WH Ranka alla Space Marine ordenskapitel

Masters of Protelus
Gimmick: De finns!

Färger: Blåa och vita.

Symbol: En blå stridsyxa.

De finns!

C

Marines Malevolent
Gimmick: Onda Space Marines. Jag vet, jag vet att det är dumt! Det är inte jag som hittade på dem.

Färger: Gula.

Symbol: En svart blixt med vingar.

De bombar flyktingläger fulla med människor för att döda några orker, de bryr sig inte om någon annan på deras sida, de har typ ingen respekt för varandras liv, de gör skit som att spöa upp flyktingar och tar deras mat för de tycker det är kul. Oh, och de spottar på högt uppsatta officerare som klagar på deras krigsbrott mot sin egen sida. Faktiskt spottande. De är bara massiva kukhuvuden av ingen anledning.

Liksom, de är ett meme ordenskapitel fast canon! Jag har sett folk säga att det här är överdrivet och en fandom tolkning. Men det är det fan inte. De är bara Chaotic Evil murderhobo spelarkaraktär Space Marines.

A
Alla som tycker det här är överdrivet behöver gå kursen ”Ryska krigsbrott, 1500-2025, en introduktion”, 7,5 hp.

Last edited:
Marines Malevolent
Gimmick: Onda Space Marines. Jag vet, jag vet att det är dumt! Det är inte jag som hittade på dem.

Färger: Gula.

Symbol: En svart blixt med vingar.

De bombar flyktingläger fulla med människor för att döda några orker, de bryr sig inte om någon annan på deras sida, de har typ ingen respekt för varandras liv, de gör skit som att spöa upp flyktingar och tar deras mat för de tycker det är kul. Oh, och de spottar på högt uppsatta officerare som klagar på deras krigsbrott mot sin egen sida. Faktiskt spottande. De är bara massiva kukhuvuden av ingen anledning.

Liksom, de är ett meme ordenskapitel fast canon! Jag har sett folk säga att det här är överdrivet och en fandom tolkning. Men det är det fan inte. De är bara Chaotic Evil murderhobo spelarkaraktär Space Marines.

A
De följer säkert inte Codex Astartes heller!

Protelus är ett rätt så obskyrt romersk koncept som relaterar till psykologisk krigföring. Meningen är "istället för kastvapen", men ska förstås i betydelsen "alternativa sätt att besegra fienden på avstånd".

Det är ju riktigt coolt! :D

Mentors (Ibland Mentor Legion)
Gimmick: Specialstyrkor. Force Multipliers. R&D testning. Förvirrande.

Färger: Gröna och vita. Det ser inte bra ut.

Symbol: Ett rött örnhuvud.

Så all bakgrunden går bara inte ihop för Mentors. Det finns visst fluff som trycker stenhårt på hur hemliga de är och hur mycket de inte litar på andra delar av kejsardömet medan annan bakgrund gör samarbete till hela deras grej. Ibland är de helt i inkvisitionens ficka och ibland håller de på att bli korrumperade av Kaos. Så jag kommer presentera Mentors nu, och jag inser att vem som helst av er i tråden kan hoppa in och gå ”Men källa X säger något helt annat" och jag vet det, jag har läst nästan allt någonsin tryckt om dem och det går inte ihop.

Deras grej är att de lånar ut grupper av Space Marines till andra delar av kejsardömet, inte bara andra ordenskapitel men också andra delar såsom kejsargardet. De utlånade grupperna instruerar de som de är utlånade till i de bästa stridsteknikerna men de lär sig också från de som de är utlånade till och tar med sig den kunskapen tillbaka till ordenskapitlet. De fält testar också teknologi för teknologikyrkan och samarbetar med inkvisitionen. De har en fejd med eldar gruppen vars gimmick är att vara smarta och ha koll på saker.

De kan få ett högre betyg när de är mindre förvirrande. För de har en massa coola idéer, men de passar inte ihop.

D

Metamarines
Gimmick: Dö för att få en daemon att se cool ut.

Färger: Blåa och vita

Symbol: En dödskalle i en blå cirkel i en röd gloria med taggar.

An'ggrath är en av Kaos guden Khorns största daemoner. Han är en helt personlighetsbefriad planetförstörande Balrog. En gång dödade han en massa metanarines för att visa hur cool han är. Jag antar att de inte ville låta ett viktigare eller intressantare ordenskapitel vara jobbers mot honom. För han suger. Så de suger.

Och deras namn SUGER.

F

Spears of the Emperor antyder det. Det finns en ”body eating” disease som sprids bland ordenskapitlets trälar som de inte får medicin för och lite annat.
Det berättarpersonens pappa dog av? Mins inte att det presenterades som något speciellt, bara något normalt tragiskt som kan ske om man lever under de torftiga förhållanden som Mentors trälar lever i.

O sedan bör man ju komma ihåg att bara för att det är sjukdom så behöver det inte betyda kaos, just som våld o blodsspill inte behöver betyda kaos.

Så all bakgrunden går bara inte ihop för Mentors. Det finns visst fluff som trycker stenhårt på hur hemliga de är och hur mycket de inte litar på andra delar av kejsardömet medan annan bakgrund gör samarbete till hela deras grej. Ibland är de helt i inkvisitionens ficka och ibland håller de på att bli korrumperade av Kaos. Så jag kommer presentera Mentors nu, och jag inser att vem som helst av er i tråden kan hoppa in och gå ”Men källa X säger något helt annat" och jag vet det, jag har läst nästan allt någonsin tryckt om dem och det går inte ihop.

Deras grej är att de lånar ut grupper av Space Marines till andra delar av kejsardömet, inte bara andra ordenskapitel men också andra delar såsom kejsargardet. De utlånade grupperna instruerar de som de är utlånade till i de bästa stridsteknikerna men de lär sig också från de som de är utlånade till och tar med sig den kunskapen tillbaka till ordenskapitlet. De fält testar också teknologi för teknologikyrkan och samarbetar med inkvisitionen. De har en fejd med eldar gruppen vars gimmick är att vara smarta och ha koll på saker.

De kan få ett högre betyg när de är mindre förvirrande. För de har en massa coola idéer, men de passar inte ihop.

D
Jag älskar Mentor Legion. Och färgerna är kanonbra, även om det blir snyggare när de drar ett snäpp åt cyan snarare än normalgröna.

D
Något jag gillar m Aaron Dembski-Bowden tolkning av dem är att han tar det klassiska fannkapitel konceptet att de är "no-nonsense, highly pragmaticall, and don't care about honour and/or glory" o visar att ett sådant kapitel är rätt så personlighetslöst.

Lamenters
Gimmick: Deprimerade och drabbade av enorm otur.

Färger: Gula med schackbräde-mönster på axlarna. Absolut hiskeligt svårt att måla. Har du försökt måla schackrutor på en välvd yta? Grattis, gör det på hela din armé idiot. Svåraste ordenskapitlet att måla.

Symbol: Ett blödande hjärta i en vit cirkel. Perfekt.

Här har vi ett riktigt favorit ordenskapitel i fandomen!

Lamenters är från den där gången de gjorde en massa ordenskapitel som blev ”förbannade” på olika sätt efter att de försökt fixa moder-ordenkapitelns genetiska defekter. Lamenters är ett försök att bota Blood Angels från kannibalism-lusten och mord-vansinnet, vilket vi ändå måste hålla med om känns som en bra idé. Och Det fungerade! Lamenters var botade från de genetiska felen!

Det enda problemet? De blev istället kliniskt deprimerade allihopa. En djup melankoli och sorg fyller dem hela tiden. Oh, och mindre direkt uppenbart men nog värre? De är drabbade av ENORM otur. Det är absolut så illa att det nästan måste vara övernaturligt. De får alltid stryk, förlorar skepp i warpen, tvingas överge människor de räddat till att dö, stöter sig med Ultramarines över ett missförstånd, hamnar oskyldigt på fel sida i Badab kriget… Allting går fel för dem hela tiden. Också, de genetiska problemen var bara tillfälligt botade, lol, rofl till och med.

Men Lamenters har svarat på detta med att vara de godaste och mänskligaste Space Marinesen i hela galaxen. De bryr sig om vanliga människor, om att göra det rätta och de ser sina allierade som vänner. Deras fruktansvärda problem har befriat dem från arrogansen och överlägsenheten som gör andra Space Marines till monster.

S
Läste någonstans att när nu black
rage har uppstått hos dem är den tio gånger värre än hos moderkapitlet 😅

Du öppnade ögonen åt mig för Lamenters. Otroliga grabbar!

Metatron
Gimmick: Rollspels marines.

Färger: Metalliskt vita med röda detaljer.

Symbol: Ett korsat kors fast överviktigt.

Så de är med i en sådan där community artikel och är skapade av någon som heter Johan Egerkrans. Är det Drakar och Demoner/Nordiska Väsen Johan Egerkrans? Vet inte! Källan de anger på wikisen är till en sida som inte laddar även i Wayback Machine. Så jag litar på 2a hands källor här.

De är riktigt coola! De är fokuserade på att agera självständigt eller i små grupper och alla ordenskapitlets veteraner har tjänstgjort i Death Watch. De är alltså perfekta för att spelas i rollspelen, Kill Team eller Inquisitor. Alla medlemmarna är döpta efter kompositörer vilket är en kul detalj.

A

Back