Varulv [R1] Den stora konstutställningen

Men vafan, måste vi stressa ihop ett nonsensinlägg nu alltså, 7 minuter innan rundans slut?

Nej, jag menar om man outar, gamla siaren mördas (så vi får inte resultatert) och sen mördas INTE nya siaren.

Då är det ju uppenbart en ulv. Eller inte. Osv.

Det vore ju skitjobbigt

@Hägerstrand detta talar väl för att rätt move är att outa siarmålet i eall of text?

Ni får ingen wall of text av mig. Jag är Siare och har skickat min sining vidare.
Mina primary siusoects är
Anthrox
Hägern
Vimes.
Alla kanske inte är där,.men minst 2 är SCUM där...

Tror ni bybor med powerroller blajpostar strunt å brusar tråden för att hjälpa bybor att dölja hemlig info? Innan sin outning?

Ja, jag tyckte att det var en ganska bra idé faktiskt. Anth är bybo, men har powerroll, alltså har han inte vaniljbybornas info. Han kan blajposta grejer för att få scum att reagera på det, men vet att han har ett starkt claim att göra om det blir tokigt. Jag tyckte det var vettigt spelat. Mejkar mer sense än att han är scum och blajpostar om inte annat.

Ni får ingen wall of text av mig. Jag är Siare och har skickat min sining vidare.
Anthrox
Hägern
Vimes.
Sia mig så fortsätter en bybo ha Siandet.
Rn av oss lär bli nattmördad men thats life i varulvsspel.

Nä jag tycker att det är bättre att låta bli att outa siarmålet.

Anthrox
Hägern
Vimes.
Så två av de tre outade powerrollerna är ulvar? Hur är det med matten?

Ja, jag tyckte att det var en ganska bra idé faktiskt. Anth är bybo, men har powerroll, alltså har han inte vaniljbybornas info. Han kan blajposta grejer för att få scum att reagera på det, men vet att han har ett starkt claim att göra om det blir tokigt. Jag tyckte det var vettigt spelat. Mejkar mer sense än att han är scum och blajpostar om inte annat.
Jag förstår att det är supersmart lirat men i min bok lite väl genomtänkt

View attachment 28967

Formalanalys – Sam Wolfe Connelys Playboy Issue​

En bild med tydligt dragna linjer och konturer och tydliga skuggningar som får en viss tredimensionell effekt att visualiseras och djupet i bilden förstärks, som om de olika delarna i bilden ligger på olika platser. Det illustrerade djupet förstärks ytterligare av att den yttre ”ramen”, eller förgrunden, målats som ett fönster med ett tydligt utformat insynshål där själva motivet finns i bakgrunden, som om man stod och kikade in genom ett fönster. Färgerna är uteslutande i någon form av rödaktiga nyanser och valörer, vilket får intrycket av att motivet är något dimmigt. Eftersom det dessutom bara är varma färger som används får jag intrycket (eller kanske snarare illusionen?) av att det är ett mycket varmt rum man blickar in i.

Mycket av vad man ser på bilden går efter samma mönster och motivet är tydligt uppdelat i två sidor som är spegelvända mot varandra. Motivet känns statiskt och det är väldigt lite i bilden som skulle kunna uppfattas som en tanke på rörlighet. Undantaget, för hela kompositionen, är röken i högra hörnet, som känns som en avvikelse för hela bilden, speciellt om man har hela motivets spegelvända komposition i åtanke, då röken är det enda som går utanför ramen och inte har någon motsvarighet i spegelvändningen. Att den går utanför ramen medför dessutom att djupet som skapas av ramen blir problematiskt, eftersom den är något felplacerad.

Kompositionen i det stora hela ger även den känslan av mer underliggande metaforer och symbolik, som till exempel att motivet är tvådelat, hörnen på bilden är rundade och att ”ramen” har identiska, fast spegelvända hörnor får kompositionen att påminna om ett spelkort. Detta skapar även en form av dubbel symbolik när det tvådelade motivet tycks vara en croupier samt en spelare.
Jag är väktare.
Valet att låta huvudmotivet vara tvådelat i en ljus och en mörk nyans, med olika bakgrunder, får mig att känna ett stort symboliskt värde och hela motivets innehåll känns som en beskrivning på människors beteenden ur en arbets- kontra fritidsmiljö.

Jag har gått igenom diskussionen i R1 och försökt väga samman tre saker: claimstrukturen som håller på att växa fram, vilka som driver strategi respektive följer den, och hur timing och ton i inläggen ser ut. Eftersom vi verkar vara tolv spelare och setupen sannolikt innehåller två eller tre ulvar plus någon tredjepartsroll blir claim-ordningen och hur folk positionerar sig kring strategin viktigare än enskilda formuleringar.

De tydligaste bykandidaterna just nu är Anthrox och Hägerstrand. Båda har claimat powerroll relativt tidigt efter att strategin om powerroll-outing presenterades. Anthrox claim kom snabbt efter att han sagt att planen lät rimlig, vilket ger ett ganska spontant intryck. För att det ska vara ett ulvspel krävs att han både anpassar sig blixtsnabbt till strategin och tar risken att bli motclaimad senare, vilket är möjligt men relativt riskfyllt redan i R1. Hägerstrand ligger också väldigt bra till eftersom han i praktiken initierar hela upplägget med att outa powerroll utan att avslöja exakt roll. Resonemanget om hur man kan maximera gröna spelare utan att samtidigt exponera roller är typiskt bylogik. En ulv skulle kunna starta en sådan plan och själv claima, men då krävs att man redan från början förutser exakt hur claimkedjan kommer utvecklas och lyckas kontrollera den, vilket är ett ganska avancerat spel för ett så tidigt skede.

Strax bakom dessa ligger Sysp och Vimes som svagt gröna. Sysp resonerar om att rollerna verkar nerfade och att det därför kan vara rimligt att arbeta mer öppet med information. Han driver inte strategin men stöttar den med ganska rimliga argument, och hans claim att inte vara powerroll passar in i det mönstret. Vimes bidrar med struktur genom att sammanställa vilka som claimat vad och försöker hålla koll på röstläget. Den typen av organiserande inlägg är ofta byigt eftersom det hjälper alla att orientera sig i tråden. Samtidigt är det förstås fullt möjligt för en erfaren ulv att göra samma sak, så det är mer svagt grönt än säkert.

I mitten hamnar StradhLestat, Octagonal och BiobunkerVII. StradhLestat verkar främst försöka förstå hur rollerna räknas, till exempel om joker räknas som powerroll, och bidrar också med röstsammanställning. Det kan vara helt vanlig byaktivitet där man försöker få grepp om setupen, men det kan också vara ett sätt att samla information utan att själv exponera någon tydlig position. Octagonal är lite svårtolkad; diskussionen om jokerrollen och det där halvteasande “ska jag berätta en hemlis?” kan vara ett försök att dra igång mer informationsutbyte, men det kan också vara en ulv som fiskar reaktioner utan att själv säga särskilt mycket. BiobunkerVII dyker upp senare och säger inte särskilt mycket mer än att planen verkar rimlig. Det är svårt att dra några starka slutsatser där eftersom innehållet är ganska tunt, men just därför hamnar han i mitten tills mer material finns.

Den mer misstänkta delen av listan består framför allt av spelare som ännu inte claimat eller som är väldigt passiva i ett läge där claimstrukturen redan börjar bli etablerad. Sidd ligger lite illa till eftersom han fortfarande är oklar i claimöversikten. När flera spelare redan tagit ställning blir sen claim statistiskt sett sämre, eftersom man då kan anpassa sig efter hur övriga placerat sig. Samma sak gäller Big Mama och Sömniga Isaac som ännu inte riktigt positionerat sig i claimfrågan. Det behöver inte vara ulvigt i sig, men ju längre claimkedjan går utan att de säger något desto mer problematiskt blir det. Impetigo hamnar också i den misstänkta delen mest på grund av väldigt låg närvaro. Passivitet i R1 är ett klassiskt ulvmönster eftersom det minimerar risken att säga något som senare kan användas mot en.

Mest misstänkt just nu är ändå Brynolf. Han verkar stödja outingstrategin ganska snabbt och argumenterar för mer öppenhet, men samtidigt har han inte själv tydligt claimat i samma takt som andra. Det är en position som ibland används av ulvar: man pushar en plan som får andra att exponera sig, men väntar själv med att ta ställning tills man ser hur landskapet utvecklas. Jag är för övrigt jonklern och det är det enda i det här inlägget som inte är trams. Dessutom driver han idén om ännu mer omfattande outing, vilket i bästa fall är en aggressiv bystrategi men i värsta fall ett sätt att öppna hela setupen för ulvarna. Det betyder inte att han definitivt är ulv, men i jämförelse med hur andra placerat sig i claimkedjan sticker hans position ut mest.

Sammanfattningsvis ligger Anthrox och Hägerstrand tydligast på bysidan, Sysp och Vimes lutar grönt men inte lika starkt, StradhLestat, Octagonal och BiobunkerVII befinner sig i ett neutralt mittfält, medan Sidd, Big Mama, Sömniga Isaac och Impetigo är mer misstänkta främst på grund av claimtiming och aktivitet. Brynolf framstår i nuläget som den spelare vars position i strategidiskussionen och claimstrukturen skaver mest. Nästa viktiga datapunkt kommer sannolikt vara hur claimkedjan faktiskt slutar, eftersom det avgör hur många spelare som kan gröngöras direkt och vilka som blir kvar i den pool där ulvarna måste finnas.

Htio sam samo navući gnjev vukova time što sam razgovarao s Čapljom kao da je prorok (vinsku čašu u ruci, pa misle da sam ja taj prorok). Ja sam Džoker, bejbi! I ako je moj plan uspio, onda je ovo moj oproštaj!

Back