Varulv [R1] Den stora konstutställningen

12 spelare. Vad är rimlig fördelning scum? 3 ulv 2 dtf känns mycket.

Spelet borde vara balanserat efter att renegade-väktaren är dum och dödar en bybo ibland också va? Teoretiskt kan ju 3 bybor kola både R1 och R2

Alltså, jag vet att jag stoltserar med min kulturingenjörsutbildning emellanåt, men jag är faktiskt musikvetare inte konstvetare. Tror inte jag har mycket mer än 15 hp i konstvetenskap, och ärligt talat uttalar jag det stille-ben istället för still-leben. Och mycket av det var arkitektur, vilket inte går hem så väl på ett museum.

Fun fact though:
Jag visste inte att Rembrandt hette van Rijn, men en gång för länge sedan när vi spelade Peka och Klicka stoppade jag in Nicholas von Rijn i spelet och sa att han var graffitimålare.

Varför det? Är den inte bara 100 % dålig för oss (utöver att rollen kan claimas för en gröning)? Vad missar jag?
Jag tänkte mest att det är kul med något nytt och konceptet med en joker blir ytterligare en rolig mekanik för oss att tänka på.

Sen är det kanske inte jättebra rent spelmekaniskt för byn. Men inte jättedåligt heller. En grön spelare som kan outa.

12 spelare. Vad är rimlig fördelning scum? 3 ulv 2 dtf känns mycket.

Spelet borde vara balanserat efter att renegade-väktaren är dum och dödar en bybo ibland också va? Teoretiskt kan ju 3 bybor kola både R1 och R2

Bra fråga. Om vi antar hypotesen att Basse inte bara dragit designen ur röven utan faktiskt ägnat någon minut åt tankar om balans så håller jag med om att totalt 5 scumspelare låter mycket.

Sedan är det ju svårt eftersom vi inte har någon koll på D3F. 3 ulvar och 1 D3F som nattmördar (både ulvar och bybor)? 3 ulvar och 1 D3F som värvar ulvar? 2-2?

Jag vet inte. Som vanligt tror jag att det bästa är att försöka spela byboigt och rösta ut dem som inte gör det. Ulvar eller tredjefraktionare, Gud får sortera dem.

Röst: @Anthrox

Alltså, jag vet att jag stoltserar med min kulturingenjörsutbildning emellanåt, men jag är faktiskt musikvetare inte konstvetare. Tror inte jag har mycket mer än 15 hp i konstvetenskap, och ärligt talat uttalar jag det stille-ben istället för still-leben. Och mycket av det var arkitektur, vilket inte går hem så väl på ett museum.

Fun fact though:
Jag visste inte att Rembrandt hette van Rijn, men en gång för länge sedan när vi spelade Peka och Klicka stoppade jag in Nicholas von Rijn i spelet och sa att han var graffitimålare.

Man trodde ju att Rembrandt var efternamnet ju.

Men du, det här duger ju inte som smulor, tycker jag.

Jag vet inte.

Det är nästan roligare att spekulera i vad D3F är fluffmässigt. Jag hoppas på Rädda våtmarkerna-aktivister som ska kasta färg på tavlorna!

Halloj
Precis ankommit till Göteborg. Basseröriga regler. Efter en snabb läsning av tråden är jag med på att Jokern kan outa på en gång.
Gillar @Octagonal plan med siaroutning.
Ska se om jag får loss lite tid i eftermiddag.
Ska för övrigt nära Konstmuseet i Göteborg så det metagrönar ju mig

Hörrö chexet, står du här och spiller information om spelet?

Nä, inte i det inlägget.

Sen tror jag att vi vinner på att försöka röra oss mot en organisk användning av den hemliga informationen. Det vi riskerar är att en nerfad siare, en nerfad väktare och jokern avslöjas - men vi kan lyckas identifiera bybor och scum på det. Hög payoff till billigt pris, imo. Det enda som känns lite vanskligt är att ulvarna också har någon form av hemlig info i sina roller, och det finns ju risk att vi tokgrönar någon som inte ska tokgrönas förstås, men jag tror vi får ta den risken.

Jag är alltså för att spilla lite smulor och annat bös.

Hallihallå, mera varulvsspel, känns som att man var lite svältfödd efter februari :)

Jätterörigt upplägg, överlag tycker jag byrollerna verkar vara rejält nerfade, vilket borde peka på att vi outar i princip alla rollerna så snart som möjligt för att få gröningar. Väktaren kan ju till och med råka mörda siaren om den är okänd, så det känns bättre att gröna spelare än att faktiskt försöka spela med rollernas förmågor. Sad but true. Om det kommer något motclaim så borde det inte vara hela världen, då har vi en 50-50 på en röd spelare där. Tror inte ulvarna eller DTF vågar motclaima under de förhållandena. Jag är för att outa åtminstone väktaren och jokern direkt, siaren i slutet på R1 i en hög av skräpposter med vem de siar.

Tror att det borde vara 2-3 ulvar och 1-3 DTF på tolv spelare. Om jag får gissa helt jag på minst två DTFer också, annars blir deras vinstvillkor hopplöst att uppfylla om de inte har någon rekryteringsförmåga.

Hur får vi ut mesta möjliga av infon vi har fått utan att avslöja för mycket? Kan vi göra en ping-pong-runda och röka ut nån den vägen?

En annan bra grej med att outa är ju att siaren, väktaren och jokern inte har hemlig info så de riskerar att misstänkliggöras i onödan där.

Det är antagligen upplagt så här:

1 Siare (ingen hemlighet)
1 Väktare (ingen hemlighet)
1 Joker ((ingen hemlighet)
3-6 Bybor (hemlighet)
2-3 ulvar (ingen hemlighet)
1-3 DTF (ingen hemlighet)

Om vi outar powerrollerna och lyckas gröna övriga bybor med hemligheterna blir det väl nära på omöjligt för ulvar och dtf:er att gömma sig?

Det är lite spännande att prata om hemliga grejer utan att prata om hemliga grejer ;)

Back