Nekromanti Röd Gryning

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
FÖRFATTARENS KOMMENTAR



Jag började spela rollspel när jag var tolv och året var 1986. Drakar och Demoner, Mutant och Chock var det som fanns eller blev tillgängligt och rollspelsbutikens engelskspråkiga hyllor började snart pocka på uppmärksamhet. Bland de första engelskspråkiga spelen fanns West End Games ”Price of Freedom”. Under de följande åren kom allt mellan himmel och jord att passera vårt spelbord och POF försvann efter en kort men intensiv period och fick finna sig förpassad sedan det hade överglänsts av modernare, fräschare produkter.

När man som jag börjar uppkomma i en viss ålder (om än ej en respektabel sådan) börjar man att i oroande utsträckning drömma sig tillbaka till barndomen. I gamla och goda vänners lag kommer vi därför lätt in på det som vid den tiden var en stor del av våra liv: Rollspel. Minnen av lustiga händelser, minnesvärda kampanjer och karismatiska rollpersoner passas över krogborden. Det dröjde inte länge förrän ett mönster kunde urskiljas i denna rollspelsromantik: Ett visst spel fick allt som oftast en dominerande plats vid dessa samspråk. Just det, Price Of Freedom.

Vad gjorde då att spelet fastnade? Det enkla men ändå realistiska systemet? Den spelardrivna och öppna approachen med total avsaknad av äventyr? Det faktum att man inte spelade en fiktiv rollperson utan sig själv? Eller blev det extra roligt för att vi lät spelet utspela sig i våra kvarter och i vår stad? Hade den där kopplingen till ungdomsårens favoritfilm Red Dawn något med glädjen att göra? Eller kanske en vilja att utmana och utforska den tidens påtagliga invasionsskräck? Jag vet faktiskt inte. En kombination säkerligen. Med dessa ledmärken har jag nu skapat Röd Gryning, ett homage till West End Games lilla pärla. Det är ett nytt spel. Vi delar ingenting förutom grundidén och förhoppningsvis känslan. Det är min förhoppning med denna produktion att om femton år kommer i alla fall några gamla rollspelsgrupper runt om i landet sitta på krogar och minnas Röd Gryning, precis som jag och min gamla spelgrupp idag minns Price Of Freedom.

Vad väntar du på? Fram med ryggsäcken, länsa huset på torrmat och konserver, ned med varma ombyten, tändstickor och en radio och tvinga till dig grannens jaktgevär! Ivan väntar....och kom ihåg:



Bättre död än röd!

Jaha, det där var förordet till Röd Gryning. Blir man sugen?

Egentligen är det bara 60 sidors vältrande i ungdomsnostalgi. Måste man har vart där (80-talet vill säga) eller kan det vara så smalt att man måste ha spelat Price of freedom för att uppskatta det?

Slå mig.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Röd Grynvälling

Tja, nu spelade jag aldrig PoF, så jag är kanske fel målgrupp men det kan ju vara kul. Att spela under en ockupation är utmanade oavsett ockupant. Man har svarta börsen, krigsprofitörer, sadistiska officerare, oengagerade meniga och slemma quislingar att deala med. Samtidigt finns skräcker för infiltratörer alltid där, är Larsson från Krokom en infiltratör eller hade han bara tur som lyckades undkomma razzian på Paddy's? Hmm?
Och så kan man lira Allå Allå Emliga Armen fast i Gnesta istället för... en där franska byn! Stenkul!

Jag skulle kunna tänka mig att lira det om det inte snöar in allt för mycket på vapenmasturbation och politisk retorik. Varför man är ockuperad är ganska oviktigt faktiskt. :gremsmile:


Storuggla, London Calling...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Hej och välkommen till forumet!

Jag tycker att din idé är rätt kul. Jag själv har aldrig ens hört talas om Price of Freedom och har därför inget att säga om dina referenser vad det gäller spelet i fråga. Det jag kan känna är att du har en idé om ett rätt smalt spel och du verkar göra det främst för att få släppa ut lite uppdämnd nostalgi. Jag vet hur det känns, jag är nostalgipundare själv. Men frågan är om du verkligen behöver skriva ett sextio sidor långt spel för att förverkliga din idé. Sextio sidor är mycket. Skitmycket. Och om du verkligen vill att någon ska läsa spelet så vill det till att layouten är helt vansinnigt bra och att det finns gott om snygga illustrationer. Folk orkar inte plöja sextio sidor brödtext på datorskärmen.

Kanske klarar du av att klämma in det i dogmaformatet som jag gjorde med mina spel Skymningsläge och Vintervaka?

- Vulf
 

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
Re: Röd Grynvälling

Jag skulle kunna tänka mig att lira det om det inte snöar in allt för mycket på vapenmasturbation och politisk retorik.
Fast det skall finnas med, men den här gången med glimten i ögat. Regelmässigt ligger det inget vidare fokus på vapen, men det bör finnas en fast vapeförhärligande ideologi att låta rollpersonerna stå på. Den politisk retorik som fanns i den tidens spel (Price of freedom, Delta Force) skall självklart finnas med, men med en charmig självdistans.
 

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
Jo, tack för det, för de sextio sidorna är redan skrivna. Tycker du att jag har kastat bort två dagar av mitt liv? :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Röd Grynvälling

"Regelmässigt ligger det inget vidare fokus på vapen, men det bör finnas en fast vapeförhärligande ideologi att låta rollpersonerna stå på. Den politisk retorik som fanns i den tidens spel (Price of freedom, Delta Force) skall självklart finnas med, men med en charmig självdistans."
Haha, det verkar ju blir mysigt! Lycka till säger jag bara, jag hoppas att du orkar fullfölja det här för det verkar faktiskt kul (fast inget jag skulle spela med Vitulv , han skulle bara reta mig för att alla soldaterna betedde sig helt utan taktiskt vett :gremwink:).
Lycka till, som sagt. Kul verkar det i alla fall.


Storuggla, mutar vakten med vodka
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Va? Är det klart? Och här sitter jag och önskar lycka till som om du satt fast på första sidan. :gremlaugh: Där fick jag för att inte fråga först!


Storuggla, lycklig tillsvidare
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Haha, ajdå. Nä, kreativt arbete är aldrig bortkastat. När jag tänker efter så finns det rätt många kufar på det här forumet som faktiskt läser igenom spel som har tristare layout än kontaktannonserna i kvällstidningarna. Det är möjligt att jag är kräsnare än genomsnittet.

Inte för att jag har en aning om hur ditt spel ser ut. Det kanske är assnyggt?

Posta spelet här i rollspelsmakarforumet så kanske du får lite konstruktiv kritik (eller bara en massa beröm, sådant är också trevligt).

- Vulf
 

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
De mycket enkla och kortfattade reglerna för fordon i strid är inte speciellt bra formulerade, ingen flavor text är klar, kampanjdelen saknar lite information kring sovjetisk organisation...och av de 101 kampanjkrokarna är bara 25 klara. Grundläggande layout är uppdragen i InDesign. Allt detta på tre dagar. Det bara låg i mitt bakhuvud och väntade på att få skrivas....
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Grundläggande layout är uppdragen i InDesign.
Vad fan håller jag på och gnäller i så fall? :gremconfused:

*håller käft i fortsättningen och väntar på att Mr White lägger upp spelet för beskådan*

- Vulf
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Jo, tack för det, för de sextio sidorna är redan skrivna. Tycker du att jag har kastat bort två dagar av mitt liv?
Holy fuck! Jag brukar räkna med mellan en och två sidor råtext i timmen, och ska jag komma upp i två sidor så ska det vara lättskriven rutintext, tex att beskriva en massa färdigheter. Du är snabb!
 

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
Hm, tre dagar a 12 arbetstimmar blir ifs 54 sidor om du skriver 1,5 sida i timman. Så, nja, jag är väl lika snabb som dig ungefär?
 

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
Väldigt hastigt ihopslängd layoutstart. Faktum är att jag skrev spelet i oktober och har inte rört det sedan dess. Dags nu kanske. Feedback?

Ändrade PDF:en och la till "historiska texter" till bilderna. Bra eller anus?
 

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
11 personer har tittat på layouten. Är det ingen som orkar bemöda sig med lite feedback? Kom igen....
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Red Dawn - Feedback ;)

Jodå. Jag har laddat ned, gluttat och tänkt lite. Dock skall sägas att jag inte spenderade mer tid än vad som behövdes för att skumma textmassan.

Pro
Den lilla stjärnan är högupplåst och matchar mina tankar kring projektet jättebra.
Bilderna fungerar bra.
Tvåspaltigt gör det lättare att läsa.

Con
Textmassan behöver både en och två genomgångar innan det kan anses vara färdigt.
Reglerna i exempelfilen fick mig till att inte vilja testa dem, däremot är miljön något värt att ta i anspråk.
 

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
Re: Red Dawn - Feedback ;)

Textmassan behöver både en och två genomgångar innan det kan anses vara färdigt.
-Jo, visst är det så. Kanske till och med tre.

Reglerna i exempelfilen fick mig till att inte vilja testa dem, däremot är miljön något värt att ta i anspråk.
På grund av hur de beskrivs eller pga att det helt enkelt inte är din typ av regler?
 

Mr White

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
126
Location
Göteborg
Avatar koncept

Röd Gryning använder sig av ett avatarsystem. Spelarna spelar alltså avatarer, versioner, av sig själva. Mikael Svensson som är med i en spelgrupp som spelar Röd Gryning spelar alltså sig själv, en alternativ Mikael Svensson, i Röd Grynings värd. Han har ungefär samma grundegenskaper och färdigheter som sig själv och bor på samma ställe, i samma hus eller lägenhet med samma familjesituation. Röd gryning utspelar sig ett par år in i framtiden vilket öppnar för vissa förändringar av färdigheter och grundegenskaper utan att illusionen av verklighet bryts.

Faktum är att de flesta rollspelsgrupper skulle klara sig ganska ruttet som motståndsmän: få är så fyndiga och klartänkta som René, handlingskraftiga och hårda som Mike Donovan eller för den delen drillade i skytte och jakt av sina far som bröderna Eckert.

Man saknar ofta viktiga färdigheter, eller i alla fall hyfsade värden i dessa färdigheter.

Detta har jag löst genom att låta spelarna markera tre färdigheter vid spelets start, som kan liknas vi outforskade och lattenta förmågor: tre färdigheter som de, utan att vara speciellt bra i när spelet börjar, har möjligheten att snabbt utveckla och excellera i.

Detta innebär att brevbärar-Kalle, 22, utan att veta om det, kan ha en jävla fallenhet för att skjuta RPG, tillverka fällor samt jakt.

Dessa färdigheter höjer man väldigt fort, ffa i början av FV-stegen.Är detta ett bra sätt att kompensera spelarnas ( och därmed rollpersonernas ) bristfällande kunskap i vissa för ockupationsrollspel centrala färdigheter? Någon som har något annat förslag?

/Alla som har problem med eventuella stavfel och misslyckade försök till förklaring hänvisas till min bakfylla. Bakfyllan hittar ni strax bakom min högra tinning på våningsplan tre.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Re: Avatar koncept

Jag störtgillar iden! Den är perfekt för spel där karaktärernas ändring från "vanligt folk" till "tuff motstånskämpe" är central.

Den är så bra så att jag kanske till och med lånar den (i en lite modifierad variant) till Generica, om det är OK.

Faktum är att de flesta rollspelsgrupper skulle klara sig ganska ruttet som motståndsmän: få är så fyndiga och klartänkta som René, handlingskraftiga och hårda som Mike Hammer eller för den delen drillade i skytte och jakt av sina far som bröderna Eckert.
Ha! Titta bara vad tre personer sagt om mig efter att ha sett min site:

I did not think it was possible to be a reincarnation of Einstein, Bohr, Plato, Marx, Cook and John Holmes at the same time until You showed it was possible.
 
Top