Nekromanti Rakhori...

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Fick nyligen hem min senaste beställning från Neogames med modulerna Krigsherren, Pirater&Sjöfarare, Sorgernas Brunn och Thalamur.
Modulen Thalamur var helt klart en utav de bästa/intressantaste och inspirerande moduler jag har läst.
Så nu när man har läst igenom hela modulen så blev jag riktigt sugen på att starta en kampanj med mina spelare där de spelar tre karaktärer ur Rakhori, så det jag vill få fram med detta inlägg är om ni där ute har några erfarenheter av rollpersoner från Rakhori eller kampanjer där Rakhori har varit inblandade?

Jag har tänkt att de ska spela "agenter" som verkar utanför Thalamurs gränser men så småningom så ska de färdas tillbaka till Thalamur.
De ska ställas inför hårda prövningar,deras lojalitet sätts på prov gentemot Rakhori, intriger i deras egna sällskap(kanske börjar en rollperson tänka självständigt!), få tag i speciell materiel/informaton, lönnmord och så vidare.

Jag tar emot alla tips och ideer....så ös gärna på med allt möjligt! :gremlaugh:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Sjutton jäklar

Japp, jag har erfarenhet av att ha en rakhori i gruppen. Kort efter att Thalamur släpptes drog jag igång en kampanj, där en av spelarna spelade en rakhorimedlem. Alla karaktärer var tämligen mäktiga från start, så även rakhorimedlemmen, som från början tillhörde ätten Abhixia, var en jäkel på pyrotropi (några av hans hemskheter finns här), hade en äcklig klinga som Alean Ninarian mutat honom med, och var dessutom ganska fin på att förvrida sinnen. Jag skulle kunna berätta mer om honom som rollperson, vad han kunde och vad han verkligen kunde och så vidare, men hans inblandning i Rakhori var av det uppenbara slaget och detta gjorde framförallt att han var fruktad, respekterad, och, om vi ska erkänna lite här, lätt hatad.

Det som vi främst lyckades uppnå var ganska fint, för trots att han förmodligen var den mest skrämmande personen i följet, var det också han som fruktade Rakhori mest. Det var ett evigt tyst uttålande av piskor från ovan, och den lojalitet som krävdes av honom slog nästan omkull honom. Hade vi fortsatt längre med kampanjen hade han nog, för eller senare, blivit galen av ångest. Så, att tänka på är alltså, att om du inte är hjärntvättad, så innebär medlemskap i Rakhori att du lever i ständig fruktan för felsteg, och att du förmodligen har så svår prestationsångest att det nästan tar kol på dig. Här kostar misstagen så mycket mer, och ju mer du har insyn i vilken skrämmande makt de har, desto mer griper paranoian tag i ditt hjärta, som förväntas vara av sten...

-Hjalle, orationskomplex.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Roligt att fler spelar rakhori kampanjer. (Jag spelar en just nu)

Jag focuserar dock inte så mycket på rakhoris ineboende grymhet (även om det finns plats för den också) utan mer på macropolitiska händelser som relationer med consaber , caserion, perina etc och magikraternas olika intriger och afärer likt ryktena om en viss magikrats älskarinna.

I min planering så ingår det att consaber ska anekteras vilket kommer att destabilisera regionen vilket vissa politiska spelare kommer att vända till sin fördel. Hur mundana ser ut efter en sådan konflikt återstår att se men konsekvenserna lär bli utbredd förödelse.

Lijat - som hoppas inget av ovanstående ses som spoiler.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
...nu när jag har fått lite betänketid så har min spelgrupp en hel del erfarenheter ev rakhoriagenter.

Själv har jag spelat rakhoriagent två gånger, lustigt nog var båda älvor (kvinnliga alver, för den oinsatte).
Den ena, Ayana, var en extremt blyg henéalönnmörderska och var orginellt nog fullkomligt lojal gentemot Thalamur och rakhori, samt en riktig liten jävel på att sticka folk med dolk och göra sig osynlig med hjälp av magi. Hon skickades av sina överordnade till Ebhron för att där neutralisera någon rik handelsman-something-something som på något sätt väckt Thalamurs vrede, exakt varför vet jag inte (det var irrelevant för min rollperson - vad som helst för fäderneslandet, you know).
Till hennes hjälp hade hon en extremt hårig och vacker albinoebhronit som visade sig vara en extremt klumpig lamia och en ebhronitisk apotekare som inte gjorde mycket mer än att komma med små onödiga tips.

Själva likvideringsprocessen gick ganska bra tills lamian försökte klättra på taket och övermanna två vakter i ett rum á la alien. Han fumlande ett RÖR-slag och föll i golvet med ett brak, och helvetet bröt ut i huset. I slutändan så slaktades alla i huset (inklusive kvinnor och barn) utom en som uppenbarligen var magiker och lyckades fly.
Inte helt enligt planerna och mycket oproffsigt utfört uppdrag, men hey, vad fan gör man om man om man är omringad av inkompetens.

Den andra rakhoriagenten jag har spelat som var en extremt otursförföljd och avundsjuk kedjerökande kiriya med en förkärlek för fluffiga minkpälsar.
Hon var utsänd till Tokon för att där röra upp saker och ting till Consabers nackdel och Thalamurs fördel och till sällskap så hade hon en annan kiriya (underhållerska) och en sabrisk adelsman (ingen av dem visste såklart om min rollpersons sanna natur). Exakt vad som hände i det äventyret kommer jag inte ihåg, men det slutade med att adelsmannen blev dödad av tiraker då han red ut i vildmarken helt ensam och att min roll lyckades förföra en tokonsk hövding och lönnmördade honom.

En annan i min rollspelsgrupp har också spelat rakhori två gånger, med makabert resultat...

Kort sagt så kan jag ju säga att om du vill ha tips till ett rakhoriäventyr/kampanj så är det bara att leta upp någon gammal ninjarulle eller titta på vilken thriller som helst för inspiration. Krydda bara med lite paranoia och konspirationer, as simple as that.

- Danne, förtäljaren.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
det ända jag använt rakhori till är som SLP vilka varit rollpersonernas motståndare i kampanjen jag skrev om i detta inlägget. Det är också ända gången jag använt Rakhori. Men äventyren skulle ju kunna gå ut på något liknande det i min kampanj fast dina rollpersoner spelar de "onda". Annars finns det väll uppslag i Thalamurboken, så finns det också alla dessa konspirationer som man kan använda.
/Purgatory

A matter of life and death
 
Top