Nekromanti Raser / Yrken

Krille Holm

Veteran
Joined
4 Mar 2001
Messages
33
Location
Norrköping
Hur många rasser respektive yrken finns det totalt i gondica?

Hur länge har gondica funnits

Japanskt ordspråk:
"OM du har ett paraply i röven fäll inte upp det"
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
5 stycken spelbara, människa, minotaur, faun, kentaur och triton. 24 stycken yrken är med i boken, vissa av dem riktar enbart in sig på en ras.

Det kom ut innan julen 98 om jag inte minns fel.

/Mattias
 

Krille Holm

Veteran
Joined
4 Mar 2001
Messages
33
Location
Norrköping
Finns det ellr kommer det att komma någon bok med fler raser och yrken

Japanskt ordspråk:
"OM du har ett paraply i röven fäll inte upp det"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Finns det ellr kommer det att komma någon bok med fler raser och yrken</I>

Yrken är väl ganska lätta att komma på själva, men jag har inte märkt hittills att det verkar direkt saknas något.

Raserna ('arterna', om vi ska vara noga - de kan inte få barn med varandra) kommer att tas upp närmare i bestiariet, som är under konstruktion. Det kan nog dyka upp lite fler sapienta (tänkande) arter också, fast jag skulle inte direkt kalla dem spelbara om man inte vill ha väldigt <I>konstiga</I> rollpersoner. Däremot är besläktade underarter (ok, 'raser') av de befintliga arterna en full möjlighet; fauner måste ju inte se likadana ut och ha samma kultur överallt.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Några sapienta varelser finns inte med i det tänkta bestiariet* - det blir bara icke-sapienta icke-övernaturliga väsen - men det kommer mer i framtiden, i samband med beskrivningar av fjärran platser som Abyssos, Chu och Wantale. Det finns i alla fall planer åt det hållet som jag tyvärr inte kan gå in på här allt för mycket (ye olde syndrome, suck).

Nightowl, dödstrött efter LinCon och Gondica-SLande.

*Notera dock att om man frågar andra än termaliska akademiker så är delfiner, hsinghsing och mantikoror sapienta. Hindrar inte att de är tämligen ospelbara om så är fallet, om inte spelarna är torsk på väldigt udda fantasy...



We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Yrken är väl ganska lätta att komma på själva, men jag har inte märkt hittills att det verkar direkt saknas något."

De är också tämligen flexibla. Det finns väl egentligen ingenting som hindrar att man hittar på ett nytt eller modifierar ett som finns så det mer liknar det man vill ha. Vissa grejer är otroliga (kentaurer som soteres, själviska mystagoger), andra är omöjliga (kentaurer som mekanurger, sadistiska dan-shi-mystiker) men man kan joxa ganska mycket med de som finns.

Jag kunde tänka mig en del varianter på existerande yrken som kunde "kodifieras", men de är mer tips om vad man kan spela än nödvändiga bidrag...

Nightowl, mer sammanhängande än i morse

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Top