Nekromanti Rörliga territories i Forsaken

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Jag håller just på att skriva en kampanj till Werewolf: the Forsaken.

Spelarna spelar i ett pack som följer "Thundering Hooves", en totem som kräver att de aldrig får stanna på samma plats i längre än en vecka innan dom måste flytta vidare.

Detta gör det förståss omöjligt för gruppen att bygga upp ett fast territorium. Min fråga är då hur ni skulle hantera detta?
Kommer dom ha ett "rörligt" territorium som helt enkelt "flyttas med" dom när dom reser. Eller har dom inget alls? Eller kanske dom upprättar ett "miniterritorium" typ på motelet dom stannar?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Färdas de med konsekventa färdmedel? För mitt inre såg jag nämligen en motorkaravan och i så fall skulle det vara territoriet för mig.

Alternativt skulle jag kunna se en motellkedja som de alltid bor på som fungerar som deras utspridda revir? Kan man också ha plottar där de behöver ta sig någonstans för att ett motell behöver deras hjälp?
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Dom är fem stycken och dom åker alla på motorcyklar, ett litet bikergäng helt enkelt. :p Så dom har väl inte direkt så mycket folk eller prytlar med sig, de lever mer av vad området kan ge dom.

Jag gillar iden med motelkedjan, att dom av någon anledning gillar att hänga på någon motelkedja eller alternativt typ en billig hotelkedja (F1? :gremlaugh: ). Kanske kan de hänga på en matkedja typ en diner eller Dunkin' Donuts...

Då de flesta varulvspack är mycket territoriella så kommer det vara ett visst mentalt problem i att dom inte har ett "fast" territorium. Detta kommer sig av den ban som deras totem ger dom, men då den är ganska kraftig så kan man ju hoppas att det väger upp ganska bra.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag gillar iden med motelkedjan, att dom av någon anledning gillar att hänga på någon motelkedja eller alternativt typ en billig hotelkedja (F1? ). Kanske kan de hänga på en matkedja typ en diner eller Dunkin' Donuts...
De flesta motell har sina egna Diners som sitter ihop med dem, titta t ex på Route 66 här i Sverige, eller Scandic som alltid har en liten anspråkslös resturang.

Plus att de ligger oftast i utkanten av staden, men ändå inte helt i skogen, så kan man inte spela på att de oftast ligger på terretoriegränser?

Diggar tanken på knutteulvar!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,149
Location
Lund
... eller Scandic som alltid har en liten anspråkslös resturang.
Inte för att vara petig men Scandics restauranger är stundtals riktigt bra och inte särskilt anspråkslösa :gremsmile: Du borde testa Scandic Simonkentas restaurang i Helsingfors. Kanonbra mat :gremwink:

Diggar tanken på knutteulvar!
Det är ett häftigt koncept. I Chicago till V:tM fanns det ett Gangrel-gäng som var bikers. De gick under namnet "Wolfpack". Hårda grabbar på motorcyklar och alldeles för mycket Protean för allas bästa :gremwink: Ok, annat spel men lite av samma koncept.

Jag är ganska ofamiljär med W:tF (har dock spelat W:tA massor i mina dagar). Hur håller spelet mot sin gamla förlaga? Är det bättre? Sämre?

C.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Inte för att vara petig men Scandics restauranger är stundtals riktigt bra och inte särskilt anspråkslösa Du borde testa Scandic Simonkentas restaurang i Helsingfors. Kanonbra mat
Serverar dom extra blodiga biffar så är jag säker på att mina spelare kommer mumsa på! (Om dom kan låta bli att mumsa lite på gästerna istället...)

Jag är ganska ofamiljär med W:tF (har dock spelat W:tA massor i mina dagar). Hur håller spelet mot sin gamla förlaga? Är det bättre? Sämre?
I korta ordalag: Nytt, bättre, förbättrat... och snyggt.
Men det SÄMSTA med spelet (likt många som klagat på nya vampire) är just det, att de tär NYTT. Man ska absolut inte missta forsaken som den nya utgåvan av werewolf... Det är ett helt nytt spel. Personligen tycker jag det nya är bättre på precis alla plan... men det finns ju dom som inte håller med. Det är inte alltid lätt med förändringar... "Jag spelar minsann bara 1:ed!"
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
En mängd olika sätt:

1: Essens återställs långsamt med tiden.
2: Första gången i måncykeln då man ser sin egen månfas.
3: Genom att spendera tid i ett Locus.
4: Genom att äta människo- eller varulvskött.
5: Vissa ritualer kan även återställa essens.

(Jag tolkade frågan som hur varulvar får essens i nya Werewolf, eftersom du skrev det som svar på hur det nya spelet är. Rätta mig om jag har fel.)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,149
Location
Lund
Serverar dom extra blodiga biffar så är jag säker på att mina spelare kommer mumsa på! (Om dom kan låta bli att mumsa lite på gästerna istället...)
De har det mesta faktiskt. Blodiga biffar också :gremwink:

Jag tycker det är fler som klagat på att V:tR INTE är nytt utan bara V:tM i nyutgåva och då främst för att de återanvänt vissa av namnen från V:tM. Det är lite olyckligt att de gjort det för vissa verkar inte kunna bortse från att man använder samma namn fast i ett helt nytt spel. I W:tF har man gått stetget längre känns det som och ändrat mer både vad det gäller regler, back story och namnsättningar.

Jag gillar att det är helt nya spel. Det gamla var just det, gammalt. För mycket hade givits ut, det fanns inga hemligheter kvar annat än om antideluvians, Gaias innersta väsen och liknande. Dvs. sådant som generellt sett ligger en 100 - 140 pinnhål över spelarnas förmåga (eller bör göra det i varje fall).

C.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Jag menade de resande varulvarna, eftersom loci traditionellt sett är fasta. De andra sätten är minst sagt komplicerade.

Hur mycket Essence får man tillbaka över tid? Var står det? Måste missat det i boken...
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Hur mycket man får tillbaka med tiden är ungefär lika vagt som hur lång en scen egentligen är, alltså helt i WoD:s anda. Två till fyra mellan varje scenario, om tiden emellan spenderats händelselöst och relativt avslappnande.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Jag har alltid trott att den Essence som man får tillbaka mellan sessionerna inte är något som kommer naturligt, utan att det förutsätts att man gör något för att få dem men att det sker utanför bild.

Ska forska vidare på det...
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
"At the Storyteller, a werewolf may regain up to three spent Essence points between stories to represent time spent replenishing his reserves during downtime. The Storyteller decides exactly how many point are regained, based on the character's recent activities and victories. If he's suffered setbacks or has barely held his own against enemies or in regard to spirits or other Uratha, he regains one point. If he's won some small victories inpersonal endeavors or against rivals, he regains two points. If he's won resounding victories or performed acts that have placated or impressed spirits or other werewolves, he regains three Essence."
- Werewolf: The Forsaken, sida 76-77.

Ett till tre var det visst. Men nej, det verkar inte ha något att göra med de andra sätten att få tillbaka Essence. Så tydligen är det automatiskt...
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
"to represent time spent replenishing his reserves during downtime"

Så som jag läser det är det precis vad det har att göra med.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Hmm... så kan det ju faktiskt tolkas. Men varför faktorer som hur framgångsrikt det senaste scenariot varit räknas in, men inte faktorer som om man har full tillgång till ett locus eller inte, begriper jag i så fall inte.

Eller så är detta ännu ett skum effekt av Storyteller-systemet...
 

Gideon_UBBT

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
15
Location
Lund
Försvar av territorium blir meningslöst om det inte finns några loci att försvara. Det är inte kvadratmeter som är viktiga utan den energikälla som en locus innebär. Om de inte har några loci spelar det ingen roll att deras territorium sträcker över hundratals kvadratkilometer, eftersom det inte finns något där som de kan ha nytta av. En varulvsflock försvarar sin eller sina loci och de kanske anser att de behöver bufferzoner runt dem så att de kan utmana en inkräktare långt innan han står i farstun, men utan loci är ytan värdelös.

Jag skulle låta dem ha en transportabel locus. Varför inte ett fordon som dessutom kan vara besatt av deras Totem om det har Fetter som Numina. Deras totem skulle t o m kunna köra fordonet åt dem.
 
Top