NYHET Rapporter från Bokmässan?

Såg Göran Greider på Poddscenen som hade ett bra ”take” med -läs samma bok - utvecklar bra relation : det är liksom det vi gör med rollspel: vi får en gemensam berättelse som gör att att vi tillsammans får en djupare relation med varandra runt borden👍

Nästa:
”Skriv om historien!” (intressant dubbeltydig titel på panelsamtalet): Dick Harrison å designers snackar Crusader Kings (Paradox Interactive) där du följer din dynasti genom medeltidshistorien i en globale ”sandlåde värld”… (själv spelade jag mycket Europa Universalis och HOI. )
Samtalet om medeltider inspirerar stort för fantasy rollspel med diskussioner runt en fragmenterad värld med självständiga furstendömen och där varje bygd har sitt eget helgon mm mm

Nu vidare till seminariet: ”Hur kokar man gröt i världsklass!” (Jag ska fasiken lyckas få till nån rollspels tagning på den me😇)

Varm sprudlande grötkoknings förestälning där jag rollspelade grötfantast;

Det är inte ”bara en gröt”
Gröten är världens stora grej.
Den är allt (kör loss med toppings och glöm ej Halländs lantvete för rätt textur😇)
1.Blötlägg alltid spannmålet en natt innan.
2.Vispa ordentligt hela tiden.
3.Använd mycket vatten (nästan rinnig krämig)
4.Salta sist, när det kockat klart. (En osaltad gröt är en styggelse)

…okej då…det var lite svårt att få till nåt rollspelsrelaterat påt men men… nu vidare till Jonatan Unges ”Vad får man skämta om?”

Kl 13:00 har jag iaf bokat in mig på lite Pirat Borg i sveroks rollspelsrum👍

Bidde rollspel med med rollspelsföreningen MiFF. Körde ett kort Shadow Dark äventyr ”Trollgrottan under bron” där vi till slut kom undan med lyckat resultat😇 (jädrans vad fort tiden går)

Filosofiskt panelsamtal ”Människan och maskinen” med Jacob Hirdwall och Klas Östergren… om att skriva och hamna i ett flow i berättandet…varför gör vi alla berättelser å hittar på en massa historier?…hur håller man sig kreativ…och om sökandet efter evigt liv och om maskiners medvetande å att tänka sig in i en annan å vara dennes ”själ”…verklighet -fantasi-anpassar vi oss till Ai och robotar…-får vi mer relationer och känslor av robotar nu än av människor - vill vi umgås med den där sura gubben eller den där snälla syntet hubboten…?
Skrivartips: gör inte det uppenbara, ge karaktärer mer djupare egenheter och stryk alltid berättelsens sista rad👍

”Litteraturen är en plats där vi kan fundera på möjliga framtider😇”

Back