetvis måste man göra båda men men.

Ett alternativ kan ju vara (om du bara spelar med din grupp) att ge olika beskrivningar av hur rasen ser ut. Ingen vet säkert... och den som spelarna fastnar mest på blir den man smäller till med, eftersom den (oftast) är den som spelarna tycker är groteskast.

Ex. En bonde säger att de är 4 meter höga... En köpman blev attakerad av dessa varelser som hade JÄTTE stora betar... och gick som människor.. osv...

Givetvis överdriver alla (som sig bör när slp beskriver i rollspel :gremsmile: ) och de drag som spelarna tror på / tycker verkar roliga och intressanta, dem använder man. Man ska inte gå helt på vad spelarna vill, och man måste ju ändå ha en viss bild av hr de ser ut innan.

Sen kan de ju faktiskt vara som Tiraker också... de beblandar sig ju med människor, något som ovan nämda ras inte skulle kunna göra.

En annan idé kan ju vara att bygga dem från någon bok.. Trollocker t.ex., men det blir lätt klishé...

Ett annat uppslag kan ju vara... vad heter de nu... Didra är en Furstinna av en sådat "barbar" folk i Trakorien. Bor längst i norr på Palamux. (se modulen)

// Jan - Bara slänger ut sig idéer utan att reflektera över dem själv... inte så bra kanske.
 

Aborado

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
37
Location
Borås...nåväl en bit utanför.
hmmm. jag tror inte det funkar med en ras som har människogener. Välden är relativt utvecklat och det stora kejsardömet håller på med gentester för att klura ut deras ursprung med mera. Hade de hittat en under utvecklad människoras(vilket de lätt hade gjort eftersom de skådat hela världen från sina luftskepp) hade de snabbt gått ner och börjat hjälpa dem(uttnytja dem). Det vore nog bättre med en mer ochliknande ras som dessutom skulle vara odugliga som slavar.

/Ashaslättens betvingare
 
Top