Nekromanti Rapport från sommarjobbet

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Eftersom det är sommar nu så tänkte jag ägna en tid att reflektera över de två senaste dagarnas jobb.

Sysselsättning: Badvakt på ett pittoreskt utebad 30-50m från havskanten. (Trots att man inte kan tro det så är det riktigt många som badar hos oss, beror nog på att det är ca 5 grader varmare hos oss och att stranden nedanför ser för djävlig ut).

Reflektioner: 1. Man får en "bra" solbränna väldigt snabbt. Efter sammanlagt 10h arbete så är man brun som en Hilton-wannabe. Om detta är eftersträvansvärt är dock tveksamt. (Orar mig varje sommar för hudcancer.)
2. Om det värsta med ett jobb är att det finns för lite att göra, hur illa är inte det?
3. Idag var det en bra dag där ute. Vid ca 12,30 dyker ögongodis 1 upp. Trevligt :gremtongue:. Lagom till att hon går så kommer ögongodis 2 som nästan var ännu hetare (och som dessutom inte placerar sig bakom en buske som ettan gjorde :gremelak:). ½h innan jag slutar så kommer slutligen ögongodis 3, som var hetare än en tropisk strand :gremsmirk:
4. Att gå från att inte motionera alls till att cykla 4 en-mila rundor på 2 dagar är ett lite väl stort steg. Aj mina ben. :gremsuck:

Positiva sidor:
Lättklädda tjejer :gremshocked:
Lite arbete
Pengar :gremsmirk:

Negativa sidor:
För lite arbete
Varmt
Långt att cykla

För att detta ska bli lite av ett disskusionsämne så kan ni väl berätta om era sommarjobb, de ni har nu eller de ni hade förr om åren.

/Marcus missbrukar graemlins på söndagnatten.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Att jobba på en lokal liten Konsum butik har sina fördelar och nackdelar. Butiken jag jobbar i är en sketen liten Coop Konsum butik i en sketen liten byhåla med ungefär 3500 invånare. Man träffar nästan samma folk varje dag och lär känna dem, både på gott och ont. Tyvärr har jag bara en deltidstjänst, fick ta över från en i personalen som sjukskrev sig. Passade perfekt då jag inte skulle ha haft något jobb i och med att eleverna på den skola där jag jobbade innan fick sommarlov.

Följande är en lista på lite highs och lows med mitt jobb.

Fördelar:
Trevlig personal.
Många trevliga kunder.
Ibland får man besök av vänner som gärna bjuder upp till en pratstund.
Ibland får man besök av vackra quinnor som även de bjuder upp till en pratstund.
Lätt och enkelt arbete.
Jag ser stilig ut i slips.

Nackdelar:
Finns en del otrevliga kunder.
Väldigt monotont ibland.
Arbetstiderna är kanske inte de bästa ibland.
Det bkur väldigt varmt i arbetskläderna på sommaren.

- Jocke, skriver blajj.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad jag kommer att ha som sommarjobb är att jag kommer att arbeta om fritidsledare på ett kortids.
Det är åxå enttt ganska soft jobb, det går ut på att bara vara med de brukare som ä på fritds/kortids under sommaren. Om det blir som förra året så komer det att bli badande, glassätande, spelande av spel & bara lata sig i största allmänhet..
Så det kommer mot all förmodan att bli välldans lättförtjänta pengar.

Som jag ser det så finns det bara en nackdel & det är att jag går mist om 10 veckors sommarlov.... :gremtongue:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Jag jobbar som torkskötare på ett sågverk. Det innebär att jag opererar sågens femton virkestorkar; öppnar och stänger portar, sätter igång torkprocedurer och sköter enklare underhåll.

Fördelar: Bra betalt, hyfsat varierande och självständigt, kort restid
Nackdelar: Jobbiga arbetstider (6-15), inte världens roligaste jobbarkompisar, ganska komplext (och jag har inte all tid i världen på mej att lära mej det jag behöver).
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Re: Rapport från sommarkurs

Inget sommarjobb i år heller, dock blev det en sommarkurs på högskolan istället, Filmteknik - 10 poäng.
En hittills ganska trevlig kurs där vi får lära oss om film, se på film och slutligen göra film. Fyra av kursens tio poäng är för filmprojektet i slutet. Skrev, tillsammans med två kompisar, ett utkast till ett manus häromveckan. Filmen kommer att heta "Hårdkokt" och man kan väl säga att den faller inom genren svensk hongkong-action-komedi-med-inslag-av-ninjor. Hur som helst, ska bli grymt kul att spela in den sen!

Positiva sidor:
Film är kul
Inte så värst mycket föreläsningar/uppgifter (och det som är är oftast roligt)
Pengar (från CSN)

Negativa sidor:
Studielån
Inte så mycket pengar

//Boboliwsy - strax iväg och spela in veckans filmuppgift - en kortfilm på en minut, stum, med text.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Låter rätt kul det där:) Själv så är jag arbetslös för tillfället :gremcrazy:

Fördelar med att vara arbetslös:
Man har mycket fritid, det är ganska lättsamt, man slipper gå upp tidigt och komma hem trött,

Nackdelar:
Skadligt för ekonomin, kan bli långtråkigt ibland, man blir rätt slö, det känns ganska osexigt att säga att man är arbetslös när någon frågar vad man håller på med :gremfrown:
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag har sommarjobbat med massor genom åren, ett urval:

- Målat hockeysarg tre varv vit oljefärg + en gul rand längst ner. Maken till solbränna har inte skådats, särskilt i kontrast till vitfärgsfläckarna på armar och ben.

- Packat korv och hamburgerkött i korvfabrik. Världens bästa sommarjobb, monotont packarbete med roliga kompisar är riktigt kul (i några veckor).

- Jobbat som kyrkogårdsskötare med pervers chef, pedofilvarning. Bra jobb annars, mycket frisk luft och lugn och ro.

- Jobbat som vårdbiträde i äldreomsorgen. Roligt, faktiskt, men trista arbetskamrater.

- Jobbat som hälsoskyddsinspektör med livsmedelsprovtagning, badvattenprovtagning och ko-räkning (för att se att korna går på bete och inte står i lagårn och skräpar).

- Jobbat med cesium- och kvicksilverprovtagning, dvs fileat ett antal gäddor, lagt i burkar och skickat till lab. Ett najs jobb med mycket radiolyssnande och en hel del fiskdoft.

Fast korvfabriken var roligast!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Just nu statligt anställd inflationsbekämpare aka arbetslös. :gremfrown:

Har sommarjobbat tidigare som brevbärare.

Positiva saker:
* Man får motion på jobbet genom att cykla och springa upp och ner i trappor.
* Relativt ok arbetskamrater, fast man träffade dem bara innan man stack på sin tur.

Negativa saker
* Stressigt, du förväntas ha delat ut allt innan en viss tid.
* Tungt. Papper väger mycket, och det blir inte bättre av tonvis med reklam
* Riktigt sunkigt betalt.
* Man måste vara ute oavsett väderlek. Inget kul när det är kallt och spöregnar.
* Jobbiga arbetstider. Man börjar väldans tidigt på morgnen med att sortera posten.

/Ulfgeir
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Jobbat som kyrkogårdsskötare med pervers chef, pedofilvarning

Jag blev nyfiken - just kombinationen kyrkogårdsskötare, pervers och pedofilvarning fick ungefär alla fördomar att kicka igång. Vad fick dig att dra den analysen?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
19 - hundra - nittiokallt: Drev en egen utkörning av frukostbröd i sommarstugeområdet där jag brukade bo om somrarna med farsan. Tog upp beställningar (somliga hade veckoscheman) och levererade dem tidigt om morgonen, bröden köpte jag billigt av ett hembageri. Tjänade 2600 (vilket, om jag minns rätt, innebar att jag sålde x hundra frallor av olika sort) spänn på hela sommaren vilket var en mindre förmögenhet när man gick på mellanstadiet.

Bästa bonusen var dock att farsan såklart stödköpte varje morgon, så jag fick färska gifflar till frukost efter rundan var klar. Erbjöd jordgubbar ett tag också, men det blev två rundor per dag och det var lite jobbigt.

Pros:
Lukruativt för sin tid
Minimum av ansträngning
Frukost

Cons:
Upp tidigt
På helgerna fick jag cykla en mil för att hämta frallorna på själva bageriet, annars hämtade jag dem en bit bort där bageriet hade försäljning i veckorna.
Lång runda, det var inte som att stugorna som var grannar skulle ha frukostbröd utan man fick cykla runt hela jävla stället varje morgon
Mycket bokföring för att hålla reda på skulder, brödtyper osv

2003: Städjobb

Städade Coop Forum och H&M om helgerna och Rimi i veckorna, senare även Kvasten, en galleria i Kalmar (som dock är ombyggd nu, för de som varit där). Sopa, moppa, köra maskin och även tömma papperskorgar/putsa speglar i personalavdelningen på Rimi.

Pros:
Eh... en faktisk och dokumenterad löneförmån var att allt man hittade på golvet tillföll städaren. Detta utnyttjades friskt...
Snygga medarbetare. Man såg dem mest på avstånd men det var bara bra, man ville inte bli påkommen flörtandes med en snygg studentska medans man egentligen skulle jobbat.. :gremlaugh:
Att cykla mellan Coop och H&M på morgnarna var skönt, likaså att vräka sig lite i solen om öppnarna på H&M var lite sena.

Cons:
Alltså... behöver jag ens..? Ja, okej då: Illaluktande soptunnor, ruttna bananer, askfat i rökrum (smaka på det! RÖÖKRUM! Det är precis vad det är också!), använda mensskydd på golvet, anställda i butikerna som gnäller på att man inte gjort sitt jobb EXAKT i tid när de behagar dyka upp och ställa sig på sin arbetsplats och som inte köper förklaringen "jag tar allt i exakt samma ordning varje morgon. Ibland tar grönsakerna längre tid, ibland brödet. DU själv dyker upp allt mellan kvart i åtta och kvart över nio. Är det så konstigt att jag inte alltid är klar med just din plats när du kommer"? Intorkade, nertrampade vindruvor. Tuggummin och annat godis på golvet. Kvitton som kassörskorna inte behagar slänga i soptunnor som är avsedda för kvitton utan bara slänger på golvet (kvittotunnorna var alltid tomma, och vi hade inofficiell mätning av hur länge vissa tunnor kunde vara innan de behövde tömmas). Tvätta moppar. Tömma städmaskiner som sugit upp en hel stormarknads golvguck och blandat det med vatten. SKURA sagda vattens tank. Kliva upp klockan fyra. Tjäna nästan ingenting i timmen och jobba skiten ur sig.

ALDRIG MER! ... eller jo förresten, jag kan tänka mig att göra det uppdraget jag hade (bara sopa Rimi och fixa personalavdelningen) för den lönen jag hade på midsommarafton när det var OB, helg OCH storhelgstillägg. Men annars, aldrig mer en sådan sommar.

2004: Telefonförsäljare

Jobbade med att kränga Tele2-abbonemang. Rätt schysst abbonemang också, var halva priset i sex månader utan bindningstid, månadsavgift eller något. Helt "hakefritt" alltså. Började som ett sommargig, men jag jobbade kvar i sex månader och slutade först när skoljobbet blev för mycket.

Pros:
Lönen - drog in mellan sex och åtta tusen i månaden på att jobba efter skolan i fyratimmarspass på vardagarna och ... något längre på helgerna.
Lättsåld vara - många blev glada av att få spara pengar en stund.
Bra stämning och bra arbetskamrater. En som jag hamnade "i säng" med på julfesten dessutom... >:D

Cons:
Att ringa folk under Allsång på Skansen.
Teliafolk som var stockkonservativa. Somliga skulle spara 1500 per kvartal på denna grejen och alltså, om de ville, vara med i sex månader, spara 3000 man kan göra jävligt mycket annat kul för, och sen gå tillbaka till Telia. Men icke.
Lågstatusyrke. Jag hade aldrig jobbat kvar så länge om de flyttat mig till ett annat uppdrag, för jag vill inte vara glorifierad mänsklig direktreklam. Folk må säga vad de vill om telefonsäljare, men call centers hade aldrig växt så snabbt om det inte funkade på vissa. Så skyll och skäll på idioterna som går på det, och inte studenten eller arbetslöse invandraren som försöker få ihop till hyran.
Pressat och stressat. Man var tvungen att prestera, och det blev nästan negativt till slut, istället för "jag säljer bra, provision weee" så tänkte man "nu ska jag ha två sälj till så har företaget som anställt mig gått +-0 på att ha mig här idag". Man fick ändå en viss lojalitet även om jag såklart var glad att dra in pengar oavsett hur kass det gick (jag var dock duktig så jag fick 800-1000 i provision varje månad).

2006: Kundtjänst

Kundtjänstmedarbetare på samma företag där jag jobbade som säljare. Klart slappare jobb, samma lön, ingen press.

Pros:
Lönen.
Jag får något att göra + jag sparar a-kassedagar.
Slappt jobb.

Cons:
Jag vet sen innan hur det är att handskas med folk som "vet" hur saker och ting fungerar. Jag ska dessutom hantera fakturafrågor för ett elbolag så jag förväntar mig att bli utskälld både en och två gånger...
Jag börjar klockan åtta. På morgonen. På onsdag. Örrrrrk. :gremlaugh:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Eftersom jag är en sådan där patetisk typ som har gått direkt ifrån gymnasiet till högskolan utan att ens göra lumpen så har jag i princip endast haft sommarjobb under min korta levnad (25 är ingen ålder).

1997-99 Plocka potatis

Fördelar:
Utomhus
Man behövde inte vara myndig
Man fick ta med sig potatis hem

Nackdelar:
Utomhus
Omöjligt att veta när man behövdes vilket gjorde det väldigt svårt att planera sin sommar.
Man får in jord precis överallt.

1999-2001 Städning inom den lokala gummiindustrin

Fördelar:
Låg nära hemmet
Relativt bra betalt

Nackdelar:
Mycket tråkiga arbetsuppgifter

2002 Fjäderfäslakteri

Fördelar:
Nära
Relativt bra betalt
Bra chefer

Nackdelar:
En del av arbetskamraterna var för mycket av korkade lantisar för min smak (jag är faktiskt en smart semi-lantis sådetså!)
Jag kan inte stycka och ingen ville instruera mig.

2003 Jobb inom äldrevården

Fördelar:
Nära
Hyfsat betalt
Nyttig upplevelse

Nackdelar:
Hamnade mitt i en personalkris som var följderna av osämja mellan ledning och anställda.
Väldigt många av personalen var medelålders kvinnor, de flesta var jättetrevliga (skvallerkärringen som såg ut som om hon hade knarkat järnet de senaste 20 åren och den alkoholiserade 60-åringen som ringde upp till äldreboendet på fyllan undantagna) men vi hade ganska lite gemensamt.
Jag är inte tillräckligt socialt kompetent för att samtala trovärdigt med halvdementa människor som fortfarande lever på 60-talet.

2004- Sommarjobb inom den lokala ventilationsindustrin

Fördelar:
Bra betalt
Jag får köra truck
Bra mat

Nackdelar:
Personalproblem. Dels är det djupa klyftor mellan arbetare och tjänstemän, dels är chefens främst målsättning att dopa upp företaget så att det är så övervärderat som möjligt när det sedan börsintroduceras och dels så överlever de flesta av mina kollegor antingen genom att vara fulla av bitterhet och hat mot sin arbetsplats, genom att maska järnet och/eller att försöka engagera sig så lite som möjligt.
Ligger lite väl långt borta för att jag egentligen ska vilja cykla dit varje dag.

Jag ser verkligen fram emot den dag då jag faktiskt har ett fast arbete och kan vara ledig under en sommar.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Han var mellan 25 och 30 år, vi som sommarjobbade var 15. Han kom med kommentarer av typen "Skulle dina bröst rymmas i mina händer" (Vilka bröst har en 15-åring?) och liknande. En favoritsyssla var att spruta vatten på våra t-shirts.

Ett riktigt äckel mao, det hade varit lättare att förstå om han hade varit en missanpassad Quasimodo, nu var han ung, gift och med ett ganska attraktivt yttre. Dock inte inre...

Fast det var ju ingen som brydde sig av de som vi vårdade...
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Åh!

Personalproblem. Dels är det djupa klyftor mellan arbetare och tjänstemän, dels är chefens främst målsättning att dopa upp företaget så att det är så övervärderat som möjligt när det sedan börsintroduceras och dels så överlever de flesta av mina kollegor antingen genom att vara fulla av bitterhet och hat mot sin arbetsplats, genom att maska järnet och/eller att försöka engagera sig så lite som möjligt.
Oh. Som mitt jobb då. Problemet är att man inte kan få en unison maskningsaktion till stånd utan det är alltid minst två som gör sitt bästa, vilket gör att alla som vill maska framstår som just det och kommer få reprimander av chefen.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Update!

Pros:
Jobbet är slappare än jag anade (jag har dock inte faktiskt börjat jobba än).
Heltidsersättning för att lära sig skitsimpla saker på en dator.

Cons:
Dryga personer som ringer in verkar vara i rätt hög andel efter min medlyssning.
Personer som INTE tycker att det vi lär oss i datorn är skitsimpelt så att det som i en snabbgenomgång (efter att ha gåtts igenom fyra gånger redan) tog 15 minuter tar två och en halv timme för att allas datorer ska funka och alla ska fatta. Det är en simpel databashanterare ffs, och i annonsen stod det att erfarenhet av datorer är ett krav. Lunarstorm och MSN räknas inte, och logisk slutledningsförmåga eller iallafall en IQ som överstiger rumstemperatur är ett krav på ALLA jobb! >_<
 
Top