Nekromanti Råttmän

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Har du börjat med svenska gåtor??? Svåra också..

Epzing Orm, tyvärr märkt för livet.. /images/icons/tongue.gif



/Arvidos, på skämthumör. :gremsmile:
 

SirDr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
147
Location
Växjö
Re: Har du börjat med svenska gåtor??? Svåra också..

1.3m långa människor med överdrivet stora framtänder? (4cm)
samt långa ALVLIKNANDE öron, fast med ludna toffsar högst upp. samt en super överdriven luktförmåga (både avge och att känna!)
-Maginus - skojar sällan eller aldrig då jag är allvarlig.

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Jo, jag vet.. men problemet är att jag inte har tillgång till Monsterboken II och den är inte särskilt lätt att få tag på.

Ezping Orm
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Re: Har du börjat med svenska gåtor??? Svåra också..

Det är alltid trevligt att bli ihågkommen..
Kan du svaret på gåtan också, så är jag tacksam.

Ezping Orm<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ezping Orm on 2001-07-19 18:46.</EM></FONT></P>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tjaaaa...

Det borde väl inte vara så svårt att skriva själv.. Jag tror faktiskt att det blir ett BÄTTRE resultat då! Jag skulle ju kunna skriva ett långt föredrag, som t. ex Nightowl är bra på, men.. Jag är lite trött.. /images/icons/tongue.gif

Jaja.. Säg till om du verkligen vill så kan jag ju brottas lite med tangentbordet?



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Re: Tjaaaa...

Jag vill verkligen veta vad råttmännen har för grundegenskaper och speciella förmågor.. om det sen inte passar mig, så får jag väl göra lite ändringar.

Ezping Orm
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,321
Location
Göteborg
Re: Tjaaaa...

Som plockar fram sin monsterbok.... Råttmännen blir 50-90cm långa. De har armar istället för framben och går upprätt på bakbenen. Råttmännen är kvicka smidiga och skygga. Det finns två raser: svarta och bruna, varav den bruna är vanligast. Råttmän är vanligen tjuvar eller jägare. De bor djupt inne i skogar där de bygger sina bon i höga träd. Ett bo är en liten hydda av trä och torkad lera, kamouflerad med löv och bark. Det brukar ha tre rum: sovrum, allrum och skafferi.(Man skulle ju kunna tro att råttmän borde ha fyra rum i sina bon eftersom värdet av en hall ej bör underskattas men om man ändå inte använder skor så har man ju ingen nytta av en skohylla i alla fall) Råttmännen är oftast klädda i grönt och vitt. De lever av nötter, frukter och bär(Sen kan man ju då fundera på varför de ska ha en massa jägare om de ändå bara äter kaninmat men de kanske jagar för skoj skull). Råttmännen bildar små stammar om 10-50 individer. Stammen har en stark hövding som bistås av en underhövding. Varje stam brukar ha en beredd tillflyktsort, där de kan ta skydd undan förföljelser och krig. Denna tillflykt är inredd med sovplatser och matföråd (det kan nämligen i nödfall klara sig utan ett allrum även om detta är mycket svårt att förstå för en utomstående). Råttmän kan använda alla lätta vapen och liten sköld. Deras favoritvapen är kortsvärd, kortbåge och dolk. De bär sällan tyngre rustning än läder.
Historia
Råttfolket har funnits länge i den kända världen. Under ledning av den store Nibbnubb kom råttmännen invandrande från vildmarken för flera hundra år sedan. De bosatte sig i den stora skogen Fischtra (ja eftersom Nibbnubb var så stor så behövde man naturligtvis en stor skog), där de byggde staden Kaan. Nibbnubb var mycket älskad av sitt folk, och de sörjde honom mycket när han dödades under en jakt (efter nötter) Han efterträddes av sin son Ghassis. En dag angreps en utpost vid råttrikets norra gräns av svartnissar. Ghassis drog ut med en truppstyrka för att undsätta fortet (vart nu det kom i från är det ingen som vet). När Ghassis nått fram anfölls Kaan överraskande av en jättearmé svartnissar. Staden intogs och plundrades _brutalt_. När Ghassis såg röken från det brinnande Kaan vid horisonten blev han rasande och störtade med sitt garde, 200 elitsoldater, tillbaka till sitt hem. Men de kom för sent (observera inte försent utan snarare för Sent). Svartnissarna hade skövlat staden och plundrat den _brutalt_. Omtumlade av chocken vandrade han omkring i ruinerna av det som varit hans älskade hem och svor en dyr ed: "Från denna stund ska råttfolket för alltid hata och bekämpa dessa ondskans svartnissar och deras avkomma" En svartnissestyrka låg i bakhåll för Ghassis och hans garde inne bland ruinerna. En våldsam strid utbröt. Ghassis'(viva la france) av mithril, Sakkinis, skördade många offer, men till slut föll det ädla svärdet för svartnissehövdingen Marglush spjut. Hela råttgardet nedgjordes till sista man. Marglush satt Ghassis huvud på sitt spjut spände Sakkinis vid sitt bälte och red ut ur Kaan i spetsen för sina vargryttare. De överlevande råttmännen grät och sörjde när de såg sin älskade härskare skymfas på detta sätt och lovade att hämnas honom. Råttfolket gick i landsflykt och splittrades (det var enklare att hämnas om inte alla behövde göra det på samma gång). Nu lever de i stora skogar runt om i världen. Överallt håller de Nibbnubb och Ghassis högt i ära. Många ungar råttmän och råttkvinnor har sökt ära och berömmelse genom att bege sig på jakt efter Sakkinis, men ännu har ingen återfunnit Ghassis'(Hola España) svärd.
Råttman
Hemvist: 2&3
Vanlighet: sällsynt
Antal: 10-50
Grundegenskap:
Sty 2t4
sto 1t2+1
fys 2t6
smi 3t6+6
int 3t6
psy 3t6
kar 2t6+3
naturliga vapen
2nävar 20% skada 1
1spark 20% skada 1T2
Naturligt skydd 0 (fast jäkligt ludna är de över hela kroppen)
Förflyttning L8
Färdigheter & Förmågor: Råttmän är vanligen jägare (fruktjägare) eller tjuvar.

Så där det var väl allt, sen kan jag inte låta bli att kommentera att denna beskriven faktiskt är skrämmande rasistisk och jag tar klart avstånd från de rasistiska inslagen i beskrivandet av råttmän. Svarta och Bruna råttmän har 1. Samma storlek,fysik,karisma,int,psy,sty 2.exakt samma historia det enda som skiljer är färgen och ändå skriver han det finns två raser! av råttmän.....
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Suuuuck...

Så där det var väl allt, sen kan jag inte låta bli att kommentera att denna beskriven faktiskt är skrämmande rasistisk och jag tar klart avstånd från de rasistiska inslagen i beskrivandet av råttmän. Svarta och Bruna råttmän har 1. Samma storlek,fysik,karisma,int,psy,sty 2.exakt samma historia det enda som skiljer är färgen och ändå skriver han det finns två raser! av råttmän.....

Jaha... Det är inte det första mysko försöket jag har sett att läsa in politiska vinklingar i hr Blixts texter, men det vete fan om det inte var det mest långsökta.  Han använder ordet "ras" (inte helt ovanlig term i fantasysammanhang) på ett ställe, för att beskriva den - genetiskt betingade - skillnaden på de två typerna av råttmän, och av det sluter du dig till att texten är "skrämmande rasistisk". Hade det gjort nån skillnad om det hade stått "två typer" eller "två sorter" av råttmän då, och exakt vad hade det förändrat?
Helvete, nån sorts måtta på politrukandet får det väl fæn vara!

Anders är fö (liksom jag) ingift i en indisk rajput-klan; det är fru Blixt till höger på den här <a href="http://www.algonet.se/~khelatar/temp/tm3.jpg">bilden</a>. Rasistiskt värre...

--
Åke
 

Glacius

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
131
Location
Stockholm
Re: Suuuuck...

Att skaffa sig indiska fruar verkar vara vanligt förekommande bland gamla rollspelsveteraner, vad beror det på? :)

/Max
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Suuuuck...

Att skaffa sig indiska fruar verkar vara vanligt förekommande bland gamla rollspelsveteraner, vad beror det på? :gremsmile:

Beror på att de hälsar på varandra, och följaktligen träffar varandras indiska släktingar emellanåt. (-:
Indiskor som tycker det är kul med matchmaking har iofs också ett finger med i spelet...

--
Åke
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,321
Location
Göteborg
Re: Suuuuck...

Först ett liten reträtt, nej jag var inte särskilt seriös när det gällde kommentaren om rasism den var tänkt på ungefär samma nivå som de övriga kommentarerna jag lade in. Jag har heller ingen anledning att betvivla hans avsikt men jag tycker ändå det är slarvigt att använda ordet på det sättet. Jämför "Det finns två raser av humanoider alver och människor" med "Det finns två raser av människor, svarta och vita och sedan finns det även andra intelligenta raser" jag ser en viss skillnad och tycker att det kan vara viktigt att man framförallt för ansiktet utåt inte låter olika hudfärg utgöra enda skillnaden mellan två raser.
 
Joined
29 Jun 2001
Messages
129
Location
Eskilstuna
Apropå "rasismen"

Tja, den texten har jag alltid tolkat som om herr Blixt, från början tänkte sig en större skillnad mellan de bruna och de svarta, men sedan struntade i det och bara behöll skillnaden i färg. Men om folk sen vill läsa in hemska, konspiratoriska undermeningar i det, så är jag inte alls främmande för det.

/Gloria Excelsior (VARNING FÖR FÅNIGT CITAT! Just because you're paranoid, doesn't mean there not after you.)
 
Top