Nekromanti Röstchatten på Roll20

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
När jag hör och läser tips om onlineplattformar för rollspel nämns alltid Roll20 som ett bra alternativ. Än så länge har jag inte testat sidan "live", men det verkar stämma så vitt jag vet. Det är dock inte vad min fundering handlar om (vilket de som läst ämnesraden redan anar).

Det finns en sak som praktiskt taget undantagslöst lyfts fram som en negativ aspekt av Roll20, och det är den bristfälliga funktionen för röstchatten på sidan. Oavsett var jag läser eller hör om Roll20 nämns den dåliga röstchatten och att man praktiskt taget är tvungen att använda sig av discord, skype eller liknande för att kunna snacka med de man spelar med.

Mina funderingar är alltså följande:
1. När testade du personligen rösttjänsten senast? Några veckor sedan? Månader? År?
2. Vad är det som gör röstchatten dålig? Eller tycker du den är bra/okej?

Enligt http://blog.roll20.net/post/18165179...pdates-upon-us håller de på att uppdatera tjänsten i nuläget, och med tanke på att deras rösttjänst har sågats av precis alla användare någonsin har jag svårt att tro att detta är deras första försök att göra den bra.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Använde den för runt 3-4 år sedan. Dålig kvalite på röstchatten ja. Så gick över till atta nvända skype(sen slopade vi roll20 helt å hållet å körde bara skype)
 

Halo

Veteran
Joined
16 Feb 2015
Messages
37
Sist var det nog ett år sedan, kvalitén var sisådär och den verkade vara väldigt känslig för störningar på uppkopplingen. Jag har aldrig fått intrycket om att det här är något dom verkligen försöker ordna (kan ordna/har resurser att ordna/och så vidare) eftersom det har varit ett problem så länge jag har använt plattformen.

(Vi använder Discord för röst nu när vi kör på Roll20, även om dom skulle få till röstchatten skulle jag inte använda den, har blivit alldeles för van vid att köra röst på handsfree på telefonen istället för hörlurar och mikrofon.)
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Finns också en del moraliska orsaker till att välja en annan plattform än Roll20. Deras "svar" till communiyt efter vad som kan vara tidernas största PR-mardröm ligger fortfarande #3 på mest nedröstade post på Reddit.

Kort sagt: De använde ras och kön som ursäkt för att stänga ute folk från promotions. Sen var de hejdlöst ban-happy med folk som kritiserade deras plattform.

Jag säger inte att du ska sluta använda Roll20. Det får du besluta själv. Men man ska kanske vara medveten om vad det är för folk man stödjer.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Lambendil;n305981 said:
Kort sagt: De använde ras och kön som ursäkt för att stänga ute folk från promotions. Sen var de hejdlöst ban-happy med folk som kritiserade deras plattform.
Jag vill minnas att rasen var "vit" och könet var "man".

Sen en smula osmidigt gjort, förvisso.

Just för medvetenhetens skull :)
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Rymdhamster;n305988 said:
Jag vill minnas att rasen var "vit" och könet var "man".

Sen en smula osmidigt gjort, förvisso.

Just för medvetenhetens skull :)
Oja, det stämmer. Men det är ingen ursäkt, i det här fallet. Rasism/sexism är fel vilket håll det än riktas, i min mening.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Det som hände var att de slutade ge en kille gratisgrejer för att ge dem till nån annan istället för att uppmuntra mångfalden bland sina användare.

Detta var så offattbart att killen började spamma dem om det. När han då fick en varning för spammandet blev han så kränkt att han ragequittade hela tjänsten och började skriva arga inlägg på reddit.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Röstchatten straight up fungerar inte och roll20 vägrar acceptera problemet. Jag rekommenderar att spara dig själv plågan och bara köra en fungerande voice chatt i annat fönster. Vi kör Discord.

Bortsett från detta så är roll20 (IMHO) en fantastisk platform för rollspelande. Jag har klockat in över 2000h spel och spelat med hundratals människor. Bra skit över lag. Men; deras röstchat är pajj och deras co-founder Nolan är dålig på PR :)

Edit: Det fanns faktiskt en period för ett par år sen när röstchatten fungerande. Då körde dom med en tredjepartsintegration. Sen dom bytte till sin egensnickrade webrtc implementation så fungerar det inte och i princip inga spelgrupper använder röstchatten längre. Skype eller Discord är de-facto standard.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nja, hur de själva fört fram det var att de reagerade på hur han sa det. De tog inte upp det då, utan först i samband med ett av Nolans andra klavertramp. De kan givetvis ljuga om det, eftersom de inte spelade in samtalet de hade med Nolan. Men vridningarna i den här tråden är... inte direkt representativt av fakta.

Då det gäller Roll20, hur funkar Roll20 webcam + alternativ ljudtjänst? Eller är det bättre att gå på helt annan videochat från första början?
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Jag föreslår annan videochat från start. Vi har provar att använda roll20 videocam, men det var så pass instabilt att det tog fokus från spelandet till att felsöka folks kameror. Destabiliserade också hela spelbordet för vissa spelare.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Kalil;n306179 said:
Jag föreslår annan videochat från start. Vi har provar att använda roll20 videocam, men det var så pass instabilt att det tog fokus från spelandet till att felsöka folks kameror. Destabiliserade också hela spelbordet för vissa spelare.
Trist att höra, eftersom det är en av de få alternativ jag sett där video-rutorna kan placeras i överkant och därmed nära kameran.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Rymdhamster;n306096 said:
Det som hände var att de slutade ge en kille gratisgrejer för att ge dem till nån annan istället för att uppmuntra mångfalden bland sina användare.

Detta var så offattbart att killen började spamma dem om det. När han då fick en varning för spammandet blev han så kränkt att han ragequittade hela tjänsten och började skriva arga inlägg på reddit.
Sprid inte misinformation, är du snäll. Det där är helt fel och du blandar ihop tre olika händelser. Spammandet på Reddit var en kille som blev bannad i onödan för att de trodde han var någon annan, och även när det blev bevisat att han inte var någon annan så vägrade de un-banna honom.

Vad gäller "ge en kille gratisgrejer" så var det inte så att någon fick gratisgrejer alls, utan de nekade en promotion med hänvisning till kön och hudfärg.

Storyn finns här, för den som undrar: https://www.youtube.com/watch?v=VK-H0dDeG38
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Lambendil;n306193 said:
Sprid inte misinformation, är du snäll. Det där är helt fel och du blandar ihop tre olika händelser. Spammandet på Reddit var en kille som blev bannad i onödan för att de trodde han var någon annan, och även när det blev bevisat att han inte var någon annan så vägrade de un-banna honom.

Vad gäller "ge en kille gratisgrejer" så var det inte så att någon fick gratisgrejer alls, utan de nekade en promotion med hänvisning till kön och hudfärg.

Storyn finns här, för den som undrar: https://www.youtube.com/watch?v=VK-H0dDeG38
Nästan sant, jag har tydligen blandat ihop två händelser (jag är nyfiken på vad den tredje grejen du säger jag skulle blandat in är för något); Youtube-klippet du länkade till och just ApostleOs raljerade. Det är jobbigt att hålla isär alla kränkta vita män.

Så vad som egentligen hänt nu när jag fräshat upp mitt minne är att den vita kränkta mannen i ditt youtubeklipp först fick grattisgrejer (ett premiumkonto) ett tag. Sen fick han det inte längre, utan att heller riktigt få en riktig förklaring (vilket jag kan hålla med om är synd, men som Kalil nämnde är det just PR-biten som falerar lite), och senare när han och några andra vita män kom och ville ha mer gratisgrejor till ett projekt de tänkte köra så fick de ett nej för att Roll20 inte kände att de behövde fler vita män som promotade deras produkt, varpå han ragequitade hela tjänsten och gjorde ett (inte fullt så argt) youtubeklipp istället.

Så att säga att jag hade helt fel tycker jag var att ta i lite, de relevanta skillnaderna tycker jag är minimala. Men absolut; det är bra att stoppa avvikelser innan de uratar.

Fun fact; Det var just den här videon som fick mig att avprenumerera på DawnforgedCast på youtube. Det hade varilt roligt om jag kunnat säga att hans ragequit av roll20 fick mig att ragequita honom, men tyvärr hade beslutet liggat och grott ganska länge.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Lambendil och Rymdhamster:
Det är bra att veta lite om hur drivkrafterna bakom plattformen agerar eller inte agerar när vissa specifika saker händer. Helt klart värt att ha i åtanke när man väljer plattform.
Med det sagt, är det någon av er som har testat själva röstchatten och har något utlåtande om just den?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
da_bohz;n306242 said:
Med det sagt, är det någon av er som har testat själva röstchatten och har något utlåtande om just den?
Eh.... nej. Förlåt =(

Skaffade mig faktisk ett konto först i förra veckan inför min första onlinekampanj (som jag hoppas blir av).
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Min erfarenhet av Roll20's röst (och video)-chat är att den är något opålitlig. Nu har jag inte använt den på väldigt länge i och för sig, men då jag använde den så hände det frustrerande ofta att ljudet "klippte" vilket gjorde att man tappade ord här och var. Vi bytte först till en privat Mumble-server, sen Zoom, men landade slutligen i Discord.

Men har tyvärr inga fräsha nyheter om Roll20 då jag flyttade till Fantasy Grounds för något år sen. (Och bytte rösttjänst långt innan det)

För övrigt tycker jag att ditt språkbruk är förkastligt, Rymdhamster. Byt ut dina "vita kränkta män" mot svarta, judar eller kineser och se hur det låter. Rasism är inte ok.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Lambendil;n306283 said:
För övrigt tycker jag att ditt språkbruk är förkastligt, Rymdhamster. Byt ut dina "vita kränkta män" mot svarta, judar eller kineser och se hur det låter. Rasism är inte ok.
Men nu var det just _vita_. Jag förstår att det finns folk som tänker som du, men jag tycker man får se till hela situationen och finner då inget fel i vad som hänt. Ingen har blivit utestängd från Roll20, allt som hänt är att Roll20 tackat nej till att sponsra någon.

Hade de sagt nej till att ge gratisgrejer till en grupp nazister hade vi troligtvis inte haft den här diskussionen, även fast diskriminering av politiska åsikter inte heller är åkej.
 
Top