Jag vill vara tydlig med att jag tycker att alla 11 är
bra. Alltså, att hamna längst ner här betyder inte "är dålig".
Nedan är tre kategorier; inbördes ordning kan ändras från dag till dag.
IV: A New Hope
VIII: The Last Jedi
Rogue One
---
V: The Empire Strikes Back
VI: Return of the Jedi
Solo
VII: The Force Awakens
---
IX: Rise of Skywalker
III: Revenge of the Sith
II: Attack of the Clones
I: The Phantom Menace
Prequel-trilogin har stor potential, men fallerar av olika skäl. Jag hatar inte Jar-Jar så mycket som jag en gång gjorde, men jag har fortfarande väldigt svårt för honom i I och jag fixar fortfarande inte riktigt Hayden Christensen i II-III. Han verkar vara en hyvens kille, men hans Anakin funkar bara inte för mig.
IX är väldigt kul och väldigt snygg och jag tvekar inte inför att se om den. Men plotmässigt är den inte den starkaste filmen, och jag tycker det är väldigt synd att de retconnade de bästa bitarna från VIII.
Solo… jag vet inte. Den hade kunnat hamna högre om det inte fanns en massa andra väldigt bra filmer som är ännu bättre. Jag gillar Solo mycket; den är fartfylld och skitsnygg och har en kul story och bra skådisar. Den känns väldigt Star Wars.
A New Hope hamnar nog överst väldigt mycket pga hur bra den hållit. Det är här allt börjar, liksom.
Ibland känner jag att jag vill sätta VIII överst. Den är riktigt, riktigt, riktigt bra. Den bröt av från VII som ju mest kändes som en ganska småtrött kopia av tidigare filmer, och gjorde det rejält. Jag gillade det skarpt. Jag gillar expectation subversion och det är bra när gamla filmserier vågar göra något nytt. Att Rey inte var en del av någon viktig blodslinje var skitbra. På samma sätt som det var skitbra när jedi-ordern i prequeltrilogin visade sig vara ett gäng hycklande kryp. Jag gillar när man går emot hela "god-ond"-dikotomin, för jag tycker i grunden att den är rätt fånig och har inget till övers för Skeletor-skurkar.
Jag gillade också att filmen visar vilka som så att säga är de egentliga skurkarna – kapitalisterna.