Nekromanti Rais Dead - Hur gör ni?

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Hur gör ni runt Cleric´s Rais Dead spells?
Kan de återkalla ALLA eller begränsat?

1: Ateisten Arnold dör och Clericen Camilla kastar en Rais Dead. Vad händer?

2: Tempus förkämpe Tom dör och Selune prästinnan Siv Kastar RD. Vad händer?

3: Lathanders förkämpe Linus dör och Lathander prästen Lars KRD. Vad händer?

Som grund har jag försökt köra; Har du ingen religon så är du fritt byte för demoner och andra kräk att slåss om din döda själ. En gudom skyddar dig genom att snabbt slita din själ till sin boning.
Det är inga problem att återuppväcka någon, inom samma Phanteon. Tyvärr brukar jag tappa kollen efter grupp skapandet, char #2 ägnas inte samma uppmärksamhet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
I Arduin Adventure finns det en procentchans att guden vägrar att hela icke-troende, det kanske vore nåt?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Som en side note så är att vara Ateist i Forgotten Realms otroligt korkat eftersom man känner till muren som man fastnar i om man inte har tro och får sitta och klaga i, i all evighet. En av anledningarna till att tro i fantasy alltid blir lite mindre "tro" och lite mer "vet".

Jan Erik, ateist på riktigt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Jag tänker svara för min pågående Pathfinder kampanj för det har jag färskast i huvudet :gremsmile: Generellt är jag supersnäll med raise dead magier så om folk vill att deras PC ska komma tillbaks kan de nästan alltid göra det. Ibland kommer de dock tillbaks som vampyrer eller djurmutanter eller så men det beror på vem som återupplivar dem.

1: Ateisten Arnold dör och Clericen Camilla kastar en Rais Dead. Vad händer?
Ateister hamnar i sitt eget efterliv som sköts om av döds- och ödesgudinnan Phantasma. Istället för att skicka dem till en guds hemmadimension så stannar de hos Phantasma i hennes gråa och ganska tråkiga hemvist. Gudarna har inget inflytande där så de är helt ok med att folk återupplivas av deras agenter för då är det en ny chans att konvertera dem.

2: Tempus förkämpe Tom dör och Selune prästinnan Siv Kastar RD. Vad händer?
Alla gudar utom en lämnar sådana beslut till sina präster. De flesta onda och neutrala präster kräver betalning för att återuppliva icke troende, goda präster återupplivar inte gärna onda eller chaotic neutrala personer. Men är en präst en PC bestämer de själv.

Den enda guden som bryr sig är Sarenrae som är guden av förlåtelse och rättvisa. Hon vill ha garantier att den återupplivade personen inte hittar på några dumheter efter att de kommit tillbaka. Överträdelser straffas genom att hennes ängel Metatronia (guden av bitchslapping enligt mina spelare) skickar korsridare och orakel att ha ihjäl personen igen.

3: Lathanders förkämpe Linus dör och Lathander prästen Lars KRD. Vad händer?
Linus återuppstår och high-fivar Lars innan han fortsätter äventyra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Anarchclown said:
Som en side note så är att vara Ateist i Forgotten Realms otroligt korkat eftersom man känner till muren som man fastnar i om man inte har tro och får sitta och klaga i, i all evighet. En av anledningarna till att tro i fantasy alltid blir lite mindre "tro" och lite mer "vet".

Jan Erik, ateist på riktigt.
Notera att om du väljer en gud som sedan går och dör hamnar du också i muren. och om du bor på ett ställe dit missionärer inte kommit än hamnar du också i muren. Sucks to be you dude!
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Satt och tittade i gamla Adnd 2nd.

Lathander präster har 10% högre chans att återuppväcka en av samma tro :)

Kanske vore något att återinföra; Chansen att misslyckas?

Ungefär så här.
Basera chansen för att kallas tillbaka på... CON/WIS (Beroende på vilken som är högre.)
Har den döde och prästen samma gudom +Dödes level.
Den dödes intresse för religionen: Know; Religion ranks i bonus?
Samt en del i hur PC har rollspelats i förhållande till vald religion. (1-5)

Ex:
stat: 18
Level: 15
Religion: 2
PC: 2
Summa: 37
Det ger ett värde som inte blir så enkelt att slå något vettigt slag mot men *2 Ger en chans på 74% 1T100 :)

Utan samma religion så tappas exemplets 30%, är det för mycket?
Ska det ge ännu mer att intressera sig för prästens religion, för Skill points är så snuskigt viktiga? Rank *5%?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,005
wallahad said:
Hur gör ni runt Cleric´s Rais Dead spells?
Kan de återkalla ALLA eller begränsat?
Jag är ledsen men D&D är inte byggt för att hantera tanken på att vissa karaktärer inte kan återupplivas.

D&D är ett spel där du - helt ifrån det blå - har lite tärningsotur och vips! Du är död. Därmed måste döden vara en ytterst tillfällig obekvämlighet, något du glömmer såsnart du ställer dig upp igen och borstar av axlarna.

Att ändra på detta är ett rätt komplicerat designarbete, så jag rekommenderar dig att inte skilja på olika karaktärer i detta avseende. Annars blir "fel religion" det största felval du kan göra när du konstruerar din gubbe.

Därmed inte sagt att permanent död inte har en roll att spela ens i D&D. Jag bara rekommenderar att du låter det vara upp till spelaren vid varje enskilt tillfälle - Raise Dead fungerar inte "if the soul is unwilling".

Lägg inte på några andra begränsningar, det är inget fel på idén som sådan, men den fungerar inte bra i just D&D.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
CapnZapp said:
wallahad said:
Hur gör ni runt Cleric´s Rais Dead spells?
Kan de återkalla ALLA eller begränsat?
Jag är ledsen men D&D är inte byggt för att hantera tanken på att vissa karaktärer inte kan återupplivas.

D&D är ett spel där du - helt ifrån det blå - har lite tärningsotur och vips! Du är död. Därmed måste döden vara en ytterst tillfällig obekvämlighet, något du glömmer såsnart du ställer dig upp igen och borstar av axlarna.

Att ändra på detta är ett rätt komplicerat designarbete, så jag rekommenderar dig att inte skilja på olika karaktärer i detta avseende. Annars blir "fel religion" det största felval du kan göra när du konstruerar din gubbe.

Därmed inte sagt att permanent död inte har en roll att spela ens i D&D. Jag bara rekommenderar att du låter det vara upp till spelaren vid varje enskilt tillfälle - Raise Dead fungerar inte "if the soul is unwilling".

Lägg inte på några andra begränsningar, det är inget fel på idén som sådan, men den fungerar inte bra i just D&D.
Det här håller jag inte alls med om. Permanent död är standard ända upp till mellanlevlarna och även där krävs det att man lyckas få med sig kroppen. Sedan finns det en massa sätt att förstöra eller fånga själen på högre nivåer. Biter man i gräset är man för det mesta död.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
CapnZapp said:
D&D är ett spel där du - helt ifrån det blå - har lite tärningsotur och vips! Du är död. Därmed måste döden vara en ytterst tillfällig obekvämlighet, något du glömmer såsnart du ställer dig upp igen och borstar av axlarna.
Jag tror vi såg alla rollpersoners död i Pathfinder/3.X komma på lång väg, utom kanske den första vid level 2-3(?). När vi spelade 4th ed så tror jag aldrig någon rollperson dog. Vad jag vill säga är alltså att ditt påstående inte stämmer överens med mina erfarenheter av D&D de senaste 13 åren.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,774
Location
Stockholm
Kanske inte riktigt det du ber om men när jag spelledde DND för ett tag sedan lekte jag med tanken att själar måste förbrukas för att väcka någon åter. För att återuppväcka någon från de döda måste fem själar från levande individer offras (inklusive individerna såklart).

"Är det värt att låta fem oskyldiga bybor dö och få sina själar förstörda för att återuppliva hjälten som kanske kan rädda oss alla?"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
RasmusL said:
Kanske inte riktigt det du ber om men när jag spelledde DND för ett tag sedan lekte jag med tanken att själar måste förbrukas för att väcka någon åter. För att återuppväcka någon från de döda måste fem själar från levande individer offras (inklusive individerna såklart).

"Är det värt att låta fem oskyldiga bybor dö och få sina själar förstörda för att återuppliva hjälten som kanske kan rädda oss alla?"
Jag älskar det här :gremlaugh: Must steal!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,774
Location
Stockholm
God45 said:
RasmusL said:
Kanske inte riktigt det du ber om men när jag spelledde DND för ett tag sedan lekte jag med tanken att själar måste förbrukas för att väcka någon åter. För att återuppväcka någon från de döda måste fem själar från levande individer offras (inklusive individerna såklart).

"Är det värt att låta fem oskyldiga bybor dö och få sina själar förstörda för att återuppliva hjälten som kanske kan rädda oss alla?"
Jag älskar det här :gremlaugh: Must steal!
Det vore mig en ära :gremsmile:
 
Top