Nekromanti Rangliga dvärgfästen

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Går det att höja grundegenskaper på något sätt? För ta dvärgarna som exempel. De bor i bergen och är kända för sin smideskonst. De har även en rasmodifikation på -3 i SMI, vilket är tre lägre än människor. Stenhuggning och guldsmide är båda SMI baserade färdigheter, vilket gör att dvärghantverkare inom de områderna har tre lägre i FV än människornas hantverkare. Låter det rätt?

Bela
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Inte om..

Inte om man delar upp smidighet och finmotorik. (Vilket jag är en motståndare till) Fast jag föreställer mig ändå dvärgar med rätt knubbiga små fingrar, som får kämpa för att bli skickliga finsmeder. :gremwink:


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Flit och envishet är bra, men räcker inte. Jag har inte läst reglerna så jätte noga, men jag har inte hittat några regler för att höja grundegenskaper. Och om dvärgar inte kan höja sin SMI är de dömda att toppa på FV 15 i stenhuggning, jämfört med 18 för människor.

Bela
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tycker att det inte är rätt. Eftersom dvärgarna i princip har smide i generna. Så de borde få plus i smide.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Det får dom! NT

Jag menar väll det.... Det vore ju oligiskt annars tycker jag.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
Säg inte att RiotMinds har gjort människorna bättre i stenhuggning och smide, i sådana fall köper jag aldrig deras Fusk-DoD.
/Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Tyvärr, det kan de inte efteråt heller. Enligt reglerna är det Grundegenskaperna som begränar hur skicklig du kan bli, vilket i och för sig är ganska rimligt.
Hur vida dvärgar blir skickliga stenhuggare eller guldsmeder, det är en annan sak. Jag får uppfattningen att dvärgar med tillverkar saker som är robusta, tåliga och inte i första hand vackra. Därmed så borde ett FV 15 räcka i de två färdigheterna. De kan dock bli bättre än människor på hantverk som baseras på STY, det vill säga grovsmide, vapensmide osv.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Beror helt på vilket smide det är du talar om. Hantverken, även de olika typerna av smide baseras på olika grundegenskaper, alltså kan dvärgar bli bättre på hantverk som är baserade på STY, än vad människor kan.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
En enkel lösning?

Att basera stenhuggning och guldsmide på SMI verkar ganska underligt. Det bästa du kan göra är väl att basera dem på någon annan grundegenskap, förslagsvis PSY (för koncentrationens skull).

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Nä det klart det är ju omöjligt att ändra på saker i nya DoD, det är nämligen en helig bibel och lagbok som inte får ändras i hur som hellst.
 

Hygglo

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
162
Location
Lund, skåne
Re: En enkel lösning?

Låter väldigt bra! Men det är en sak som jag läge har undrat över; varför finns det ingen (iaf som jag har sett) färdighet som är baserad på FYS?!!

Hygglo was here | KoRn Rules
/images/icons/cool.gif
 
Top