Nekromanti Raser [okonventionella]

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Eftersom jag då tyvärr inte är så bevandrad med annat än "populärrollspel", dvs sådana som inte är lika klassiska och utbredda som DoD och Mutant, och eftersom jag gärna blandar in lite olika ingredienser från andra rollspel i de jag har, samt som inspiration till såväl bilder som berättelser och faktiskt även i viss mån datorspelskreationer så tänkte jag be er om en sak.
Korta, konkreta förklaringar över raser och unika varelser från i princip alla sorters rollspel och även böcker, datorspel, etc. Jag har nämligen även funderat över att ge mig in i rollspelmakande, såväl som bokskrivning, och behöver idéer, inspiration, underlag, whatever.

Så var så goda och fyll på med rariteter och ovanligheter..
Även annorlunda tolkningar av klassiska saker som alver och dvärgar välkomnas..
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Även annorlunda tolkningar av klassiska saker som alver och dvärgar välkomnas.. "

Håller på med ett independentrollspel som kallas Sisu... Utspelare sej innan dvärgarna kom upp till ytan, och är förmodligen det spel som(enligt min kännedom) kommer göra dvärgarna mest annorlunda och intressanta... Håll ut! :gremwink:

/Mask - skryter lite :gremsmirk:
 

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
Det kan alltid vara 4 st olika dvärg sorter.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="röd">/images/hr.gif</td></tr></table>
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="röd">/images/hr.gif</td></tr></table>
JärnDvärgar: (JAG HAR INTE TAGIGT DET FRÅN GEMENI) de är mycket skickliga hantverkare med allt som har med järn att göra.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="röd">/images/hr.gif</td></tr></table>
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="röd">/images/hr.gif</td></tr></table>
DvärgBabarer: de har väldigt kort stubbin, de lever inte i bergen för att de har blivigt utjagade av järndvärgarna. De är perfekta krigare men de är oftast mycket hatade.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="röd">/images/hr.gif</td></tr></table>
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="röd">/images/hr.gif</td></tr></table>
StadsDvärgar: De hära dvärgarna har inte varit inne i berg på flera tusen år, de är lika starka och bra hantverkare, men de ser dåligt ifall de skulle vara i berg.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="röd">/images/hr.gif</td></tr></table>
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="röd">/images/hr.gif</td></tr></table>
SkogsDvärgar: De här dvärgarna har anpassat sig att leva i grottor i skogar, de är mycket dåliga hantverkare och närstridare, men de är skickliga pilbågsmän.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="röd">/images/hr.gif</td></tr></table>
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="röd">/images/hr.gif</td></tr></table>

Är detta bra ideér Renfield?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
I got just what you need..

Just nu pågår renskrivningen av Lilla Staden vid Berget, en minikampanj som vänder sig just till de som bara spelat konventionella fantasymiljöer. Okej, det var kanske inte just det du skrev där, men nästan.. :gremwink: Dessutom så innehåller det nya tolkningar på dom tre klassiska folken, (alv, orch, dvärg.) men.. Inga "revolutionerande" tolkningar. SvB är en kampanj som ska retas med konventionerna lite, "Va? Är dom inte onda?" så folken finns kvar ungefär intakta, men med några subtila skillnader.

Jag vet inte hur andra kommer att uppfatta det, men jag tycker det har gett en härlig känsla av både eftertänksamhet (som var tanken) och mysig mystik/softhets-känsla.

Dessutom så kommer jag faktiskt att släppa min regelspån i en "offentlig produkt" i och med detta. Jag kommer "fortsätta med kraft och mod" och kan nog snart "delge resultatet till dig och din förening". :gremwink:

Om det låter intressant så skickar jag gärna det jag har skrivit rent hittills, jag behöver spånare, men vill inte avslöja allt på forumet..
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Rasings Riser:

Först, generella tankar om vad jag gillar med raser:

Mina favvosar att gestalta i rollspel
Vad gör drakar läskiga? +Klur om vampyrer och SF-monster

Sedan några av mina egna raser, förslag till Krilles rollspel "yes, master": Tittut

Nå, om jag bara snabbt skall gucka fram några (mer eller mindre sällsynta) favoriter:

Solroskrigare (från de tecknade avsnitten med Ewokerna)
De ser ut som någon sorts manshöga växter med blå stjälkar som det växter en "boll" med tusentals långa gula taggar på. I själva verket är det dock en sorts smala humanoider med taggigt hår. De anfaller genom att "headbanga" varpå det flyger ut massvis med gula taggar som är absolut livsfarliga. De lever i flockar på omkring 20-25 individer och har sina bosättningar bland högt gräs, vilket bara gör dem ännu mer läbbiga.

Ravnos (Vampire)
De är en sorts nidbilder på zigenare som egentligen är väldigt fördomsfull (de är alla sorglösa, extroverta, klåfingriga lögnare och charlataner) men som inte saknar intressanta drag: Ravnosarna är nämligen kända för att behärska illusionernas svåra konst, och kombinationen Illusionism+Exhibitionism visade sig vara ett genidrag från WW:s sida som passade varandra perfekt.

Svart Tamanous (Nattens Fasor till Chock)
En läskig sorts monster. De var stora, starka vidunder som levde på blod från människor som själva hade druckit blod. De svarta tamanouserna behövde alltså på något vis föda sina offer med människoblod innan de själva kunde föda på sina offer. Detta gjorde de genom att helt enkelt slita dem i bitar. De svarta Tamanouserna efterlämnade stora svarta fotspår efter sig som såg ut som tjära ungefär... Jag vet inte om de var så läbbiga egentligen, men jag gillade namnet.

Knockers (Changeling)
De är små vättar ungefär som är vida beryktade för att kunna bygga de mest fascinerande maskiner och manicker med hjälp av sina kluriga förmågor. Det roliga med knackarnas maskiner är att de alltid har något litet fel eller skavank som inte går att laga. Nå, knackarna har fått sitt namn för att de testar sina konstruktioner mycket nogrannt genom att helt enkelt knacka på dem med sina nävar. Genom att lyssna kan de höra om något är fel innanför skrovet.

Problemet är att de tillämpar samma teknik på sina kamrater. De "knackar" dem genom att förolämpa dem och vara påfrestande, på så vis märker de vilka karaktärsbrister andra människor har. Självklart är det inte många som tycker det är festligt att utstå en sådan behandling.

/Rising
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Mja...mitt 'Efter Istiden' är nog en konkurrent. Dvärgarna och alverna är nämnligen samma ras "

Alfer och svartalfer, eller?
Hänvisar bara till dvärgarna som "dvärgar" då de omnämns av troll, i annat fall är det Svartalfer som gäller...

Vill gärna hitt en bättre term för vättarna, men sån verkar inte finnas att finna...

/Mask
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
...och skitlöjliga.
Inget direkt medhåll - inte löjligare än typiska fantasyraser, men det säger inte så mycket. :gremtongue:

Vad som kan vara störande med Talislanta är snarast att det finns så många olika raser att man undrar hur de förökar sig utan inavel ibland. Men jag undrar iofs detsamma med Mutants humanoida djur - och ignorerar det oftast när jag spelar.

Erik
 
Top