NYHET Rapporter från Bokmässan?

Jag såg några panelsamtal (och medverkade i ett). De flesta var bra, men iom att den tilltänkta publiken kanske inte var redan invigda blev det ju rätt grunt. Sen hör det ju lite till 20 minuters-formatet.

Mina höjdpunkter var annars att få prata franska med otroliga Lise Tremblay och att se en intervju med barnboksförfattaren Jon Klassen, som är världens gull!

Tänkte börja lörd med att kolla in det här👍​

​

Kan Drakar & Demoner och andra rollspel lösa läskrisen?​

Kan Drakar & Demoner och andra rollspel lösa läskrisen?

lördag / 26 sep / 2026
10:30-10:50

Jag satt i två panelsamtal, och hade trevligt. Men jag tycker på det stora hela att bokmässan är rätt överspelad idag. Trevligt att träffa folk, fast har jag lärt mig något nytt av seminarierna jag sett? På det senaste fem åren? Tror inte det...

Jag satt i två panelsamtal, och hade trevligt. Men jag tycker på det stora hela att bokmässan är rätt överspelad idag. Trevligt att träffa folk, fast har jag lärt mig något nytt av seminarierna jag sett? På det senaste fem åren? Tror inte det...
Jag har inte varit där sedan 2016 - fick en smärre chock över hur mycket marknadsplats det blivit. Har ju alltid varit så till viss del, men särskilt tors-fre har känts som verkliga branschdagar.

Lära sig å lära sig är kanske relativt men att få igång tankar&funderingar via andras insikter å åsikter är givande😇
Tror det är rätt avgörande att moderatorn/samtalsledaren är bra på hugget med kritiska intressanta frågeställningar och aktivt driver samtalet i nya oväntade riktningar.
Panelsamtalet ”Varför är Gen Z dåliga på allt?” var frejdigt och såg nu Ranelid som inte andas på en havtimme med sin kryddiga svada…”ordet uppstår från döden!”
…går att hitta guldkorn här👍

Jag såg @verlandes. och @Khan prata rollspel och bibliotek och det jag främst tar med mig därifrån är ”Den enda gång man ser ungdomar bråka om en bok är om boken är ett rollspel och de just gått upp i level.”

Såg ett annat samtal om bibliotek och folkbildning där någon sa att det troligen kommer ta 20 år för att återfå nivån skolbiblioteken var på på 90-talet.

Såg ytterligare ett om ”Onyttig läsning som förändrar” där Lydia Sandgren sa att David Eddings och Sagan om Belgarion gjorde henne till författare, varpå litteraturforskaren Jimmy Vulovic så ”Det här är tredje gången på några dagar som David Eddings nämns som orsaken till att någon blev en skrivande och läsande människa. Detta borde undersökas.”

I samma samtal så någon minns inte vem, att läsningen fick honom att söka avtagsvägar från det liv som stakats ut åt honom. Det tyckte jag var starkt.

Sa hej till en bekant som är tidigare Sverokordförande, och lyssnade på föredraget hon var med i. Pratade massa rollspel med en annan bekant, som är med i den lokala spelföreningen Armeageddon, och som just släppt sitt rollspel "Heart of the Galaxy" (som jag varit med och korrat). Lyssnade på föredrag om spel var kultur eller ej, men tyckte inte det gav så mycket, det handlade mer datorspel, och med liten tagg om brädspel. Och tråkig nog så kom det ju in massa ljud från den närliggande Skriva-scenen som störde en del.

Hade ju hoppats få tag i Invincible rpg, men vare sig Fria ligan eller SFbok hade med det. Fick bli ett köp av magiboken till DoD dock.
Så mycket folk på mässan...

Såg ytterligare ett om ”Onyttig läsning som förändrar” där Lydia Sandgren sa att David Eddings och Sagan om Belgarion gjorde henne till författare, varpå litteraturforskaren Jimmy Vulovic så ”Det här är tredje gången på några dagar som David Eddings nämns som orsaken till att någon blev en skrivande och läsande människa. Detta borde undersökas.”
Det här är nog sant för mig med faktiskt.

”Det här är tredje gången på några dagar som David Eddings nämns som orsaken till att någon blev en skrivande och läsande människa. Detta borde undersökas.”
Det borde det verkligen!

(EDIT: Eddings gjorde mig inte till läsare; när jag mötte honom hade jag – tror jag – redan läst Tolkien och Asimov och King. Men jag läste varenda en av böckerna i Belgariaden osv, med god behållning. De går såklart inte att läsa i vuxen ålder, men det är ju skitsamma.)

Det här är nog sant för mig med faktiskt.
LIksom @krank var jag en läsare ändå. Men Eddings ska ändå ha cred för sin tillgänglighet för sin målgrupp. Läste den första serien med stor behållning, liksom den andra (men med minskande behållning 🙂). (Han är inte helt olik Rowling och Harry Potter på det viset, utan jämförelser i övrigt.)

Back