Nekromanti Raser

Falköga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
130
Location
Henån
Jag varken tror eller hoppas det. Skulle bli för likt eon + att vad skulle dem skriva i de som inte redan står i Jorges?
 

Harablos

Veteran
Joined
23 Feb 2003
Messages
61
Location
Kristianstad
Jag varken tror eller hoppas det. Skulle bli för likt eon + att vad skulle dem skriva i de som inte redan står i Jorges?
Finns hur mycket som helst. Man kan skriva mer om alvernas ideologier, religion, specifika yrken och historia, det samma gäller dvärgar och halvlängdsmän. Ja sådana saker som gör en rollperson roligare att spela.
 

tyron

Veteran
Joined
31 Mar 2003
Messages
84
Location
...
Man kan skriva mer om alvernas ideologier, religion, specifika yrken och historia, det samma gäller dvärgar och halvlängdsmän. Ja sådana saker som gör en rollperson roligare att spela.
Jag håller inte med. Historia kan gå för där kan man få ideer till nya äventyrs upplägg. Men vad gäller ideologier m.m så tycker jag att allt fins i georgies och dessutom så vet man redan allt som finn att veta. Det finns inget nytt att berätta och gör det det så kommer det en ny bok som behandlar det. Det är helt onödigt och dessutom så kan det ställa till med en himla massa problem för SL. Ifall att det inte skulle passa in i hans bild av t.ex Dvärgar (min favoritras :gremgrin:)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Jag skulle nog vilja hävda att de olika rasernas "personlighet" är mer komplex än att den grå att få in på två - tre sidor. Försök att beskriva en mänsklig nations sedvänjor, kultur och liknande på samma utrymme. Försök sedan göra samma sak med hela människosläktet! Jag skulle säga att raserna är betydligt mer mångfacetterade än du tycks tro...
 

nudel

Veteran
Joined
3 Jan 2003
Messages
38
Location
Falun
OM det nu skulle göras, vilket jag betackar mig för, skulle mycket väl alla raser kunnas klämmas in i en och endast en bok. Alver, dvärgar, människor och bla bla bla och allt vad det finns skulle kunna beskrivas mellan en boks två pärmar.
En bok om alver, en bok om dvärgar, en bok om halvlängdsmän, en bok om troll, en bok om drakmän, en bok om fragglar, en bok om hejsanhoppsan och en bok om människor skulle kännas lite väl mycket.

...tycker jag
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Riotminds håller på att skriva Osthem en av fem världsböcker och om jag tror rätt så kommer det nog att finnas lite av varje i dom (religoner, kartor, rasbeskrivningar)
 

Falköga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
130
Location
Henån
Jag tycker inte att det skulle bli kul om det skulle stå massor med saker om raserna, det skall vara lite mystiskt, man skall inte veta allt, för då får man själv inte komma på något eget!
 

tyron

Veteran
Joined
31 Mar 2003
Messages
84
Location
...
Jag tycker inte att det skulle bli kul om det skulle stå massor med saker om raserna, det skall vara lite mystiskt, man skall inte veta allt, för då får man själv inte komma på något eget!
jag håller med det enda som kan inträffa om man har för mycket information är att pollspelarna vet saker som deras rp´s inte vet. och sådant skapar bara problem
 

tyron

Veteran
Joined
31 Mar 2003
Messages
84
Location
...
Jag skulle säga att raserna är betydligt mer mångfacetterade än du tycks tro...
jag tror att du misförstådde mig. :gremfrown:

Jag menar på att det ska vara helt upp till SL att bestämma hur raserna ska fungera och tänka. Eftersom det inte är allt för vanligt att raser blandar sig så ska rollpersonerna inte veta något (om de inte själva e alver/dvärgar/m.m det vill säga) om de nu skulle veta saker som deras rp´s inte vet så kommer de att spela efter det omedvetet även om de är "bra" rollspelare.

SL är den som ska ha makten, äran och heligheten.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Jag håller med.

En stor bok med mycket stämningsfulla bilder, som i alla fall tar upp mycket om de vanligare släktena. Bättre att lägga mycket krut på få saker än att de skriver en bok med 25 olika släkten varav hälften aldrig tidigare nämnts. Nej, en bok skulle vara bättre.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Det är ju lätt att uppnå genom att ingen spelare som inte behöver läsa i rasböckerna heller inte får göra det. Hur enkelt som helst. En rasbok inskränker heller inte på spelledarens fantasi eftersom det är fritt att stryka och lägga till i det som står. Tvärtom ger det mer uppslag som spelledaren kan ta inspiration från och minska antalet luckor i hans fantasi.
 

Harablos

Veteran
Joined
23 Feb 2003
Messages
61
Location
Kristianstad
Jag menar på att det ska vara helt upp till SL att bestämma hur raserna ska fungera och tänka. Eftersom det inte är allt för vanligt att raser blandar sig så ska rollpersonerna inte veta något (om de inte själva e alver/dvärgar/m.m det vill säga) om de nu skulle veta saker som deras rp´s inte vet så kommer de att spela efter det omedvetet även om de är "bra" rollspelare.
Till viss del håller jag med, men om man som rollperson ska skapa en alv eller halvlängdsman så blir det lite lustigt eftersom dom har nästan ingen historia inga seder det berättas inget om deras religion. Spelar man som i min rollspelsgrupp med mycket dialoger där utfrågningar om tex religion kan förekomma blir det rätt lätt lite lustigt. Skulle spelledaren sedan skapa ett äventyr sär man kanske möter alver så har han kanske gjort dessa väldigt anorlunda ens egna ideer om hur alv-samhället ser ut.
 

Harablos

Veteran
Joined
23 Feb 2003
Messages
61
Location
Kristianstad
Det står ju om deras religion i grundboken
Och vad står det om alverna eller dvärgarnas religion?
Förutom att det med hur de utvalda får sina förmågor.
Det står ingen ting om tillbedjan eller högtider.
 

tyron

Veteran
Joined
31 Mar 2003
Messages
84
Location
...
men snälla!. :gremfrown:

Självklart så ska Sl ha samma "regler" för både rpn´a och för han egna rollspersonerna. Några skilnader kan naturligtvis inte äga rum.
 

tyron

Veteran
Joined
31 Mar 2003
Messages
84
Location
...
vist gör det det. Men det betyder inte att man måste föjla det till pungt och prickar.
 
Top