Nekromanti Raser som aldrig spelades

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,465
skaraborgarn;n321382 said:
Måste man inte vara adelsman för att vara riddare?
Minotauradelsman :)

Samhällsståndsreglerna kom först i EDD, och vi var aldrig så värst petiga med dem. Särskilt inte när vi var 9 ;)
 
  • Haha
Reactions: abe

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Leon;n321384 said:
Minotauradelsman :)

Samhällsståndsreglerna kom först i EDD, och vi var aldrig så värst petiga med dem. Särskilt inte när vi var 9 ;)
Jaha då förstår jag.
Lite synd om minoutaren som alltid börjar som egendomslös. Inte råd med tvåhandsyxa.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,465
skaraborgarn;n321389 said:
Jaha då förstår jag.
Lite synd om minoutaren som alltid börjar som egendomslös. Inte råd med tvåhandsyxa.
Är det i DoD91?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,465
skaraborgarn;n321397 said:
Ja eller när det nu kom. Men det var väl expert och minoutaren kunde väl börja med typ max 450 sm.
Ja, det stämmer. Det är i EDD.
 
Joined
28 Apr 2009
Messages
16
Location
Stockholm
Det tonåriga jag som spelledare eller spelare i EDD var rätt konservativ, det var främst olika människotyper runt om i Ereb som spelades, alternativt dvärgar, halvfolk (oftast i typ av halvalver) och kanske någon enstaka alv. Men jag minns även att en spelare gjorde en Vargman med ett stort bastardsvärd. Vargmannen hette Thermo och förlorade sin högra hand under den Nidländska reningen. Kan ha varit under slutstriden mot Vicotnik.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Jättar och cykloper. Dessa stenfolk borde ju vara perfekta för folk som vill röja.
Dessa var sällan med ens om SLP.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,104
skaraborgarn;n321404 said:
Vi kanske borde börja tråden raser som vi spelade istället?
Jag spelade nästan bara alv. Hur kan man vilja/vara nåt annat än alv.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Evokee;n321575 said:
Jag spelade nästan bara alv. Hur kan man vilja/vara nåt annat än alv.
Vd för alv? Skogsalver var väl vanligast men silveralver var extremt sällsynta.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,104
Skogsalv.

Blev inga nya gubbar till DD efter att alvmodulen kom.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Köpte boken svartfolk och där fanns en ras som väl var någon slags urras för alla svartfolk med. Men det var ingen illustration med så man fick liksom ingen riktig koll på hur de såg ut. Illvättar fanns med inte heller de var illustrerade.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
pingas;n321589 said:
Vad är egentligen skillnaden mellan en orch och en svartalf? :confused:
Orchen är ofta större. Svartalfen är mindre men kan rida på vargar och ulvar.
Orcher verkar det finna hur många som helst av. I svartfolk fanns det slättorcher, grottorcher, bergsorcher plus någon till. Orcher om man får ta samma bok kan lära sig magi vilket svartalfen inte kan.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
pingas;n321589 said:
Vad är egentligen skillnaden mellan en orch och en svartalf? :confused:
Vad skaraborgarn skriver ovan.

På engelska är skulle jag säga att en orch är en 'orc' och en svartalf är en 'goblin'. Är man familjär med många engelska rollspel (ex. D&D eller Warhammer) så blir då skillnaden relativt tydlig.

Rent fysiologiskt eller kroppsmässigt då iaf. Sen kan det vara upp till olika settings hur de behandlar de här raserna. I 'Svartfolk' är det visst så att endast orcher kan lära sig den speciella typ av magi som finns där. I andra kan det vara något annat så som urval av yrken/klasser eller färdigheter eller förmågor eller något annat (förutsatt att de båda är raser som man får spela som rollpersoner).

Cog.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Vill mest säga att jag gillar dina trådstarter. De känns som diskussioner som man kan ha över en fika. Saknar lite den typen av ämnen som vi hade en gång i tiden.

---

Vi hade en stående regel i spelgruppen om att ingen fick vara en varelse som kunde flyga, då det löste för många problem för en äventyrargrupp.

I övrigt kan jag inte komma på någon som använde frostalv, några av hamnbytarraserna och minotauren. Frostalven hade klara begränsningar men resten ansågs antagligen vara för bra eller alltför utstående. Jag vet inte, för vi hade folk som spelade vargman, kattman och till och med hajman (med Järnnäve och bett!). Av samma anledning, fast tvärtom, var ingen råttman. De var för kassa. Jag vet inte, Monsterboken 2 kändes som om de knappt hade några tilltalande/spelbara raser utan alla var mest edge cases till spelvärlden. Fast nu när jag tittar i Monsterboken 1, älva, reptilman, nymf, rå och kentaur känns också rätt ospelbara. Satyren var ingen heller; för mig känns de för sagoaktiga (Narnia-vibbar).

Jag som spelledare (då i senare tonåren) var dock väldigt restriktiv i vilka raser folk kunde spela i Drakar och demoner. Jag svarade alltid "Människa" när en spelare frågade vad de kunde spela, då jag ville att världen runtomkring rollpersonerna skulle bestå av 90% människor. Tack och lov fanns det en uppsjö av mänskliga kulturer i Ereb Altor. Om en spelare verkligen var sugen på någonting annan ras kunde de fråga. Jag godkände det alltid, men jag gillade när alla spelade människor och jag kunde nämna en "alv" som något väldigt ovanligt i ett värdshus. Jag ville få en mystisk känsla kring alla icke-människor.

Lustigt nog var ankorna alltid de coolaste karaktärerna; de var comic reliefs, men comic reliefs på samma sätt som kapten Jack Sparrow. Vi ignorerade disneyfieringen helt; mycket tack vare ankbilderna i Sinkadus och Monsterboken 1.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
cogitare;n321624 said:
Vad skaraborgarn skriver ovan.

På engelska är skulle jag säga att en orch är en 'orc' och en svartalf är en 'goblin'. Är man familjär med många engelska rollspel (ex. D&D eller Warhammer) så blir då skillnaden relativt tydlig.

Rent fysiologiskt eller kroppsmässigt då iaf. Sen kan det vara upp till olika settings hur de behandlar de här raserna. I 'Svartfolk' är det visst så att endast orcher kan lära sig den speciella typ av magi som finns där. I andra kan det vara något annat så som urval av yrken/klasser eller färdigheter eller förmågor eller något annat (förutsatt att de båda är raser som man får spela som rollpersoner).

Cog.
Tyckte svartalferna var lite mer flexibla än orcher. Antingen är de de lite fega typerna som kommer bakom orcherna och gör processen kort med de som finns kvar på slagfältet. Eller också är de ulvryttarna som är en slag spjutspets för svartfolken. Kan rida långa sträckor och är farligare.
Små svartfolk riskerar att bli som ankor lite komiskt fast de kan ge ett och annat tjuvnyp.
Svartnissen är nog den mest ospelbara hos svartfolken. Tål ingenting och kan ingenting.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
När jag spelledde EDD hade jag en flexibel inställning när det gällde spelarrollernas folkslag, men mina spelare bannlyste ankor. Deras rollpersoner var främst människor med enstaka grottalver och dvärgar.
 
Top