Nekromanti [RANT] Störande faktafel (spoilervarning serien The 100)

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Ibland kan faktafel och dåliga/felaktiga premisser störa mig oproportionerligt mycket. Så pass mycket att jag har svårt att gilla den serie/bok whatever det nu rör efteråt.

Jag kände mig tex helt lurad av Alistair Reynolds upplösning på ploten i hans Revelation Space-serie. Sabbade liksom hela serien för mig.

Och nu, ett par avsnitt in i andra säsongen av The 100 (avsnitt 6) börjar premissen bakom huvudkonflikten för säsongen skava rejält. Den är ju HELT FELAKTIG! "Somebody's wrong on the Internet"-kaliber fel.

Om det är så att "Mountian men" har levt i underjordiska bunkrar i 97 år - insprängda i Blue Ridge Mountains i Virginia - så har de sannolikt utsatts för MER strålning "The Grounders" - kanske mer än de som levt i The Ark.

Blue Ridge Mountains är till stor del metamorfos granit, med inslag av sedimentära liksom av magmatiska bergarter. BRM har tillkommit obetydligt (geologiskt sett) tidigare än motsvarande granit i Bohuslän - skillnaden är omkring 100 miljoner år. Det är sannolikt att omvandlingen från sedimentära lagringar till metamorfa granitsorter skedde som ett led i samma processer, i samband med formandet av superkontinenten "Rodinia".

De ger alltså jämförbar bakgrundsstrålning. Som är förhöjd. (Ungefär en faktor tio mer än bakgrundsstrålningen från rymden, filtrerat genom vår atmosfär idag.)

Och underjordiska komplex har betydligt svårare att bli av med frigjort radon. Precis som radonhalten i en källare alltid är lite högre än i resten av huset.

Gissningsvis - att döma av hur the Ark skildrats bildmässigt - så hade den tjockt "skal" som borde ha skyddat ordentligt mot strålning. Då får de som lever där och inte vistas "utomhus" förmodligen en lika låg eller rent av lägre dos strålning, än de som lever på jordytan idag. (Och en rymdstation innehåller få saker som i sig avger strålning pga små doser fissilt material.)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Haha, awesome!

Jag tror man kan anta för eventuell egen sanity inte för att det är sant eller logiskt att ventilationen av sagda objekt i kombination med smart design med flera lager gjort att det klarat sog ologiskt bra?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Det känns som ett brott mot fiktionens lagar. Om det är ett bärande element för att bygga upp konflikten, så hade de i så fall behövt säga något om det. Vinka lite med författar-handen.

Jag har mindre problem med andra saker som bara inte stämmer - hur de behandlar radiovågor (och störning) tex. Men det köper jag som narrativa krav - nu behöver vi en walkie talkie som fungerar inne i kilometerlånga slutna tunnlar bestående av antingen metalllådor eller armerad betong, trots att dess sändareffekt borde vara medioker även i öppen terräng. Då har vi det.

Det är en bisak. Skit samma om den bryter helt mot fysikens lagar.
 
Top