Varulv [R1] Den stora konstutställningen

Basenanji

Dragspel på magen och munspel i mun
Välkomna till den stora konstutställningen!

I det här spelet är byborna ett antal ömtåliga och stroppiga konstkännare, kuratorer och konstvetare som ÄLSKAR traditionell konst och arbetar På det stora konstmuseet. De avskyr POSTMODERNISM som är det värsta som finns (är allting relativt nu, finns det ingen respekt för traditionella värden, är panerad fisk en semla och vem tänker på barnen?!?!?!?!?!).

Men se! Ett par (1,2,3 eller fler?!) riktigt tykna postmoderna bråkstakar från Moderna museet har lyckats nästla sig in På det stora konstmuseet och ställer till med bananer och skit. [Nej det som har postats hittills har ingen bäring på vem som är vilken roll; alla roller har slumpats med random.org]

Och som om det inte vore nog så kanske en har en tredje fraktion dyker upp dykt upp som — hör och häpna — är ännu jävligare än vad postmodernismen är (går det ens?).

Helt vanliga regler, ni vet vad som gäller. Ja, man får bildgoogla och hålla på! Det här varulvsspelet ska ju kretsa kring konst! Se det som en performance! En yster vårdans i konstens tecken!

Följande deltagare är med i spelet (Tack @Hägerstrand för påminnelsen!)

@StradhLestat
@Anthrox
@Hägerstrand
@Brynolf
@Sidd
@Vimes
@Impetigo
@Big Mama
@Sysp
@BiobunkerVII
@Sömniga Isaac
@Octagonal

Ordning

1. Röstning
  2. Förmågor
  3. Nattmord

Specialroller:
En siare
En väktare
En joker

Siaren
Siarförmågan flyttas till den som blir siad. Om siaren blir nattmördad kan hen inte berätta om resultatet av sieriet, dock hindrar inte nattmordet att en ny siare väljs. Om siarens tilltänkta mål blir nattmördad försvinner siarförmågan ur spel. Ulvar kan få förmågan.

Väktaren
Väktaren kan neutralisera nattmordsförmågan hos en utvald spelare (givet att denne är den nattmördande ulven). Om spelaren väktaren väljer ut är siare och bybo mördas den spelaren (Siaren är en känslig typ som inte klarar av att få kritik). Om siaren dör på det här sättet försvinner också siarförmågan ur spel. Väktaren kan inte hindra mord mot sig själv. Väktarförmågan fungerar endast så länge det finns mer än en ulv.

Jokern
Jokern får en förmågeanvändning (ej nattmord) som riktats mot sig att slumpmässigt hamna någon annanstans.

Varje runda sker ett nattmord. Om ulvarna inte aktivt väljer vem som ska nattmördas väljs nattmördande ulv och dess offer ut med hjälp av slumpen.

OBS! NYTT! Hemligheter och bös
Bybor utan specialförmåga känner till en hemlighet.

För att ulvarna ska få lite hjälp att lista ut bybornas hemlighet har de fått några ledtrådar utan djupare förklaring som en sorts alibi.

Redan nu kan ni kanske lägga ihop ett och annat utifrån den fruktansvärt roliga bakgrundshistoria jag förvirrat er med! Läs den gärna!

Bybo
Du är bybo. Du har inga särskilda förmågor.
Hemlig information: Du vet att [individuellt formulerad information]

Siare
Du är bybo och siare. Du kan sia ulvar (postmoderna rebeller). Siarförmågan flyttas till den som blir siad. Om siaren blir nattmördad kan hen inte berätta om resultatet av sieriet, dock hindrar inte nattmordet att en ny siare väljs. Om siarens tilltänkta mål blir nattmördad försvinner siarförmågan ur spel. Ulvar och Den Tredje Fraktionen kan få förmågan.
Du har ingen hemlig information om spelet.

Väktare
Du är bybo och väktare. Väktaren kan neutralisera nattmordsförmågan hos en utvald spelare (givet att denne är den nattmördande ulven). Om spelaren väktaren väljer ut är siare och bybo mördas den spelaren (Siaren är en känslig typ som inte klarar av att få kritik). Om siaren dör på det här sättet försvinner också siarförmågan ur spel. Väktaren kan inte hindra mord mot sig själv. Väktarförmågan fungerar endast så länge det finns mer än en ulv.

Joker
Du är bybo och joker. Jokern får en förmågeanvändning (ej nattmord) som riktats mot sig att slumpmässigt hamna någon annanstans.

Ulv (Postmodernist)
Du/Ni är ulv(ar) och vill helst att allt måleri innan 1960 bränns upp som ved. Nu har du/ni nästlat dig/er in i Det stora konstmuseet och alla tror att du/ni gillar traditionell konst lika mycket som de. Ha! Inget kunde vara mer fel! Nattmörda de känsliga små snobbarna varje natt tills du/ni kan öppna en ny Warholutställning där det förut hängde (gäsp!) holländska stilleben. Den som skickar in nattmordet är den ulv som anses vara ”nattmördande ulv”. Görs inget slumpar SL – här ska folk nattmördas!

Ni vet att: [hemlig ulvinfo]

Den tredje fraktionen
Du tillhör [hemlig grupp]. Ni vinner när ingen annan kan vinna (se nedan). Ni har ingen hemlig information om spelet. Blä för konst!

Vinstvillkor nedan.

Vinstvillkor
I spelet finns tre fraktioner: Bybor (Traditionella konstvetare), Ulvar (Postmoderna rebeller) och en Mystisk Tredje Fraktion. Varje fraktion har sina egna mål.

Byborna
Byborna vinner när alla postmodernister (ulvar) och hela den mystiska tredje fraktionen har eliminerats, och minst en bybo fortfarande är vid liv.

Ulvar/De postmoderna rebellerna
Ni vinner när antalet levande ulvar är lika stort som eller större än alla andra levande spelare tillsammans. När detta inträffar anses ulvarna ha tagit kontroll över museet.

Den mystiska tredje fraktionen
Den tredje fraktionen vinner när endast medlemmar ur den fraktionen återstår i livet.

Spelet avslutas omedelbart när någon fraktions vinstvillkor är uppfyllt.

Rundan avslutas måndag 16/3 kl. 21.00.

Jag provar här med @Martin3 s rösträknare, jag är för oduglig för att hantera @damogn s fina script tyvärr, men säg vad jag ska göra så gör jag det (är inte bokmärken små papperslappar med fina bilder på?)

Rösträknare: https://werewolf.florin.nu/87248

Last edited:
Hej konstälskare!

Eftersom jag jobbar har jag förberett denna post söndag.

Tankar om siaren Normalt sett vill man som siare hitta ulvar och sia spelare som luktar ulv. Denna gång vill man inte sia en som skulle kunna tänkas vara ulv då siandet går byn ur händerna och det kommer bli kaos. Ska man som siare vänta en runda tills man känner sig trygg med någon?

Vet vi att siandet startar hos bybo eller kan det vara hos ulv = siares info är alltid opålitlig?

Tankar om väktaren Vad betyder ”Den nattmördande ulven” i singular? Nattmördar inte ulvarna i flock?

Tankar om Jokern förmågeanvändning mot denne. Vad menas? Kan jokern inte bli siad och inte heller utröstad, bara nattmördad? Finns det fler förmågor som jag inte tänkt på nu?

Ikväll restaurang så inte mycket spel från min sida.

Önskar er en fin dag på museet. Jag jobbar i huset näst närmast Nationalmuseum så jag är i det närmaste på plats på riktigt i denna stund!

Ska man som siare vänta en runda tills man känner sig trygg med någon?
Nä, men man kan ju fokusera hårdare än vanligt på att hitta gröningar istället för ulvar. Men det har vi ju gjort rätt mycket den sista tiden så vi har vanan inne.

Vad betyder ”Den nattmördande ulven” i singular? Nattmördar inte ulvarna i flock?
Nej en av ulvarna väljer väl att utföra mordet i det här upplägget. Och att väktaren här snarare är en förmågeblockerare är ju intressant. Troligen en bynerf.

Så... nu ska jag försöka förstå mig på förvirringen jag kände när jag läste här (ungefär som att titta på en av postmodernisternas tavlor,,,bara konstigt, eller så är det här jag avslöjar hur lite jag kan om konst)

Siaren kan sia, men det skickar siandet vidare till den siandet. Ja det KAN hamna hos en ulv.
Väktaren kan stoppa en ulv från att nattmörda om väktandet används på den ulven? Det är alltså inte ett skydd för en uttalad spelare, utan en blocker för en specifik ulv? MEN om väktaren använder sin förmåga på en bybo som har siarförmågan så dör denne istället för att bli väktad och siandet försvinner ur spel? Innebär detta att om siandet hamnat hos en ULV, och väktaren använder sin förmåga på denna så dör ulven? Eller är voffen "bara" blockad från nattmord?

Om jag har rätt i hur jag tolkat saker så förslår jag att vi behandlar siandet som eldkastaren i ALIEN.
Den som siar någon, säger vem som siades. Vi kanske ska gömma den infon i fet flufftext i slutet ppå rundan som vi gjort ett par ggr så voffarna inte hinner flytta nattmordet. Så rikerar vi inte att ha ett svar på VEM som siades och fått förmågan utifall siaren dör under natten. Svaret på siandet kan siaren avslöja direkt rundan efteråt. Där också den siade kan bvekräfta att denna fått förmågan?

Väktaren bör iasf INTE väkta någon första rundan, i risk för att råka döda vår siare opavsiktligt.

Okej, nu ska vi se. Både siar- och väktar-förmåga är nerfade. Jokern är också en nerf. Spontant: jokern borde outa sig.

Hur som helst: vi har ett upplägg där de vanliga powerrollerna är lite sämre än vanligt, vi har dessutom en joker som kan ställa till det, och en tredje fraktion.

Om vi leker med tanken att Basse ens lagt två synapser i kors för att balansera detta: hur har han gjort?

Två grejer:
1. Vi har hemlig information. Jag föreslår att vi börjar röra oss med den i tråden på ett lämpligt sätt. Det riskerar förstås att röka ut siare och väktare, men med tanke på hur förmågorna ser ut tror jag det inte är någon större fara. Det här kan vara ett sätt för oss i byn att samla krafft gemensamt och försvåra för ulvarna.
2. Den tredje fraktionen kan vara "ulvmördare" - d.v.s. att de har ett nattmord som bara funkar på ulvar eller liknande. Det kommer antagligen visa sig ju längre spelet går (om det inte är så att någon sitter på information som ger oss input på hur D3F funkar)

Så, för att sammanfatta:
1. Jokern borde outa
2. Vi behöver börja outa eller smula eller i varje fall snacka om den hemliga informationen

Tjoflunk! Vad många spel det var sen jag fick vara spelare!
Om jag har rätt i hur jag tolkat saker så förslår jag att vi behandlar siandet som eldkastaren i ALIEN.
Den som siar någon, säger vem som siades. Vi kanske ska gömma den infon i fet flufftext i slutet ppå rundan som vi gjort ett par ggr så voffarna inte hinner flytta nattmordet. Så rikerar vi inte att ha ett svar på VEM som siades och fått förmågan utifall siaren dör under natten. Svaret på siandet kan siaren avslöja direkt rundan efteråt. Där också den siade kan bvekräfta att denna fått förmågan?
Det här är bra tänkt. Problemet är väl att vi bara får ett siande ändå i så fall, eftersom alla spelare som fått siarbollen kommer bli mördade direkt efteråt så de kommer inte få något svar. Väktaren kan inte väkta.

Och väktarförmågan är superdålig. Väkta inte. Kanske går den att använda i någon av slutrundorna, men även då kräver det att väktaren är svincool och vågar ta spelet i sina egna händer (och leva med att byn antagligen förlorar på grund av det).

Kanske är det bäst att väktaren outar, så använder vi det bara för ett grönande i alla fall? Jokern är väl också meningslös att använda till annat än att gröna en bybo? Går det att använda den förmågan på något mer konstruktivt sätt än så?

Det här är bra tänkt. Problemet är väl att vi bara får ett siande ändå i så fall, eftersom alla spelare som fått siarbollen kommer bli mördade direkt efteråt så de kommer inte få något svar. Väktaren kan inte väkta.
Avslutade inte det här stycket. Även om man tvingar ulvarna att mörda siare är det bättre information än ingen, så det är inget fel på planen. Jag tror bara vi kommer få spela på siarinfon på något annat sätt än genom grönanden alla rundor efter första, men det blir ändå ett pussel vi kan lägga.

Godmorgon!

Vi är alltså tre fraktioner, spännande! Min gissning är att spelet denna gång kommer gå ut på att byn behöver hålla sig kalla och sen lyckas vinna med lite tur.
Det finns inte bara en fraktion som försöker ljuga och sprida misstro utan två stycken. Därav blir nyckeln får oss få bybor som är med i spel att försöka hitta varandra och inte brusa sönder spelet i onödan.

Alltid trevligt med en joker. Skönt att det är en bybo också. Det innebär att vi har en siare och en joker som 100% är goda ifall det blir outning. Med den stora brasklappen att ulvar och DTF kan claima. Försök inget dumt nu @Hägerstrand 😉

Byns vapen för att hitta bus är följande:

1. För att hitta ulvar har vi siaren och potentiellt vår hemliga information då kanske har annat stuk på denna. Plus en joker. Så det bör finnas gott om möjligheter att röka ut ulvar.
2. Mot DTF har vi definitivt en edge med den hemliga informationen. Jag föreslår att vi håller tyst om denna tills vi vill testa en eller flera spelare för att pressa fram ett svar.

Vad tänker ni andra? Finns det något smart sätt att outa för att få DTF att försäga sig?

Samtidigt har specialförmågor ingen extra info så risken finns att dessa outas om vi pressar. Fan kanske bäst att ligga lågt. Men om någon kommer på en smart plan är jag inte den som är tråkig😇

Om siaren väntar en runda extra med att avslöja resultat och vidare skickning då?
Så siar någon i R1, men berättar i r3 vem och resultat? Osv... om vi hinner så långt vill säga..

Väkgtaren bör chilla så den inte random mördar en med siarförmågan i början är jag helt övertygad om

Om siaren väntar en runda extra med att avslöja resultat och vidare skickning då?
Så siar någon i R1, men berättar i r3 vem och resultat? Osv... om vi hinner så långt vill säga..
Det här är ganska smart va? Vi kan ju hamna i fuckery för att nån blir dödad på vägen, men i det här spelet är det svårare för ulvar att falskclaima, eftersom de i så fall måste bolla vidare till en ulv för att hålla igång lögnen. Spontangillar det här!

Är det inte smart att siaren snajpar vem den är sista sekunden i R1?
Den spelaren vet vi är god och kommer sluta vara siare sedan. Det förenklar också R2 att vi har en grön spelare. Och i början av R2 kan siaren berätta vem den siat ifall det blev ulv.
Annars håller siaren tyst och den goda siaren får outa själv i slutet av R2. Osv…

Alltså, Jokern ska 100 % outa sig är jag (nästan) övertygad om. Det är ett grönt namn utan att vi torskar något på det.

Om ulvarna försöker kontraclaima så är det ju lättkollat. Antingen siar man en av de claimade jokrarna eller så röstar man ut en av dem. Det är inte en siare eller väktare vi riskerar.

Jag säger Joker-claim redan i R1.

Alltså, Jokern ska 100 % outa sig är jag (nästan) övertygad om. Det är ett grönt namn utan att vi torskar något på det.

Om ulvarna försöker kontraclaima så är det ju lättkollat. Antingen siar man en av de claimade jokrarna eller så röstar man ut en av dem. Det är inte en siare eller väktare vi riskerar.

Jag säger Joker-claim redan i R1.
Beror väl på jokerns fömåga?

Beror väl på jokerns fömåga?

Jokerns förmåga är väl enbart:
Jokern får en förmågeanvändning (ej nattmord) som riktats mot sig att slumpmässigt hamna någon annanstans.

D.v.s. om väktaren/blockern riktar sin förmåga mot jokern hamnar den på någon annan, och om siaren riktar sin förmåga mot jokern hamnar den på någon annan.

Jag har svårt att se hur vi ska ha någon användning alls av detta.

Medhåll. Om förmågan kunde studsa ett nattmord hade det funnits ett värde att ha kvar jokern som hemlig, ifall nattmordet då studsade slumpat. Som förmågan är formulerad är den bara bra för att gröna jokern.

Jokerns förmåga är väl enbart:

D.v.s. om väktaren/blockern riktar sin förmåga mot jokern hamnar den på någon annan, och om siaren riktar sin förmåga mot jokern hamnar den på någon annan.

Jag har svårt att se hur vi ska ha någon användning alls av detta.
Ah... jag hade ionte uppfaattat att vi visste hur/vad förmågan gjorde. Jag tolkade den biten helt fel då.

Jag är här, lets fuxk shit up!
Har suttit i en bil hela morgonen i sedvanlig ordning, så ska läsa ikapp och bilda mig en uppfattning. Hängde med dåligt i anmälningstråden, så missade att det fanns regler där så har inte hunnit tänka så mycket på spelet än.

Back