WH Ranka alla Space Marine ordenskapitel

Det underhållande är att sådant inte ens spelar någon roll - du får lika bra Space Marines om du rekryterar dem hos drägg i någon Hive World. Så till råga på allt är det helt onödigt.

Kan ha något att göra med att de kommer från en bergig värld (om jag mins rätt) och har sitt klosterfort högt upp bland topparna.

Blood Angels har samma grej, och det är innan de egentliga uttagningsspelen börjar, något de villiga pojkarna måste göra för att ta sig dit.

Tvärt om, om jag mins rätt. De tar bara in de som fult accepterar sin död, de som kämpar vidare för att bevisa sin livsvilja anses vara misslyckande, typ.

Mitt ”Av någon anledning” är inte för att jag inte vet bergsgrejen. Det är mer att jag inte tycker det går ihop med att de är extra ledsna.

Här är glidflygandet sista steget. Efter att de glidflugit kommer biten där de helt gett upp och känner att de är döda på insidan. Om de inte känner det lämnas de att dö. Vilket jag tycker känns super komiskt mer än liksom grymt och mörkt måste jag vara ärlig med 😂

Det underhållande är att sådant inte ens spelar någon roll - du får lika bra Space Marines om du rekryterar dem hos drägg i någon Hive World. Så till råga på allt är det helt onödigt.

Ja, 100%! Varje gång ett ordenskapitel är ”Gå genom en hemsökt skog i 80 subjektiva år” eller ”Överlev i vildmarken” eller ”Döda varandra” eller ”Bli besatta av daemoner” är det bara att slösa kandidater och tid 😂

Ja, 100%! Varje gång ett ordenskapitel är ”Gå genom en hemsökt skog i 80 subjektiva år” eller ”Överlev i vildmarken” eller ”Döda varandra” eller ”Bli besatta av daemoner” är det bara att slösa kandidater och tid 😂
”Bli besatt av demon” visar i alla fall att det är något specifikt man kan hantera. Antagligen bra om man möter mycket demoner.

Avelsgrejen känns mer som om de skulle vara Emperors Children-successor.

Jag påminns om Blood Bowl-laget Dragon Princes som vägrade möta ett lag som inte var like fina som de, och gav upp efter att inte ha spelat någon match på flera år.

Doom Legion
Gimmick: Abyssal Crusade offer. Stjärnfort ägare. Hälften är korrupta.

Färger: Grå med detaljer av andra färger.

Symbol: En dödsskalle med en kraftig käke.

Okej, första gången vi kommer till Abyssal korståget men inte sista. Det här är en ganska enkel bit bakgrund men det kommer att påverka en massa ordenskapitel. Där är en stor warpstorm som muterar en massa folk och korrumperar en hög ordenskapitels valv av genetiskt material de gör nya Space Marines med. En kille som är högt uppsatt inom kyrkan och alla älskar går ”Det är ordenskapitlens eget fel! Så de måste åka på straff korståg rakt in i en del av rymden där helvetet blöder igenom!”. Han har så mycket inflytande att de tvingas göra det varpå typ allihopa dör eller faller till Kaos och blir Kaos Space Marines. I efterhand bestämmer man sig för att den där snubben nog jobbade för Kaos.

Doom Legion är lite annorlunda än de andra ordenskapitlen. De äger/vaktar ett massivt stjärnfort av typen som inte går att bygga längre. De använder det stjärnfortet till att vakta en extra farlig del av rymden. Så bara en del av ordenskapitlet skickas på det idiotiska korståget. De som skickas iväg faller till Kaosguden över pest, sjukdom, liv, död, acceptans, cykler, acceptans och uthållighet. De börjar kalla sig själva Vectors of Pox (kasst namn) och tror att de kan lura över resten av sina gamla vapenbröder till sin sida. Det fungerar inte. För de är äckliga pestmän nu.

Jag måste vara tydlig med att materialet om Abyssal korståget är hysteriskt dåligt skrivet. Alltså, det känns dåligt att läsa det nivåer. Men idéerna är ok.

C

Doom Warriors
Gimmick: Insomnia

Färger: Gula med svarta detaljer. Så om du hatar dig själv nog att måla gult kan du spela dem!

Symbol: Det är en fågelkropp med en mänsklig dödsskalle istället för ett fågelhuvud. Och en blixt över bröstet. Det är för mycket!

De kan inte sova ordentligt eftersom Space Marine special organet (catalepsean node) som ska hjälpa dem stänga av vissa delar av sin hjärna i taget så att de inte behöver sova på jättelänge inte fungerar. Så de bara kan inte sova ordentligt vilket leder till att de blir sura, lättretade och allmänt jävliga att ha att göra med. Vi vet att när vanliga Space Marines inte får sova på riktigt länge nog blir de tokiga. Så ”Doom” i namnet refererar nog till ordenskapitlet själva.

Novellen med dem handlar om att de ska göra en Exterminatus på en planet och får en ny cool typ av livsätare-virus bomber att göra det med. Viruset ska döda allt på planeten, men lol, det är korrumperat av Kaosguden Nurgle så alla på planeten blir zombier.

Och detta är varför folk som lider av kronisk sömnlöshet inte borde få döda planeter!

Det hade varit superkul att spela en Doom Warrior i ett rollspel och vara den sura killen som inte fått sova men som också är en ostoppbar dödsmaskin.

A

Dragon Lords
Gimmick: Nästan dödade av Hrud

Färger: Grönt med målade flammor på benen.

Symbol: En eldssprutande drake.

Hrud (som vi talat om tidigare) förstörde deras klosterfort så illa att de tappade kontakten med resten av galaxen. Men de blev hittade och har fått Primaris Space Marines att bygga upp ordenskapitlet med. De ser coola ut och har ett coolt namn.

C

Dragon Lords
Gimmick: Nästan dödade av Hrud

Färger: Grönt med målade flammor på benen.

Symbol: En eldssprutande drake.

Hrud (som vi talat om tidigare) förstörde deras klosterfort så illa att de tappade kontakten med resten av galaxen. Men de blev hittade och har fått Primaris Space Marines att bygga upp ordenskapitlet med. De ser coola ut och har ett coolt namn.

C
Är de Salamanders-succesors?

Det anges ingenstans. Så officiellt svar ”Vet inte”. Men liksom, titta på dem!
Förklaras det i loren varför man inte kan analysera olika chapters gene-seed och se vilken primarch de härstammar från? Om Cawl kan skapa primaris marines borde han väl kunna genomföra ett faderskapstest, liksom?

Last edited:
Förklaras det i loren varför man inte kan analysera olika chapters gene-seed ach se vilken primarch de härstammar från? Om Cawl kan skapa primaris marines borde han väl kunna genomföra ett faderskapstest, liksom?

Enligt Horus Heresy boken Deliverance Lost så är det jättesvårt om man inte har tillgång till Primarcherna eller projektet som skapade dem. Det är magi och icke-mänskligt DNA i genetiken tydligen. Någon av Aaron Dembski-Bowden romanerna talar om att tiotusen år av mutationer i genetiken + att byråkratin är kass och saker medvetet förlorats gör det värre.

Men Cawl har varit med hela tiden och har antagligen tillgång till allt han behöver. Han är nog inte killen som skulle snacka om det dock, eller bli trodd om han sade något kontroversiellt. Konspirarionsteorierna om honom säger att han aktivt skapat nya ordenskapitel av förädare primarchernas genetik vilket kanske är sant.

Förklaras det i loren varför man inte kan analysera olika chapters gene-seed ach se vilken primarch de härstammar från?
Mutationer av gene-seeden och förlorad förståelse för hur teknologin fungerar.

Om Cawl kan skapa primaris marines borde han väl kunna genomföra ett faderskapstest, liksom?
Cawl är Cawl, han är speciell. Hans förståelse är utöver det ovanliga.

Det anges ingenstans. Så officiellt svar ”Vet inte”. Men liksom, titta på dem!
De är gröna som Mantis Warriors o har eld som del av deras symbol som Maruders, ergo: de är White Scars ättlingar.

"To be a man in such times is to be one amongst untold billions. It is to live in the cruellest and most bloody regime imaginable."

Mitt ”Av någon anledning” är inte för att jag inte vet bergsgrejen. Det är mer att jag inte tycker det går ihop med att de är extra ledsna.
Det behöver inte gå ihop. Space Marines kultur, likt verkligheten, är sammelsurium av olika grejer, bara för att man har ett tema (o de flesta kapitel som fått lite mer kött på bena har flera) behöver det inte betyda att allt de gör måste följa det temat.

Back