Råkade MacGuffin:a

verlandes.

rollspelskollektivet
Har skrivit på ett äventyr ett bra tag och någonstans längs vägen inser jag att halva scenariot är en MacGuffin-jakt.

Känner att det är lite sent att styra om hela äventyret, så nu undrar jag: hur illa tycker vi om MacGuffins? Kan det räddas på något sätt? Hjälper det om jag i något slags förord erkänner att "ja, detta är en jakt på en MacGuffin"? Är MacGuffins oavkortat en dålig sak?

Jag är rätt glad i äventyret i övrigt, tycker om premissen och settingen, samt har beställt en hel del konst (och ett partitur...), så vore trist att slänga ut bebisen med badvattnet, som man säger.

Dumpar omslaget här för uppmärksamhet, illustration av Per Gradin med omslagslayout av @DeBracy.

EDIT: kan vara så att jag missförstått exakt vad en MacGuffin är, och/eller att det är något som är frowned upon - känner mig lugnad av tråden!
1000018437.jpg

Last edited:
Älskar omslagsbilden!

Vad tänker du är det som är dåligt med en MacGuffin? Några av filmhistoriens bästa filmer har det, så så illa kan det väl inte vara?
Jag med! Har beställt saker av Per förut, otroligt lyhörd illustratör!

Nämen MacGuffins brukar väl omnämnas som ett rätt forcerat berättargrepp, tänker jag? Blir lätt farligt nära sånt där förhatligt rälsande¹.

¹tycker egentligen att räls kan vara rätt trevligt, om det görs på rätt sätt.

Last edited:
Det är absolut inget fel med McGuffins, varken i rollspel eller andra berättelseformer. Enda gången det är fel är om det är dåligt skrivet och slappt, men då hade det ju varit dåligt även utan mcguffin.

Att automatiskt tycka att McGuffins el. dylikt är dåligt är ju oftast ett resultat av en jargong där personer (oftast snubbar) ska hålla på och dissekera och dekonstruera allt bara för att känna sig smarta.

Det tråkigaste med McGuffins är själva ordet Mcguffin.

Det är absolut inget fel med McGuffins, varken i rollspel eller andra berättelseformer. Enda gången det är fel är om det är dåligt skrivet och slappt, men då hade det ju varit dåligt även utan mcguffin.

Att automatiskt tycka att McGuffins el. dylikt är dåligt är ju oftast ett resultat av en jargong där personer (oftast snubbar) ska hålla på och dissekera och dekonstruera allt bara för att känna sig smarta.

Det tråkigaste med McGuffins är själva ordet Mcguffin.
Behövde nog höra detta! Tack!

Jag håller med, det är inget fel med en mcguffin. Det är en trope, ja, men att vara en trope är inte samma sak som att vara dålig.

Men det är bra att inse vilka troper man använder (så som du gjort nu) så man inte alltid faller tillbaka på exakt samma trope om och om igen i varenda äventyr.

Jag ser inga problem med mcguffins, och "rälsning"… well, det finns ju de som kallar allt som inte är totalt fri sandlåda för "rälsning" så jag skulle inte oroa mig för det heller.

Visst betyder det att man jagar efter en viss grej? Vad skulle vara fel med det? Något ska en ju göra.

Det finns en underton av att grejen man jagar egentligen inte spelar någon roll, typ att alla kanske jagar en resväska och tycker den är viktig men vi som spelare/tittare skiter i vilket. Såna mcguffins tycker jag är tråkiga dock, och filmer som aldrig avslöjar vad mcguffinen är är inte hälften så smarta som de som gör de filmerna tror att de är.

Men jag tänker att det går att göra mcguffinjakter med icke-utbytbara mcguffins, där det faktiskt spelar roll vad de är och där de är väl förankrade i både spelvärld och narrativ. Det är då sak-jakter blir bäst =)

Visst betyder det att man jagar efter en viss grej? Vad skulle vara fel med det? Något ska en ju göra.
När jag hört det beskrivas i negativa ordalag så är det just för att det kopplas till ett rälsande - sen tycker jag som sagt inte att rälsen är dålig i sig själv, även om det finns otaliga exempel på slappt rälsande (bland annat från mig).

Det finns en underton av att grejen man jagar egentligen inte spelar någon roll, typ att alla kanske jagar en resväska och tycker den är viktig men vi som spelare/tittare skiter i vilket. Såna mcguffins tycker jag är tråkiga dock, och filmer som aldrig avslöjar vad mcguffinen är är inte hälften så smarta som de som gör de filmerna tror att de är.

Men jag tänker att det går att göra mcguffinjakter med icke-utbytbara mcguffins, där det faktiskt spelar roll vad de är och där de är väl förankrade i både spelvärld och narrativ. Det är då sak-jakter blir bäst =)

Wikipedia-definitionen är tydligen som du säger att föremålet också är oviktigt för handlingen, som Pulp fiction-väskan. https://en.m.wikipedia.org/wiki/MacGuffin

Jag trodde det räckte med att det var ett föremål som både protagonister och antagonister var ute efter för att räknas som en mcguffin.

Vad jag förstått är grejen med tropen just att det är något utbytbart. Typ portföljen i pulp fiction. Är det guld? Pengar? Droger? Marcellus Walleces själ? Spelar ingen roll. Det är något värdefullt som folk vill ha.

Är det inte utbytbart är det inte längre en mcguffin. Jag skull tänka mig exempelvis "the genesis device" i Wrath of Khan.

Och det är ju absolut en väg man kan gå. Kan du knyta mcguffinin till något senare i handlingen så kommer du ju bort från tropen om du vill.

Jag gillar macguffins och har rätt ofta med dylikar i äventyr. Spelarna/rollpersonerna har ju ändå ingen business i att förstå vad de gör eller letar efter.

Tycker sällan att det är något problem och har använd dem själv vid flera tillfällen. Det är bara störigt om de är alldeles för många mcguffins - typ "hämta alla 17 trollflöjterna som är utspridda i rikets alla hörn". Då blir äventyrs-strukturen snabbt förutsägbar och enformig.

Back