Nekromanti Rant om avsaknaden av slut i media

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
När jag talar om mediekonsumtion så brukar jag förespråka konceptet "Älska hårt och gå vidare snabbt", och med det menar jag att jag tycker man skall uppskatta filmen/tv-serien/serien/låten så mycket man bara kan för att sedan vara beredd att säga "så nu var det slut, vad skall jag älska härnäst?", och med det menar jag inte att man skall lura sig själv att saker är bättre än vad de är utan snarare att man verkligen skall försöka uppskatta det possitiva som finns, samtidigt som man skall vara beredd att gå vidare till nästa serie/film så fort man tröttnar på det första.


Jag försöker som sagt leva efter den här filosofi och det går bra när det kommer till filmer, problemet dyker upp vid tv-series, framför allt eftersom de har en förmåga att ta slut på fel ställen.
" You either get canceled too early or you live long enough to see yourself become boring."
Fram till idag så hade jag aldrig sett en tv-serie som jag tyckte tog slut på rätt tidpunkt.
Idag såg jag klart sista avsnittet av Arrested development ( inte räknat de nya avsnitten de gjorde sju år efter serien lades ner, jag kommer prata om de strax). Jag är inte ute efter att recensera AD, men för argumentets skull så behöver ni veta att det var en serie som funkade otroligt bra för mig, manuset var smart och allt annat fungerade riktigt bra.
Jag har tittat på serien ganska intensivt och jag har uppskattat varje avsnitt av serien. Men jag kan ändå med stolthet säga att jag är glad att det tog slut nu.
Serien fick tre säsonger (24-18-13 avsnitt), och storyn gick framåt i form av att saker förändrades över tid. Kanske inte jättemycket men tillräckligt för att det en då skulle kännas fräscht. Jag tror att om de skulle fortsätta ,med fler säsonger så skulle det kräva att de skakade om någonting riktigt kraftigt för att det inte skall kännas att serien fastnat i sina egna hjulspår. En sådan förändring kan vara bra se bara på "Misfits" som inte nådde sin fulla potential fören alla skådespelare var utbytta. men oftast blir stora förändringar till det sämre. Det är svårt att förändra något och ändå hålla kvar samma känsla och dynamik som drog tittarna till serien till att börja med. Ett exempel på det här är Big bang theory vars första två säsonger känns väldigt annorlunda mot de andras säsongernas fokus på relationer. jag säger inte att förändring är dåligt, det är typ ett måste för att hålla liv i en serie i en längre tid, men förändringen är ett tvåäggatsvärd. Görs det fel så kan det verkligen ta död på en serie.

AD lyckades med en annan sak som är ett måste för att ett slut i en tv-serie skall kännas rätt, och det är att man måste få slutet att kännas som ett slut, det här låter som en självklarhet, men det känns som få serier får ett riktigt bra slut, för problemet är att det ofta krävs många avsnitt att avsluta alla lösa trådar som flera års uppbyggnad har skapat.

Så för att sammanfatta: jag tycker att för att avsluta en serie på ett bra sätt krävs två saker,
1. Att tiden är inne (det får inte vara för tidigt eller för sent), 2. att seriens lösa trådar knuts samman.
Jag tror vi alla kan förstå varför det här är svårt att uppnå, Eftersom det är en business som gör tv-serierna så vill de fortsätta så länge som möjligt för att tjäna som mest med pengar, Alternativ så går de dåligt och läggs ner i förtid, i bland så drastisk att tv-skaparen inte har tid att göra någon form av avslut alls. Ibland så är manusförfattarna inte bra nog att avsluta vad de påbörjat.

Men nu har jag som sagt sätt Arrested development, en serie som jag tycker lyckas att avsluta på precis rätt sätt. det var lagom långt, och det var ett tillfredsställande slut. Så slutet gott allting gott, Varför skriver jag ens det här inlägget?
Jo för att så många människor har inte fattat poängen med att gå vidare i livet och sju år efter seriens avslut så kom en till säsong producerat av Netfix och många fans jublar i glädje för att serien som så många tyckte gick för kort tid skulle komma tillbaka.
Jag förstår inte människor behov av att allt måste tänjas ut så pass mycket att det bara blir en tunn tråd kvar av det som var bra från början, för det tycks att det är först då som människor är beredd att säga att "det borde inte fort fortsätta så här länge". Men ständigt låter vi det ske, Ständigt låter vi filmbolagen och tv-bolagen fortsätta att mjölka ut pengar bara för att de kan. och det är vårt fel att de kan göra det.
Vi låter P Jackson tänja ut Tolkiens barnbok till tre filmer som är över tre timmar lång (det kommer för sjutton ta längre tid att se alla filmerna än att läsa boken), Vi låter Chuck Lorre göra 11 säsonger av 2.5 men. jag är trött på det, kan vi inte bara låta saker få en vacker begravning? Kan vi inte försöka utveckla mediet istället för att bara hålla liv på det gamla? Kan vi inte bara gå vidare med våra liv?


// Lukas som signerar sitt längsta inlägg på forumet hittills.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror du borde sluta titta på amerikanska TV-serier. Kinesiska och japanska tv-serier, till exempel, är mycket oftare upplagda så att de har en på förhand bestämd metaplott, och när den är slut är tv-serien slut, det är ovanligt att det blir extra säsonger som inte var planerade för från början - och blir det det så har de nästan ingenting med original-säsongen att göra. I synnerhet kinesiska tv-seriers väldigt fria format i termer av mängden avsnitt etc borgar för bättre och mer vältajmade slut.

Så det är inte tv-serierna i sig som är problemet, utan att jänkarna suger på att producera dem. Jag kan lätt droppa högvis av amerikanska tv-serier som blivit fuckade av produktionsbolaget på olika vis.

That being said, serier jag kommer på på rak arm som imo har tillfredställande, bra och väl uppbyggda och tajmade slut:

Avatar - The Last Airbender
Neon Genesis Evangelion
Code Geass
The Wire
Rome
School Days
Äkta människor 2
Beauty World
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Själva andemeningen håller jag med om.

Utan att spoilra så hade t.ex. Dexter kunnat sluta tidigast säsong 4. Där hade man redan haft flertal ögonblick som man hade kunnat knyta ihop allt och säga "Så här slutar Dexter", och det hade troligtvis fått fans så mycket nöjdare än vad dom blev av det krystade, fantasilösa "happy ending" avsnittet som är canon nu.

I fallet med The Hobbit så är ju inte själva slutet det definerade. Dom vill istället förlänga själva storyn som är egentligen kort och (säkert enligt vissa, som jag inte håller med om) väldigt lite som händer. Slutet kommer säkert vara krystat.

Men, vissa saker måste få ett riktigt slut och det slutet kanske ligger längre fram än säsong 2. Se jericho som slutade på ett väldigt dumt, fult, tråkigt och förödmjukade sätt. En väldigt bra serie, kanske tråkig för vissa, men pga att det slutade så tidigt hann inte allt bindas ihop på ett tillfredställande sätt.

Jag har förresten en egen tråd om just "The End" som just nu ligger på is. Du gjorde så att jag kom på ytterliggare grejer att klaga på ang otillfredställande slut. tack! :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ymir said:
Jag tror du borde sluta titta på amerikanska TV-serier. Kinesiska och japanska tv-serier, till exempel, är mycket oftare upplagda så att de har en på förhand bestämd metaplott, och när den är slut är tv-serien slut, det är ovanligt att det blir extra säsonger som inte var planerade för från början - och blir det det så har de nästan ingenting med original-säsongen att göra. Detta gör att tv-serierna nästan alltid har tillfredställande slut.

Så det är inte tv-seriernas format som är problemet, utan att jänkarna suger på att producera dem.
Håller 100% med. Att man försöker mjölka ut allt är problemet. Och det funkar inte i serier som har en metaplot. Man hoppar över hajen, och blir det oftast skräp efter ett tag.

Gammaldags deckare, westernserier med mera hade inte problemet. Det var OK om Kojak löste ett fall i veckan, eller att Kirk träffade en ny aliendrottning att hångla med. Men idag är det japansk/kinesiska upplägget bättre nu när varenda serie ska ha metaplot.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Att serier blir cancellerade mitt i en säsong kan vara riktigt irriterande. Men då de envisas med att avsluta säsong med en cliffhangers, för att sedan bli cancellerad... :gremmad:

Exempel på bra hantering: Buffy. Kanske Whedon skulle ha avslutat efter säsong fem som han yttrade vid något tillfälle. Kanske det hade blivit en säsong åtta, om inte SMG hade hoppat av (om jag förstått det hela rätt). Men varje säsong avslutar sin huvudstory.

Exempel på dålig hantering: Deadwood. I slutet av säsong tre bygger de upp för en stor konflikt. Men det blev aldrig en fjärde säsong, så vi har bara uppladdningen och därmed en cliffhanger.

Då det gäller SG1 försöker jag sudda ut säsong ... de två efter åttan, ur minnet.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rome är min absoluta favorit bland serier och slutar exakt där det borde.

Sopranos är en annan serie, trots sin längd som jag tycker håller hela vägen.

Med det sagt så tycker jag att de allra flesta serier håller på för länge och då blir eftersmaken bara besk.


Minimoni
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
För mig är det inte ett stort problem, är serien bra i övrigt brukar jag kunna ignorera avsnitt och säga att serien avslutades vid ett ställe som jag tyckte var bra, exempelvis är Battlestar Galactica fyra och en halv säsong,
avslutet sker när Dee dör.

/Luna Lovegood
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag tycker att det är otroligt tråkigt när de vill krama ut de sista slantarna ur en TV-serie eller en filmserie. Numera tycker jag att det syns ganska fort om manusförfattarna vet var berättelsen ska sluta eller om de fortfarande funderar.

Lost var liksom serien som skrevs avsnitt för avsnitt utan att manusförfattarna hade bestämt sig för hur metaplotten faktiskt skulle se ut, och det gjorde att serien fick ett redigt magplask tycker jag (det och att de inte brydde sig om att ta upp loose ends). Jag kollade på första säsongen av Alcatraz (samma skapare som till Lost) och där tyckte jag att det var smärtsamt uppenbart att de inte hade nån aning om vad metaplotten egentligen handlade om.

Vissa serier muterar till nästintill oigenkännlighet för att de bara SKA spinnas vidare på för att de blivit så populära. Weeds är ett sådant exempel tycker jag. Första säsongen grymt bra, men karaktärerna och stämningen funkar inte när de ändrar settingen. Weeds är inte direkt dåligt efter säsong ett, men det är långtifrån samma serie.

Så jag håller med - varför inte bara avsluta och ta upp nya projekt istället?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Men vad gäller just The Hobbit så tycker jag att de gjorde ett korrekt beslut att göra tre nya LotR-filmer. Det finns så mycket stoff att ta med så även om jag inte tänker blunda inför det faktum att de givetvis ser två extra filmer som ett sätt att tjäna mer pengar på, så tycker jag att det finns goda skäl att inte stressa igenom boken, utveckla händelseförloppet och bättre binda samman Bilbo med Sagan om Ringen. Jag tycker dessutom att filmerna är bra. De är inte lika bra som LotR, men de är fortfarande bra och hjälper mig att stilla mitt välproducerade-fantasyfilms-begär.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Mukwa said:
Men vad gäller just The Hobbit så tycker jag att de gjorde ett korrekt beslut att göra tre nya LotR-filmer. Det finns så mycket stoff att ta med så även om jag inte tänker blunda inför det faktum att de givetvis ser två extra filmer som ett sätt att tjäna mer pengar på, så tycker jag att det finns goda skäl att inte stressa igenom boken, utveckla händelseförloppet och bättre binda samman Bilbo med Sagan om Ringen. Jag tycker dessutom att filmerna är bra. De är inte lika bra som LotR, men de är fortfarande bra och hjälper mig att stilla mitt välproducerade-fantasyfilms-begär.
Problemet är att dom, istället för att spinna vidare på sakerna som finns i t.ex. Hobbit eller för den delen Sillmarillion så skapar dom nytt istället.

Har inte problem med fler starka kvinnor. Det är mer onödiga barn och onödiga "kämpande för frihet" som jag har har problem med.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Det optimala hade nog varit miniserier i samma setting. Garanterat avslutade delar.

Sen kan jag liksom Mukwa lukta mig till när en serie inte är genomtänkt utan att de bara hittar på eftersom. Deadwood var en uppenbar sådan, men även Carnevale, redan innan de fick veta att de skulle läggas ner.

Lost såg jag lyckligtvis inte mer än halva första avsnittet av.

Mukwa tar också upp en intressant grej i serier som muteras. Rätt ofta så är serier väldigt specifika eller skruva, för att vara intressanta nog för att få en publik, men på ett sätt som inte håller mer än en säsong egentligen. Då krävs förändringar för att kunna fortsätta och för komedier så som BBT, HIMYM och Vänner så grottar man ner sig i relationer och om de ska gifta sig. I andra serier så måste plotten växa. Skurken var inte den egentliga skurken utan bara dennes underhuggare, eller att handlingen flyttas till en större stad/organisation.

Jag har aldrig sett det bli bra.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Tja, det är ju mer en smaksak tänker jag. Jag är inte så förtjust i Tolkien som författare och tycker att upplevelsen av filmerna är en liggande åtta bättre än upplevelsen av böckerna.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I andra serier så måste plotten växa. Skurken var inte den egentliga skurken utan bara dennes underhuggare, eller att handlingen flyttas till en större stad/organisation.

Jag har aldrig sett det bli bra.
Det funkar hur bra som helst i mediatypen (eller vad fan man ska kalla det?) där det kanske är som vanligast, dvs anime. Tengen Toppa Gurren Lagann är ett praktexempel som får till det fullkomligt awesome. Avatar - The Last Airbender, som som kanske bekant är tungt animeinspirerad, får också till samma grepp hur bra som helst (huvudskurken levlar upp ett snäpp varje säsong;
Admiral Zhao - Azula - Fire Lord Ozai).

Faktum är, det enda exempel jag öht kommer på så här spontant där jag inte tycker det funkat med successivt upplevlande skurk är Buffy, och det är bara för att säsong sex- och sju-skurkarna är så jävla fattiga.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Mukwa said:
Men vad gäller just The Hobbit så tycker jag att de gjorde ett korrekt beslut att göra tre nya LotR-filmer. Det finns så mycket stoff att ta med så även om jag inte tänker blunda inför det faktum att de givetvis ser två extra filmer som ett sätt att tjäna mer pengar på, så tycker jag att det finns goda skäl att inte stressa igenom boken, utveckla händelseförloppet och bättre binda samman Bilbo med Sagan om Ringen. Jag tycker dessutom att filmerna är bra. De är inte lika bra som LotR, men de är fortfarande bra och hjälper mig att stilla mitt välproducerade-fantasyfilms-begär.
Själv tycker jag att film kanske inte är rätt format för Bilbo. Jag minns boken som väldigt episodisk. De mötte trollen tidigt och när det var avklarat så kom en ny fara. En miniserie hade funkat bättre och antagligen blivit bättre. Då hade de faktiskt kunnat utvecklat händelseförloppet om de velat. I filmen så ska det action-rusas från allt och alla. :/

Hade varit bra med en annan regissör och att de inte försökte binda ihop med de gamla filmerna.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
OBD said:
Det optimala hade nog varit miniserier i samma setting. Garanterat avslutade delar.

Sen kan jag liksom Mukwa lukta mig till när en serie inte är genomtänkt utan att de bara hittar på eftersom. Deadwood var en uppenbar sådan, men även Carnevale, redan innan de fick veta att de skulle läggas ner.

Lost såg jag lyckligtvis inte mer än halva första avsnittet av.

Mukwa tar också upp en intressant grej i serier som muteras. Rätt ofta så är serier väldigt specifika eller skruva, för att vara intressanta nog för att få en publik, men på ett sätt som inte håller mer än en säsong egentligen. Då krävs förändringar för att kunna fortsätta och för komedier så som BBT, HIMYM och Vänner så grottar man ner sig i relationer och om de ska gifta sig. I andra serier så måste plotten växa. Skurken var inte den egentliga skurken utan bara dennes underhuggare, eller att handlingen flyttas till en större stad/organisation.

Jag har aldrig sett det bli bra.
The Hobbit som miniserie hade varit underbart (tror jag).
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Mukwa said:
Tja, det är ju mer en smaksak tänker jag. Jag är inte så förtjust i Tolkien som författare och tycker att upplevelsen av filmerna är en liggande åtta bättre än upplevelsen av böckerna.
Ja, om man inte gillar Tolkien så är det säkert jättebra. Det var väl i princip den recensionen jag gjorde: "Fan, jag är besviken.. Alltså, filmen är ju bra, men jag är besviken".

Åsikter har man ju alltid, tyvärr är det inte alltid lätt att förstå andras :gremsmile:
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
OBD said:
Sen kan jag liksom Mukwa lukta mig till när en serie inte är genomtänkt utan att de bara hittar på eftersom. Deadwood var en uppenbar sådan, men även Carnevale, redan innan de fick veta att de skulle läggas ner.
Nja, Deadwood följer ganska hyfsat den riktiga historien. Dvs ungefär som Rome.

Lost såg jag lyckligtvis inte mer än halva första avsnittet av.
Där räckte det med trailern för att jag skulle ana ugglor i mossen. Det fick bli en "jag kommer inte att se ett avsnitt innan jag fått bekräftat att de har ett vettigt slut och fungerande tråd." Ser ut som om jag sparade många timmar där :gremsmile:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag menar inte den verkliga historien, jag menar handlingen i serien. Som jag har förstått det var en hel del improviserat, varför en del scener är rätt så "orena". Lösa trådar som verkade relevanta, men som glöms bort. Manuset tycktes ibland vara skrivet utifrån handlingen i ett indiespelmöte.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
OBD said:
Jag menar inte den verkliga historien, jag menar handlingen i serien. Som jag har förstått det var en hel del improviserat, varför en del scener är rätt så "orena". Lösa trådar som verkade relevanta, men som glöms bort. Manuset tycktes ibland vara skrivet utifrån handlingen i ett indiespelmöte.
När dom sålde serien så sa dom "Allt kommer ha en vetenskaplig förklaring". Detta var troligtvis en lögn ifrån början.

Jag hade själv hoppats på en serie som mer handlade om relationer. Detta grusades ganska snart då man insåg att allt var gjort för att du som tittare skulle fortsätta titta. Lite som Melodifestivalen alltså.

EDIT: hmm, insåg nu att du kanske menade Deadwood, som jag själv inte har sett (wtf,Pax!).
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Visst lade de till en del själva. Men ur den synpunkten tyckte jag Deadwood funkade bättre än Rome, som var rätt Forrest Gumpig för min smak, då de två huvudkaraktärerna skulle vara med om alla de historiska händelserna.
 
Top