Nekromanti R-10 grundmekanik [8295 tecken]

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Je mange le caca. Ça, c'est trés bon.

"De flesta vardagliga situationer kommer ju ha en låg svårighetsgrad dvs du behöver ej satsa dvs inget slag men samtidigt får du ett sömlöst system för en ökande nivå av slump vid mera komplicerade förlopp."

Joo, men jag tycker det är lite bakvänt att tänka så. Take Ten, osv. Då skall man tänka vilken svårighetsgrad det är på alla manövrar.

Grejen är att språk och sociala färdigheter inte riktigt är en fråga om "svårighetsgrader", utan mer en fråga om hur man gör något. Hur man framstår när man pratar ett språk på en viss nivå. Framstår man som en turist, som en person som levt i landet ett par år, eller som en infödd? Har man ett gott ordförråd trots att man pratar med brytning? Osv. Därför är det vettigare att tänka på det som B-färdigheter som talar om vad du kan, istället för att först tänka på svårighetsgraderna och sedan räkna ut om rollpersonen är tillräckligt duktig för att klara uppgiften eller inte.

Så man ska inte tänka "jag behöver inte slå något slag för att fråga den här killen var lådorna kommer ifrån" utan det är bättre att samtala med ett ordförråd som passar ens rollpersons språkförmåga. Om man tvingas använda de få ord man behärskar så kan man nämligen råka avslöja mer än vad man egentligen vill. "Vad heter det här statliga verket nu igen? Äh, jag frågar om de kommer ifrån Mr.Ortega"

Det viktiga är att det beslutet skall i så fall skall göras av spelaren. Regler och tärningar kan inte i sig emulera alla problem som kan uppstå vid dessa situationer, och man ska inte tänka i termer som "lyckas" resp. "misslyckas", för det är inte så det fungerar. Man kan lyckas med det man ville, och ändå råka åka på problem som man hade kunnat undvika om man hade varit säkrare i språket.

Så "take ten"-regler och liknande är inte så bra, det viktiga är att man vet vilken nivå man ligger på, sedan gestaltar man på och så får det gå som det går.

/Rising
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Je mange le caca. Ça, c'est trés bon.

"De flesta vardagliga situationer kommer ju ha en låg svårighetsgrad dvs du behöver ej satsa dvs inget slag men samtidigt får du ett sömlöst system för en ökande nivå av slump vid mera komplicerade förlopp."

Joo, men jag tycker det är lite bakvänt att tänka så. Take Ten, osv. Då skall man tänka vilken svårighetsgrad det är på alla manövrar.
Men det gör man ju i verkligheten! Eller jag gör det i alla fall, även om man givetvis inte sätter en siffra eller ens ett ord på det så tar man ju instinktivt och gör en bedömning av hur svårt något är innan man utför detsamma...

Vad gäller språk så tycker jag att det är påfallande ofta man missförstår varandra även om man talar/skriver på båda parters modersmål. Faktum är att det är rätt otroligt att verbal komunikation fungerar överhuvud taget.

Sedan så ser jag inte egentligen att det finns något bra instiktivt sätt att rollspela eller simulera en bristande språklig kunskap annat än att sitta och faktiskt konversera på ett främande språk (inte nödvändigtvis det språk som RP talar) och det känns som en Pain-in-the-ass.

Men i grund och botten handlar det väl om att du och jag har olika uppfattningar om hur man får spelet att flyta bäst. Själv anser jag att man får bäst flyt om man har många tärningslag så att spelare och SL får maximal hjälp av dessa i sitt rollspelande medans jag misstänker att du tycker detta stör "flytet", eller?

Nåväl, orkar inte jidra vidare om just exemplet språk då språk till skillnad från matematik mest är ett irriterande ointresant satyg. :)

/Bjorn
 
Top