Nekromanti Ragnarök

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Jag har under min senaste kampang kört lite "high Fantasy" och tvingat in spelarna i kampen för mundanas existens utan att de egentligen fattat hur. De har hitils misslyckats katastrofalt så jag misstänker att the finnal batel också går åt helvete. EFEKTER jag behöver efekterna kring hur mundana kan gå under HJÄLP MEJ, eld och rök känns så tråkigt men gärna något med andeplanet för TVÅ av minna spelare är schamaner. Tack på förhand.

-Moonshadow
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Hmmm.. Ragnarök.
Tja, om eld och svavel käns lite trist så kan du väl låta andeplanet och det materiella planet smälta samman, vilket skulle kunna innebära att de döda reser sig ur gravarna och att demonerna börjar manifestera sig, för att göra det extra kläggigt så kan demonerna behöva material till sina kroppar och tar det materialet ur det organiska liv som finn runtomkring dem....
Eller nåt sånt.

Braaains...

Varför vara vacker när man kan vara ful?
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Faktiskt en ganska intressant sak att diskutera. Nåväl, den slutgiltiga apokalypsen... Även om du använde dig av andeplanet som förmedlat av dina shamaner så är mitt förslag till dig att du tänker bort eld och rök och i ställer funderar på hur det skulle te sig om vår verkliga värld skulle gå under. Tänk dig det ultimata förfallet i samhällsinstitutioner, infrastruktur, ekonomi, vanligt folks beteende etc, med andra ord en extrem "dark age" där allting bara slutar att fungera och alla civilisationer så småningom upphör att existera. Jag tror det skulle vara extremt intressant att rollspela en sådan värld någon gång. Däremot tror jag inte på ett scenario där Mundana bara exploderar och försvinner. I mina öron låter det lite fånigt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Den döda världen

Världen dör. Endast en stor torr död öken är kvar. Ingen rök, ingen eld. Det kaos som är liv försvinner och vittrar bort och det evigt bestående är allt som återstår. Världen bara dör och den välsignade tystnaden och ordningen återkommer.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Skugglandet rulez

Skugglandet (whatever DET nu är) och den verkliga världen inkorpereras(sp?) och allt blir väldans grått ....

Eller nåt ...
;]

/Kullendorff
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Du förstår inte min tanke. Jag menar inte den sortens undergång då Världen försviner ty det vore i saning löjligt.
Men tänk så här Oförklarliga saker har hänt Daimotropiska kongelat har upptäckts och blivit otäckt lätta att framställa. Människor dörjar dö oförklarligt demonerna har lagit sig in till Mundana och de vill ta över typ.

-Moonshadow
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Jag tänkte en liknande tanke som jag precis skrev in men jag hade inte hunnit läsa ditt inlägg då, Tack för ditt uppslag och snälla tro inte att jag ville ta ära för din idé ty så var icke fallet.

-Moonshadow
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Ahh... Jag skulle kunna tänka mig att göra så här: Låt ingenting hända först. Därefter börjar människorna (tja och alverna och tirakerna och dvärgarna osv, osv också) att förstöra för sig själva. Krig osv, osv.
Därefter kommer yttre faktorer: pest, köttätande gräshoppor, naturkatastrofer, förmörkad himmel osv.
Slutligen kombineras allt ovanstående med den nedan omtalade sammansmältningen av andeplanet och det materiella planet, med tillhörande demoner, odöda och hela kittet.

Det viktiga är att piska in en känsla av total hopplöshet hos rollpersonerna och dess omgivning. Men låt dem gärna försöka rädda vad som räddas kan. Det hela bör naturligtvis sluta med att Mundana ligger öde, torrt och tyst. Endast rollpersonerna (eller kanske bara en av dem) finns kvar...

Finito. ;)

Eller, som i en gammal novell, just när rollpersonen hoppar ut för en klippvägg i desperation över att vara den sista personen i världen, så ringer telefonen... ;)

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Ok, så kan man väl också köra om man vill. Jag skulle dock inte göra det, eftersom jag som sl av ren princip har avskaffat magi, demoner och odöda i min tolkning av Eon. Mina spelare tillåts inte att spela magiker eller shamaner, och chansen är försvinnande liten att de någonsin kommer att stöta på sådana figurer. Du har sått ett frö i min skalle om ett apokalyptiskt rollspel i fantasymiljö, men själv håller jag strikt fast vid min version av en sådan apokalyps.



- Targon, skrivare
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Det kommande mörkret

Du har valt rätt spel för domedagsscenarier- Överallt i Eon finns referenser om något liknande, "det kommande mörkret". Tecken i många moduler, främst tiraker, alver och dvärgar tyder på att något odefinierat; "mörkret" eller "fienden", anföll Mundana i en avlägsen forntid, sannolikt för ungefär 10 000 år sedan. Alverna verkar ha flytt ut i rymden för att undkomma detta hot och dvärgarna verkar ha gömt sig under jorden. Tirakerna verkar nästan ha kommit eller blivit skapade för att besegra fienden, och detta antyds också på flera ställen i "Tiraker" och Codex- den gamla tron verkar också ha med saken att göra. Sannolikt var det tirakerna, tokons anfäder och kanske drakarna som fördrev mörkret från Mundana...men det skulle återkomma, 10 000 år senare, och i våra dagar förbereder speciellt Xinukulten och klan Drezin på att bekämpa denna annalkande, odefinierade fiende. Även av tirakernas religion får man intrycket av att de förebereder sig på att återigen försvara Mundana mot det som hotade det i forntiden.

Av aspekternas influx-kalendern i "Mundana" kan man också sluta sig till att den 10 december inte är nåt vidare bra datum... *le antydande trots att jag egentligen inte vet vad jag snackar om*

"Utan tirakerna hade inte Mundana sett ut som det gör idag... ,-)" //Marco antyder skumma saker i IRC-diskussion.

- Ymir, tycker fortfarande det är för jäkligt av Neogames att inte ha publicerat Mundanas bakgrundshistoria än.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Och se den mörka stjärnan närmade sig Mundana och solen strålar bleknade isen tid Fibula vintern var här.
Över Ashariens slätter spred sig vansinnet när magin från den mörka stjärnan befläckade de dödligas sinne över hela mundana spred sig ett mörker utan slut en vinter utan sommar och ett krig utan slut.

Låt en mörk kommet befläckad med magi anlända och krocka med mundana ton av jord och Ataxatropisk magi frigörs solen döljs av ett tjock lager mörka moln och istid anländer.
Den befriade magin tar effekten av att göra folk små galna det blir Ob2T6 lättare att bli arg och ta till våld. skogar dör av solbrist djur svälter och människor går bärsärk över hela mundana endast den starkaste överlever Tirakens tidsålder har återvänt. Dvärgarna flyt ner i bergets djup och alverna lyfter med Drakars hjälp till nya ställen..
Domedagen är här...
 

Lord Hellfeuer

Veteran
Joined
6 Dec 2000
Messages
12
Att två av dina spelare är schamaner tycker jag är tråkigt. ha ihjäl åtminstone den ena !

Angående Ragnarök, oavsett vilken form det må ta sig, skulle jag vilja påpeka ett par saker:
För det första kommer det (vilket du förmodligen inser) att innebära att du aldrig mer kan spela i Mundana som tidigare. Du får kasta alla dina surt förvärvade moduler och göra en ny rollisvärld. Fixar du det ?
För det andra: att världen bokstavligt talat går under är att skjuta med den absolut största kanon du kan ta till. Rent episkt kommer du troligtvis aldrig att kunna bräcka dig själv på denna punkt. Vad händer med nästa värld ? Går den under också ? Blir det fräckare ? Vill du verkligen bränna allt krut du har för att få spela en apokalyps ?
För det tredje: en värld som man befarar skall gå under är oftast tacksammare att spelleda i än en värld som de facto går under. Har du uttömt alla möjlheter till att inympa en apokalyptisk stämning i spelarna ?
För det fjärde: Vad är oddsen att dina rollpersoner skulle kunna ha något med undergången att skaffa. Om mörkrets legioner har haft tio tusen år på sig att ta över lär knappast några sura rollpersoner vålla problem. Undergången lär sättas igång av betydligt kraftfullare entiteter än dina två schamaner. Den lär inte heller kunna stoppas av dem i rimlighetens namn.
För det femte: vad är det för fel på att bara låta en del av världen gå under ? Låt för all del dina demoner eller vad det nu är, invadera en portion av världen (inte alltför stor) och hålla till där. Apokalyptiken kommer att bli påtaglig om ondskan finns manifesterad i världen. Dessutom öppnar det möjligheter för både ett och annat "äventyr"

Slutligen: är det verkligen lämpligt att du slår sönder en hel värld när du inte ens har bestämt dig för hur det skall gå till utan frågar efter goda råd här ? Är din undergång genomtänkt helt enkelt ???

Oavsett vad så önskar jag dig lycka till.
 
Top