Kanske lite. Men jag älskar biten i D&D där den tramsiga provins greven plötsligt blir Lord motherfucking Sauron om du försöker slåss med honom. Jag brukar ha den lokala kungen som den gömda super svåra boss fighten i mina kampanjer.
Raser fungerar exakt som klasser. För att bli en Elf Ranger måste du ta levels i båda.
Ingen har några rasförmågor från början. Varje level i en viss ras ger vissa fördelar och förmågor, precis som andra klasser, så för att få Nightvision eller Magnificent Beard eller Elf-Eyes eller whatever (jag spelar inte DnD ok?) så måste du ta levels i den rasen.
Level 1 innehåller grundläggande ras-specifikt utseende. Raslevels senare i livet exponerar latenta anlag.
Som jag ser det är det unika med människor deras anpassningsbarhet. För att det ska fungera regelmässigt behövs ett antal begränsande regler som gäller för alla, men som levels för vissa raser lättar på. Levels i Människa ignorerar i stället hela regler.
Du får ha levels i en enda ras
Du får ha levels i en enda klass
Du måste följa vissa dygnsrutiner
Du är Neutral på skalan good - evil
Du är Neutral på skalan lawful - chaotic
Du måste stadga dig i civilisationen ett visst antal månader mellan quests
Du ska säkert en massa saker jag inte kommer på nu
osv
Screw everything Människor är inte så nogräknade; när andan faller på fortplantar de sig med allt som rör sig (och en del som inte gör det - den ökände Grotox the Hog är exempelvis en fjärdedel Spike Trap). Ignorera regel 1 - med människoblod kan du blanda raser fritt.
Jack of all Trades Ignorera regel 2 - blanda klasser fritt
Restless explorer Ignorera regel 3 - du kan klara dig utan ordentlig vila och/eller mat i upp till två dygn om du bara tar igen det senare.
Flexible morale Ignorera regel 4 - etc, det här var mer arbete än jag tänkte mig från början så nu ger jag mig
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.