Re: Varför jag aldrig använder förflyttning i strid
För det första: du står inte still när du slåss. Du rör på dig, jämt!
Inte vi som är lite mer macho. Vi står stilla och turas om att försöka knocka varann! Det är fight för män!
För det andra, jag har sedan jefligt länge övergett idén att rundan skulle vara ett absolut tidsmått. Det funkar helt enkelt inte med femsekunderstidsenheter. En runda blir istället så lång tid det tar för alla inblandade att genomföra sina handlingar.
Jag lämnar den diskussionen utanför, mitt system är inte uppbyggt på rundor så någon jämförelse är inte meningsfull.
Jag lägger aldrig fram en karta!
Jag gör ibland det, men i så fall mer en skiss än en regelrätt karta. Jag har dessutom principen att jag som spelledare är den ende som flyttar något på kartan. Alla förflyttningar går på känsla. Om en spelare klagar "varför hinner jag inte fram till dörren" så drar jag till med något i stil med "du var tvungen att stanna upp lite när du passerade de andra kombattanterna för att inte träffas av ett missriktat hugg".
Kartor tar fokuset från rollspelet och ersätter det med taktik.
Tvärtom, jag tycker att det hjälper spelarna att visualisera situationen. Det är upp till spelledaren hur myket taktik man tillåter. Om inte annat så slipper man diskussioner för att folk missförstår vem som är var, vem som är i vägen för vem, vem som kan drabbas av något och så vidare.
Terrängen är aldrig heller helt fix. Objekt framträder i terrängen när någon misslyckas, eller när en spelare behöver ett objekt för ett ball stunt.
Självklart kan man tillåta sådant även med karta. Jag försöker alltid premiera spelare som gör mer kreativa saker än "jag slår för att träffa med mitt kötta-kötta-svärd". Att ha en karta med lite pryttlar på kan dock inspirera till stunts. En spelare kanske råkar uppmärksamma att hans kompis står högst uppe på trappan och har svårt att försvara sig mot de som kommer nerifrån. Vad ska han göra? Han ser på kartan att världshusvärden svabbat golvet och att hinken står i ett hörn i närheten. Han frågar om det står någon såpa också där. Självklart gör det det. Resten kan ni nog gissa själv (nej, det är inte något snuskigt).
För det fjärde kan jag på så sätt få en mer dramatisk strid, och helt överge figurslagsspelen från vilket rollspel härstammar. Avstånd och förflyttning hör mer hemma i Warhammer än i rollspel, IMHO.
Jag håller med att det inte får bli figurslag av det. Nyckelordet för mig är visualisering. Spelarna ska veta var de är och hur det ser ut. Att de sen dessutom ser en liten stuga, några granar, en häst, en get och en brunn ger faktiskt närvarokänsla.
Vid ett tillfälle hade vi kommit över en hög modelljärnvägsträd, och bara att se några träd gjorde att känslan av att vara i en skog ökade enormt! Jag pratar snudd på uppenbarelse här! Ett standard "ni vaknar mitt i natten av att någon närmar sig" blev helt plötsligt mycket mer påträngande.
Dessutom så kan jag lova att det är mer otäckt att drälla ut 50 odöda på bordet än att säga det. Numerärt överläge kan med fördel visualiseras... (utgår här från att de flesta inte har fler än 50 spelare)
Det enda tillfället som jag använder förflyttning är när en person jagar en annan
Jag beter mig likartat. Även när jag har en karta så använder jag inte några egentliga förflyttningsregler, jag bara bestämmer vad som är ungefär rimligt (beroende på skala, men det kan tex vara en decimeter på kartan, baserat på mitt ögonmått och min bedömning av terräng). Undantaget är att uppenbart snabba eller långsamma personer/kreatur får motsvarande förflyttningsskillnader, men även det blir normalt förenklat till halv/dubbel förflyttning. Jag tenderar dessutom att överdriva omgivningens/terrängens inverkarn för att större variation och mer känsla för vad som är bra/dåligt, detta för att undvika ett stelt utväxlande av tärningsslag.
OK, jag vet att ni väntade på det.
Den skamlösa marknadsföringen av PaperFig.
Om ni vill ha ett gratis program för att skriva ut golvplaner och pappersfigurer för rollspel/tabletop, gå till PaperFig. Nu med ett nedladdningsbart bibliotek med över 1000 figurer, som dessutom går att utöka med egna!