Varulv Rösträknare som bokmärke

Sen till festen här, men:

Kan man inte bara slänga upp en statisk sida nånstans. Sidan tittar på varifrån den länkas genom Document.referrer och använder det rakt av för att räkna röster i tråden varifrån den länkades.

Ingen RPi behövs, inga github-jobb, länken är alltid samma.

mvh
JavaScript-noob

P.S
Funktionen är skitbra.
D.S

@damogn

Sen till festen här, men:

Kan man inte bara slänga upp en statisk sida nånstans. Sidan tittar på varifrån den länkas genom Document.referrer och använder det rakt av för att räkna röster i tråden varifrån den länkades.

Ingen RPi behövs, inga github-jobb, länken är alltid samma.

mvh
JavaScript-noob

P.S
Funktionen är skitbra.
D.S

@damogn
Jag önskade det med, men det finns ett problem. CORS (Cross-Origin Resource Sharing) är en webbläsarregel som hindrar JavaScript på en webbplats från att läsa data från en annan domän, om inte den andra domänen uttryckligen tillåter det med särskilda HTTP-headers (t.ex. Access-Control-Allow-Origin).
I praktiken betyder det att en statisk sida inte kan fetch-hämta och parsa HTML från rollspel.nu i webbläsaren. (Det är därför man måste vara i rätt tråd för att kunna använda bookmarkleten, om du kör koden men webbläsaren är på en annan hemsida så kommer den inte kunna hämta något trots att du pekar på rätt URL).
Så även om du får tråd-URL:en via document.referrer så stoppar CORS dig från att läsa innehållet. Därför behövs en mellanserver (typ Pi/VPS/GitHub-Actions) som hämtar sidan och ger dig data i ett format du får läsa.

Coolt @damogn , riktigt bra jobbat!
Riktigt snyggt med både den enkla och den avancerade.
Jag håller också på med en ny version men det är inga större förändringar på den som är på väg ut så den kommer nog inte ens bli annonserad utan bara släppas. Sen jobbar jag vidare med lite idéer om att kunna visa upp en hel spelomgång och vilka som var varulvar, dtf etc. Men det är på lite längre tidshorisont.

Fråga @damogn : Parentesen efter "riskerar att åka ut" ska visa antalet röster på den spelaren va? Den räknaren tycks inte funka som den ska, den plussar på i all oändlighet bara.

Ok! Så om man tittar på senaste röst så stämmer det eftersom listan bara har senaste röst, så talet inom parentes innebär hur många röster den personen har på sig just då.
Problemet är att jag använder samma enkla summering även för läget "alla röster" och då visar talet hur många röster personen fått mot sig totalt under hela rundan, inte hur ställningen var då. Man vill nog ha ställningen där?
Eftersom jag la till "alla röster" efter önskemål av Basse (tror jag) så vet jag inte vad det läget ska visa. Är läget för statistik för galan (vem fick flest röster mot sig) eller om det är under spel?
Säg ni vad som ska visas, så fixar jag.

Ok! Så om man tittar på senaste röst så stämmer det eftersom listan bara har senaste röst, så talet inom parentes innebär hur många röster den personen har på sig just då.
Problemet är att jag använder samma enkla summering även för läget "alla röster" och då visar talet hur många röster personen fått mot sig totalt under hela rundan, inte hur ställningen var då. Man vill nog ha ställningen där?
Eftersom jag la till "alla röster" efter önskemål av Basse (tror jag) så vet jag inte vad det läget ska visa. Är läget för statistik för galan (vem fick flest röster mot sig) eller om det är under spel?
Säg ni vad som ska visas, så fixar jag.
Aha ok. Ja, man vill ju ha samma summering på båda ställena tänker jag. Jag gillar "alla röster"-view.

Fixat.

Men nu när det är korrekt kan "endast senaste" se ut så här:
https://varulvsspel.github.io/?thread=r1-den-stora-konstutställningen.87248
Här hamnar StradhLestat på (2) när Hägerstrand röstar på honom (rad 2 i tabellen), för Anthrox har röstat på Stradh innan, men eftersom den endast visar senaste röst, så syns det inte eftersom Anthrox senaste röst är på Stradh längre fram i partiet (efter att ha röstat på andra spelare däremellan), så den senaste Stradh-rösten från Anthrox är senare i tid. Det som visas är alltså exakt röstläget som var just då, vilket är korrekt.

Är det förvirrande?

Om det jag skrev var förvirrande så scrolla bara på "Visa röster fram till:" för att se vad jag menar.

@Magnus Seter
Jag har märkt att rollspel.nu är slött och vill bara kontrollera att jag inte bidrar till det.

Den nuvarande sidan varulvsspel.github.io går in på rollspel.nu/forums/varulvsspel.81 en gång i minuten och ser om de senaste 5 trådarna har nya poster. Om de har det laddar den ner sidorna därifrån och räknar röster och sparar dem på github-sidan. Skriptet har varit igång sedan februari och jag har inte märkt att forumet varit långsamt förrän nu.

Det jag undrar är ifall skriptet är för aggresivt, eller ifall ni inte märkt av det. Jag kan ändra till var 5:e minut eller var 10:e, men jag tror att det blir för sällan under pågående spel om det är mer sällan än så. Ett alternativ är att skriptet stängs av mellan rundor (de pågår ju bara kanske 5 dagar av 30 i månaden).

OBS! Det är inte samma som bokmärket som nämns i början av tråden, utan tråden här har råkat handla om den nya rösträknaren istället...

@Magnus Seter
Jag har märkt att rollspel.nu är slött och vill bara kontrollera att jag inte bidrar till det.

Den nuvarande sidan varulvsspel.github.io går in på rollspel.nu/forums/varulvsspel.81 en gång i minuten och ser om de senaste 5 trådarna har nya poster. Om de har det laddar den ner sidorna därifrån och räknar röster och sparar dem på github-sidan. Skriptet har varit igång sedan februari och jag har inte märkt att forumet varit långsamt förrän nu.

Det jag undrar är ifall skriptet är för aggresivt, eller ifall ni inte märkt av det. Jag kan ändra till var 5:e minut eller var 10:e, men jag tror att det blir för sällan under pågående spel om det är mer sällan än så. Ett alternativ är att skriptet stängs av mellan rundor (de pågår ju bara kanske 5 dagar av 30 i månaden).

OBS! Det är inte samma som bokmärket som nämns i början av tråden, utan tråden här har råkat handla om den nya rösträknaren istället...

Jag gissar att du kan vara lugn, med tanke på att det gamla Martin3-scriptet gick in och läste in hela tråden varje gång någon uppdaterade röstläget. Det borde ha hamrat servrarna mycket hårdare än ditt script. Och om det var besök från en enda källa som gjorde att forumet sporadiskt börjat gå på knäna sen i helgen hade det nog synts i admins loggar

Men det här är bara gissningar såklart.

@Magnus Seter

Det är ju värt att undersöka om det märks tydliga toppar när det är varulvslekar. Vet att vi hade problem med dem på mitt gamla forum också, det blir väldigt intensiv aktivitet i de trådarna.

@Magnus Seter

Hello!

Ja, där har jag inte kompetensen att göra någon gissning, tyvärr. Jag tycker det vore en bra idé att testa att ändra till 10 minuters intervall i alla fall, så kan vi ju känna efter om det är något vi märker.

/M

Back