Nekromanti Rapport från ett Gott Con

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jajjemän. Ett av de smaskigaste konventen hittils. Tänkte delge min lilla konventsdagbok.

Torsdag:
Seeeegt. Tåg fyra timmar och sjutton minuter. Ringer RipperDoc. Han kommer och plockar upp mig, sen väntar vi på Ymir och Elriique i kanske 35-40 mintuer. Till Willys, shoppa cola. en pizza till mig. hem till RipperDoc. FÖRFEST! Vaknade dagen efter till Chrulls jämrande om hans huvud. Lätt baksmälla på mig, for iväg till konventet.

Kartan jag blivit lovad "på konventet" var under tillverkning när jag kom på spelledarträffen, och jag träffade Solinde för första gången. Spelledde äventyret och blev klar ganska fort, hade skitkul (Hokus Pokus kaninjäveln fizzlade) och gruppen gillade äventyret skarpt.

Gled upp till Krille i aulan och snackade lite skit, plockade ut mitt Västmark och var närvarande vid avtäckningen - inte en själ. Två minuter senare stod det 5-6 pers och bläddrade dock, och Västmark sålde som.. tja.. Västmark på Gothcon, eller nåt. Efter att ha degat runt hos Krille och kikat lite på de fasta rummen typ Westernrummet och kollat(och luktat :gremcrazy:) på Warhammer/MTG-spelare gick jag till SL-samlingen för Faller snö, växer sten. Fick den första gruppen och de var jätteduktiga, förutom diverse aktiviteter med Kinderägg samt en mindre aktiv spelare. jag fick en 4 (0-5) och äventyret en trea för att det gick lite för fort, men det var mest spelgruppens fel då de tog till 'sista utvägen' direkt. Gick till de-briefen och gav feedback till Krille, satt och hängde tills Solinde kom, snackade med henne när Herr Nils kom med två stora träsvärd och var alldeles svettig. Zaphod var där också och vi hängde tills jag skulle spelleda nästa äventyr: De utan hjärtan av allas vår Ångestvirtuos Ymir och Elriique. Efter att ha använt alla utfyllningsknep jag kände till gav jag mer eller mindre upp - spelarna var URUSLA (förutom en, och Bastion var bättre än de andra två. Tror inte alls det var deras typ av äventyr, så det var lite synd.)

När vi väntat klart på Ymir som tydligen fått en bättre grupp åkte vi hem och somnade kring fyrasnåret. Vakna, duscha, stressa iväg. Skulle spelleda RipperDoc och Chrull's posse men en viss HOST Krille HOST skickade iväg dem med fel spelledare och så var vi sex SL för mycket. då Solinde och Fizzelkaninen hade SL-samling i samma byggnad på samma våning hälsade jag på dem (var ledig hela dan ändå) och beklagade mig varvid Solinde fick den utmärkta iden att jag skulle SL:a istället för henne. Svag för vackra flickor :gremwink: och alldeles för snäll som jag är hjälpte jag såklart till, och det gick ungefär lika fort som första gången jag spellett det. Det var SYNNERLIGEN roligt när äventyret parodierar Magic-lirare och possen jag spelledde verkligen var inbitna MTG:are. :gremlaugh:

Upp till Rävsvans.. vem sitter där om inte.. just det. Solinde. Och Raspod. Zaphmus. VAFAN HETER HAN!!! samt Arvidos och Dnalor - din finne på hornhinnan. Vi degade och degade och degade och snackade skit, sen gick vi en långpromenad, H2O, Solinde och jag i jakt på mat. Sun Wall körde kinamat och det fick duga (läs: vi orkade inte gå längre). Efter ytterligare skitsnack i nån park gick vi tillbaka till konventet och konstaterade att det just är såhär man ska uppleva konvent. Pass 6 var det dags för Fizzelkaninen igen och jag hängde på Solinde som moraliskt stöd (tja, och då var RipperDoc, Chrull, Ymir och resten iväg och lekte ångest) och det blev spelledarkris. Efter mycket om och men skulle en av spelledarna ta tre grupper eftersom hon snittade ~2 timmar per grupp, och det satt kvar två lag och pratade. Eftersom samlingsrummet skulle spelas i fick Solinde ett smärre vredesutbrott som fick tyst på lagen lagom till 'och det tycker jag är fruktansvärt respektlöst!' varvid jag demonstrativt reser mig upp och går - för att visa att 'här ska det spelas, gå ut'. den tryckta stämningen när jag går mot dörren säger bara en sak - 'satan vad sur hon blev på honom' trots att hon riktade sig till speciellt ett av lagen. Iallafall, efter 5-6 minuter i korridoren kommer hon ut och är fortfarande fly förbannad - hur dumma får de bli och sitta kvar efter en sån svada? Efter bekymren inrättar vi 'Foggmocks och Solindes filosofihörna' vid cafeteriaentren och disktuerar allt - från vad som kom först - hönan eller ägget till religion till lajv till.. tja. det mesta. problemet med filosofihörnan var A. alla äckliga rollspelare/warhammrare/magiccare/lajvare/tattare rökte där. B. Det var snorkallt.

Så vi gick in och bläddrade bland Ackegårds porr och jag valde ut ett par bilder jag skulle köpa dagen därpå. När H20 kom tillbaka från ett SL-pass åkte han och Solinde hem för att sova i riktiga sängar. HA! mesar säger jag. I Westernrummet sitter Tove, Gardener och Chrull och lirar Fluxx. Jag sätter mig ner (i brist på annat) och studerar. efter att ha blandat om leken 5-6 ggr vinner tillslut nån och jag hoppar in tillsammans med RipperDoc, och omgången efter är vi fem som spelar. Lagom när jag vunnit mitt första parti (det sista vi spelade) kommer Ymir och Elriique tillbaka från lite ångest och vi åker hem till Ripper's bäddsoffa och allmänna reflektioner över dagen.

När vi vaknar på söndagmorgonen hör vi för TREDJE morgonen i rad Alcazar med den där Sinner - saintlåten. Fifaaan. I vilket fall stressar Ripper iväg oss för att han ska spela Antarctica och Chrull och jag snyltar på Neogames och tänkte spela Hellgame vilket inte blir av. Efter lite glidande hit och dit sätter sig Chrull och jag hos Ackegård och plockar bilder och köper när .............. SOLINDE! kommer förbi och drar in mig i ett parti Settlers. jag kom tvåa med åtta poäng för att mitt sten - lera - monopol urartade och jag fullständigt gav bort bää och säd för att kunna få upp ett par städer till, men nån som hette Jane vann (efter att nån skäggig typ tagit över för henne.) på ren tur såklart. eller nått.

Sen plockade jag ut min packning och satte mig och åt riskakor och drack cola med Ymir och Chrull tills nästan alla var samlade igen, då jag kvickt fame-rubbade min blåa T20 på Blåskägges skägg (som var svart, men det gills iallafall) och sade adieu synnerligen ödmjukt till Solinde och resten med 'öh ba va jag typ drar till tåget nu vi ses på IRKK'. Tåget hem gick snabbare trots att restiden var densamma. Köpte ännu mera skräpmat och satte mig här.

Slutsats: åk på Gothcon.

PS. vi ses på Lincon. har ni riktigt otur får ni den lille ettrige Kalmariten(aka skåning av vissa norrlänningar) som SL.
DS.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
*avundsjuk till bristningsgränsen*

Jag får hoppas på Lincon...

(Ska nog flytta till götet när jag får chansen :gremsmile: )
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Saliga äro de som var på Gott Con !!

Suck, om man ändå kunde varit där ! Det låter ju som ni har haft det SKITBRA ju !! :gremlaugh:
Men med lite tur så drar jag nog till Lincon !!

/ Johan K, som precis lyckats masa sig hem från jobbet... :gremfrown:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Hmm....

Misstänker att jag var en av spelarna i fredagspasset av Västmark... =^_^=

Och vi gick inte helt direkt på den slutliga lösningen. Vi irrade faktiskt runt lite i början. Men å andra sidan så var lösningen relativt logisk, även om tillvägagångssättet kanske inte var vad som förväntades... (Spelade Eli). Såhär i efterhand så kan man väl säga att jag hade förväntat mig betydligt mer behov av övertalning för att vi skulle lyckas. Dessutom så borde väl vissa NPCs ha reagerat mer på mig om de kännt till hennes rykte. Inte så troligt, men de hade nog inte varit helt glada över vissa saker.

Ja, jag vet att jag blandar tempus helt vit i ovanstående paragraf. Allt för att ge eventuella grammatiklärare magsår av största rang. =^_^=

/Ulfgeir
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
jo, själva irrandet LEDDE liksom ingenvart, det var mest det jag syftade på. :gremsmile:

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] som sagt, först sågs ni inte som ett hot, och när Gutric kom med alla knektar vågar sig inte vinterälvorna fram längre, och det var bara en tidsfråga tills stenarna var välta/förstörda. </font></td></tr></table>
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
jo, själva irrandet LEDDE liksom ingenvart, det var mest det jag syftade på.
*grin*

Då skulle du se hur långt från plotten, en del irrande jag har varit med, har lyckats ta sig... Som typ springa omkring i 2,5 timmar inne i en stad för att leta efter info när hela speltiden var 4 timmar.

Nåväl, jag vet att jag hade skoj, och även Venja och Elsbrithe hade skoj vad jag vet. Nä nu skall operation övertalning börjas för att övertyga vissa andra av mina kamrater att Västmark skall spelas.

Blev en massa spelat under helgen. Mest brädspel för min del dock, men det var väl nyttjad tid.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
du är inte ensam om att ha irrat runt

vår grupp får väll ställa oss i ledet oxå, vi gick i cirklar :gremwink:
det var första gången jag spelade västmark och jag tyckte atmosfären var bra, men äventyret hållde inte samma klass som karaktärsbeskrivningarna om man säger så...
men det var roligt endå :gremwink:
jobbigt att gå in i väggar hela tiden, det blev bara för mycket väggar och för mycket dragande av karaktärer som var för slappa, någon i min grupp försökte även bära på mig när jag blev allt för motstridig, vilket inte lyckades.
gillade inte slutet riktigt, man kom till länsherren och han skickade iväg lite präster och soldater, sen var ju allt löst :gremfrown:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Ett lysande konvent - det bästa jag har varit på på många år. Bra utbud, bra med folk och aktiviteter. Bra spelgäng. Genomgående bra spelledare.

Det var underbart att bara få vara med och spela, isf arrangera, butika eller liknande, efter en dryspell om åtta år. Jag vill tacka alla mina medspelare, arrangörer och spelledare för ett synnerligen trevligt konvent.

För att knyta an originalinlägget - ja, Hokuspokus var förbannat kul. =)

Konventets förvåning måste ha varit när en av spelledarna utbrister mitt namn utan att jag har presenterat mig, och fortsätter med "...du är en celebritet, ju". =D Känd. I Rollspelssverige. =)
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: du är inte ensam om att ha irrat runt

ur spelledarsynpunkt är scenariot genialiskt. tyvärr tänker inte alla som Krille. den mänskliga faktorn i äventyret kan ta över för mycket, och med fel spelledare eller en spelledare som missuppfattat någon del kan det bli konstigt.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Känd. I Rollspelssverige.

Fräckt! *fortsätter orgien i avundsjuka* :gremwink:
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Hahaha jag medger villigt att vi spelade helt värdelöst i "De utan hjärtan" det var helt ofattbart dåligt, och jag som såg fram emot det scenariot så otroligt mycket. Men ja vad kan man säga, den gruppen jag var där med är inte lämpad för den sortens scenarion och det var ju synd (egentligen fick jag känslan av att inte många grupper över huvud taget är lämpade för sådana scenarion...). Tack för din djupgående analys av de olika gruppmedlemmarnas rollspelsförmågor :gremlaugh:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
alltså, jag klandrar er inte, och jag gjorde själv inte min bästa insats som SL, men jag tänker ändå skylla på scenariots uppbyggnad som varken jag eller min spelgrupp hade gillat att spela faktiskt. tur att man inte skulle sätta officiella betyg på oss iallafall.. :gremwink:
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
"men jag tänker ändå skylla på scenariots uppbyggnad som varken jag eller min spelgrupp hade gillat att spela faktiskt"

Hum. Förstår inte riktigt. Vi hade inledning, ett gäng scener innan avslutningsscenen kom. Stor frihet för SL att anpassa det till spelgruppen. Vi hade svårt få spelgrupperna att bli klara inom 5 timmars tid..


David
Konstruktör
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
missförstå mig rätt. strukturen var genialisk, men när alla sirliga beskrivningar och inläggshändelser var slut var liksom resten upp till spelgruppen. jag tycker att för mycket av tiden för att komma upp till fem timmar var öronmärkt för intrigering, även om jag säkert kunnat disponera tiden bättre. för att jämföra med Västmarkscenariot fanns det liksom mer konkret att göra i spelvärlden utan att göra avkall på möjligheterna för intrigering.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Mmkai. Men om du nu lyckades använda alla händelser och beskrivningar och miljöer som finns i scenariot, utan att få input från spelarna...då är det ju bara att lägga ned. Då går man till slutet omedelbums.

Ingen vill väl varken spelleda eller spela ett scenario som bygger på intrig och att agera ut sina roller, när det senare inte görs av spelarna.

Allt spelarna gjorde i scenariot var konkret. De gjorde sig ett namn i området. Det om något är viktigt för att driva det framåt jöh :gremsmile:.


David
Alltid rätt.
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Kul att folk haft roligt på årets konvent, det är ju därför vi i staben lägger ner ett år av förberedelser...

Tänkte försöka snå några av de konstruktiva tankar som råder på formuet och fråga er som spelade/ -ledde mitt scenario "indiana jónes och jakten på inkas skatt". Vad skanade ni? Vad tyckte ni var bra? vad skulle ni helst vilja se i en prequel?

Jag har hört att folk saknade att Indy blev fångatagen. Det var ett medvetet val att han inte blev det då jag testade det förra året och 85% av spelgängen hade alvarliga funderingar på att ställa Indy mot väggen och skjuta honom. Funkar inte i ett indy/pulp scenario ju!

//Kalle "Bergman" Edgar
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
20!

GothCon XVII var mitt 20:e raka GothCon sedan jag började åka 1984. Det var ett av de bättre, och höll den jämna klass på organisationen man numera kan förvänta sig. Brädsspelsarrangemangen sköttes bra (som vanligt), medan rollspelsaktiviteterna jag deltog i utmärkte sig med svaga äventyr. "Antarctica 1983" var starkt influerat av "The Thing", och var inte något av de bättre CoC-scenarier jag spelat på konvent. Inte det sämsta heller, å andra sidan, men det had nog mått bra av testspelning och lite kritik från någon utomstående.

"Indiana Jones..." var inte lika roligt som förra året, och jag tyckte illa om det på flera plan. Jag förstår att författaren är dyslektiker, men kan det inte vara värt att fråga någon om texten "Deutches Riche" på en viktig handout stämmer (skulle vara "Deutsches Reich")? Vidare så var inte researchen särskilt lysande. OK, pulp i all ära, men att låta SS-medlemmar resa genom Frankrike i april 1940 (då Tyskland och Frankrike befunnit sig i krigstillstånd sedan 3 september 1939) är knappast något som fungerar som "suspension of disbelief". Slutligen så kan det visserligen vara kul att spela Hollywoodnazister, men formeln med en oövervinnelig Indy gör att spårvagnshandlingen känns ännu mindre engagerande. För egen del kommer jag inte att bry mig om uppföljaren...

Med 1416 besökare slog konvetet sitt gamla rekord, vilket är värt all rspekt. At sedan GothCon är världens äldsta regelbundet återkommande spelkonvent gör ju inte saken sämre. Som redan nämnts så var det 20:e gången för mig. Jag snackade med andra besökare som inte ens var födda då jag dök upp på GothCon VIII en gång för länge sedan. Det är det som är det fantastiska: att konventet överlevt, och att nya generationer arrangörer är beredda att ta över, samt att spelare i alla åldrar kan mötas och ha kul tillsammans. Kommer jag att åka nästa år? Lita på det!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: 13!

Jag kan inte annat än hålla med Björn i det faktum att Gothcon är otroligt bra organiserat (frånsett torsdagens väntan innan man fick anmäla sig) och att det känns levande och dynamiskt. En annan sak som verkligen får GC att lysa är att de har många rollspelsscenarier som inte är flum-friform, utan som faktiskt har koppling till ett specifikt spel- och världssystem. Mycket bra.

Jag var underhållen under tre dygn. Det är sällan jag är det nuförtiden. Om man skall betygsätta de scenarier jag deltog i, just utifrån underhållning (inte kvalitet, längd, osv) så får scenarierna följande betyg:

* Hokuspokus (4) - Bra SL, helt lagom fånkul. Satans jobbigt att behöva gå igenom allt man skall säga hela tiden för att radera ut alla "r". Citatet "Tååååkigt" var en återkommande favorit.

* CoC Antartica (3+) - Bra SL, inte speciellt mycket CoC-känsla men ändå bra setting. Lite vagt. Alltid kul att lura sina medspelare att man är snäll när man sedan får döda dem. ,-)

* Western Colt (3) - Bra SL, också lite vagt. Egentligen gick det bara ut på att göra en sak. Intressanta karaktärer, men lite långsamt. Kändes "ofärdigt" men det kan ju forstås mtp upplägget med äventyr som går över flera konvent (men detta skapade då minuspoäng på just "underhållning").

* Mutant UA Döden på Hertz kanal (4+) - Bra SL, härlig stämning, skruvad humor. Ett mycket bra underhållande och väl anpassat konventsscenario. Bra mix av detektivkör, strid, spänning, rollgestaltning och grundläggande kul.

* Phobia Stressfaktor Omega (5-) - Bra SL, intressant grepp. Metoderna för att skapa förvirring var enormt effektiva. Lika så stressmomenten och hur de gestaltades, "180 sekunder börjar NU! *dunk i bordet*. Nervigt, stressigt, dynamiskt och med väldigt intressanta dialoger, både spelarna emellan och mellan statister och spelare.

Genomgående måste jag också säga att vi hade väldigt bra spelledare till alla våra pass. Applåder till dessa som gav oss så mycket kul. =)
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Re: 20!

OK, pulp i all ära, men att låta SS-medlemmar resa genom Frankrike i april 1940 (då Tyskland och Frankrike befunnit sig i krigstillstånd sedan 3 september 1939) är knappast något som fungerar som "suspension of disbelief".
Eh? April 1940? var står det i scenariot? Scenariot börjar den 30:e juni 1941 (sid 6) och öppningsscenen är under sommaren 1940 (sid 5). Måste ha varit din SL som fummlade. Tack för korret *ändar*.

Trist att du inte tyckte det var ett kul scenario. Det är alltid tråkigt när en spelare är missnöjd.

//Kalle
 
Top