Nekromanti Rösta fram bästa rollspel, supplement och omslag 2014

Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Bästa rollspel och supplement
2014 var det mest produktiva året inom svensk rollspelshobby på mycket, mycket länge. Fler spel och fler supplement släpptes jämfört med tidigare år – och det är påkostade och genomarbetade produktioner. Nu är det upp till er läsare att välja vilket svenskt spel och vilket supplement som var bäst 2014.


Bästa omslag
Gillade du våra omslag förra året? Eller minns du inte riktigt hur de såg ut?
I så fall får du en ny chans här. Själva tyckte vi väldigt bra om allihop, men nu vill vi ha din hjälp att utse en ensam favorit.

Omröstningarna pågår fram till den 14 mars. Som tack för att du röstar har du chansen att vinna en prenumeration på Fenix. Vinnare kommer att utses och presenteras på www.speltidningen.se. Om du redan har en prenumeration kommer den istället att förlängas med 6 nummer.


http://www.speltidningen.se

/Anders & Tove
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Dax!
Däremot varnar mitt virusprogram för röstningssidan. Är det bitdefender som är vansinnigt, eller händer det andra också?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Ojojoj!

...vi kan väl säga att jag inte rankar mina chanser speciellt högt i år heller. Konkurrera med M0, Symbaroum och Eon? Ensamma Vargen, Svenska Kulter och Svavelvinter?

(Inget ont om icke nämnda spel såklart. Men ärligt, om Leviathan, Förbannad eller Rotsystem vinner ska jag äta upp min hatt.)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,259
Location
Örebro
krank;n68084 said:
(Inget ont om icke nämnda spel såklart. Men ärligt, om Leviathan, Förbannad eller Rotsystem vinner ska jag äta upp min hatt.)
Jag hoppas att du videofilmar ätandet av hatten. ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Robert Jonsson;n68093 said:
Jag hoppas att du videofilmar ätandet av hatten. ;)

Får vi veta vinnaren innan Gothcon? Isåfall kan jag äta hatt på plats.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Eon vinner sannolikt, de har störst fanbas. Eon kunde varit tryckt på toapapper och ändå vunnit. ;) Mutant och Symbarumbumbomm tvåa, Järnringen är poppis och Mutant är ett starkt varumärke. Hård kamp. Eventuellt kan de nå ända fram. Mutant i så fall.
Men man kan ju bli överraskad. Det vore kul.
SK är för övrigt det bästa spelet, om man ska vara helt opartisk och vill vara konsumentupplysare. ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag tycker, givet allt detta, att det vore trevligt att få se rangordningen och inte bara vinnaren i slutänden...
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Hade jag varit EON hade jag tänkt så här och givet uppmanar jag hela Eons fanbase att tänka som Kånkel.

krank borde få käka upp sin hatt. Det är ju mer värt. Ingen i fanbasen har ju gjort spelet men troligen tycker de att spelet är BÄST. Det kommer fortsätta vara bästa spel år 2014 oavsett om spelet får titeln Bästa rollspel 2014 eller inte. Bonusen är att de kan fortsätta spela det bästa spelet och de får se krank äta upp sin hatt.

Go wote!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank;n68102 said:
Jag tycker, givet allt detta, att det vore trevligt att få se rangordningen och inte bara vinnaren i slutänden...
Sannerligen! Det är ju egentligen det som är intressant. Vinnaren är kinda that's it och ger inte mer att suga på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Framför allt blir det ju lite så varje år att någon hyfsat uppenbar vinner (om nu inte Konvaljs kampanj funkar...) och då är det ju lite "japp, Eon vann, alla är superöverraskade". Det vore najs att kunna se t.ex. hur Rotsystem mäter sig med Förbannad eller Svenska Kulter. Man kan ha en inofficiell "B-liga" med en inofficiell vinnare bland de-där-som-inte-är-skitstora... =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank;n68196 said:
Framför allt blir det ju lite så varje år att någon hyfsat uppenbar vinner (om nu inte Konvaljs kampanj funkar...) och då är det ju lite "japp, Eon vann, alla är superöverraskade". Det vore najs att kunna se t.ex. hur Rotsystem mäter sig med Förbannad eller Svenska Kulter.
Precis så, ja!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Det kan ju vara så att om Eon vinner så vinner de också för att de har gjort ett riktigt jävla bra rollspel, och inte bara för att det har en dedikerad fanbase?

Dock är jag ju sugen på att se Krank äta en hatt så vi får se vad jag röstar...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Mundo;n68203 said:
Det kan ju vara så att om Eon vinner så vinner de också för att de har gjort ett riktigt jävla bra rollspel, och inte bara för att det har en dedikerad fanbase?
Jag tror att de har en dedikerad fanbase för att de tidigare gjort ett riktigt jävla bra rollspel.

Däremot tror jag man inte kan bortse från att Eon till exempel helt enkelt är mer välkänt än, säg, Rotsystem. Om 30% av de som köp Eon tycker att det är årets bästa rollspel så är det fler än 100% av de som köpt Rotsystem (gissningsvis, har inte exakta siffror). Får man boken i fler händer så finns det fler som har möjligheten att uppfatta spelet som Årets Bästa.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Arfert;n68100 said:
Eon vinner sannolikt, de har störst fanbas.​
Givetvis hoppas vi Helmgastar att Eon tar hem det hela. Men jag har sett jättar falla förr - 2006 vann Noir Bästa rollspel mot bland annat Drakar och Demoner, och detta då Noir släpptes i december samma år. Så allt kan hända. Och det gör det spännande!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,323
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Svårt att rösta i år tycker jag. Jag har alltid varit och är ett fan till Eon, men de nya reglerna tilltalar mig lika mycket som en baksmälla. Mutant-år0 gillade jag delar av väldigt mycket men där är reglerna ett ännu större problem för mig.

Jag är nog inte så modern,jag gillar simulationistiska regler och ogillar trenden att allt blir abstrakt så på regelsidan var inte 2014 mitt år.

Eon4 kunde ha räddats av att världen beskrevs mer och bättre och då menar jag självklart Jargien och västländerna. Dynamiken och konflikterna mellan dessa kulturella jättar kittlar min fantasi så jag håller på att spricka och just därför var nog Eon4 en besvikelse för mig så länge.

SK är nog inte riktigt min typ av spel då jag aldrig riktigt förförts av bläckfiskmonstret.

Kranks spel rotsystem heter det va? Har jag aldrig givit en chans då vad jag förstått så handlar det om transhumansim och liknande. Det är inte min grej.

Götter2 har jag inte provat och som jag sagt i en tidigare tråd så finns det INGEN recension på hela jävla nätet eller ens på riots egna sida och det känns tråkigt nog som ett omdöme i sig.

Svårt i år att välja.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
PAX;n68223 said:
Saknas inte engelska versionen av Mutant? :cool:
Det är ju samma spel, bara på två olika språk.

Lite förvånad över att se Världsboken till Svavelvinter bland rollspelen - det är ju ett supplement. :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Lite förvånad över att se Världsboken till Svavelvinter bland rollspelen - det är ju ett supplement.
Ja, det var jag också en smula förvånad att se. Det är dock ett jävligt bra supplement, 2014 näst bästa, efter Spindelkonungens pyramid. ;)
 
Top