Nekromanti Råkade dela ut en ring of Telekinesis

Igge

Veteran
Joined
18 Dec 2001
Messages
22
Location
Göteborg
När vi spelade ett äventyr så råkade mina spelare slå ihjäl en höglevels magicuser. Allt gott så långt och de fick en massa xp. Tyvärr hade magicusern en ring of Telekinesis. Jag hade inte riktigt fattat vilket mäktigt föremål det är. Nu undrar jag om det är någon som har tankar på hur man kan tolka beskrivningen av den så att den inte blir så mäktig.

Ett exempel på dess effekt var när det kom ett piratskepp mot spelarna skepp, och hur de rensade hela skeppet från pirater innan jag hunnit säga sitsafits. Kul, men lite väl obalanserat. Kampajen har fyra fjärdelevelskaraktärer.

Alla tankar mottages tacksamt.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
En grej man kan göra är att se till så ringen bara kan flytta små föremål och då bara TILL personen som använder den. Inte bort från personen.

Bilden jag bifogar är bara för min presentation.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Ett lite elakt men roligt sätt är att se till att de inte vågar använda den så ofta. Inte direkt så att den är cursed, men t.ex så att magikern de tog den av i sin tur stal den av nån lagom mäktig varelse, som nu söker efter den och får veta lite mera om var den befinner sig varje gång den används någon längre tid åt gången.

/JPS
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag råkar inte ha några regler till hands, men ifall Ring of Telekinesis finns i DMG och ifall det står att den kan göra mera än att flytta små föremål är det ju inte så roligt för spelarna om den plötsligt förlorar det mesta av sin användbarhet bara för att den är svår att hantera för SL.

Men å andra sidan är det ju inte så roligt om man klarar av alla sina strider genom att lyfta upp motståndarna och släppa ner dem i närmaste hål heller.

Fast å tredje sidan skulle man ju kunna säga att man får mindre experience om man besegrar sina motståndare på det sättet...

Men å fjärde sidan är det ju inte alls bra att bestraffa spelarna för att de kommer på originella och nyskapnde lösningar...

/JPS - undrar om du verkligen ser ut så där
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Läs beskrivningen.

Jag antar att de (miss)brukar Violent Thrust-versionen. Då kan man flytta 12,5 kilo per caster level (dvs vad ringens skapare bestämde som caster level). Observera även att telekinesis kräver ett attack-slag (BAB + Int-modifier) för att träffa.

Om man vill flänga iväg en motståndare får han en Will-save för att stå emot effekten.

Som sagt, läs beskrivningen av vad den gör. PHB, sidan 264.
 

Igge

Veteran
Joined
18 Dec 2001
Messages
22
Location
Göteborg
Tack för synpunkter

Det är mycket rikrigt violent thrust varianten som är hemsk. Den andra varianten är mer underhållande. Idag lyfte spelarna upp en bugbear att förhöra som stod neranför tornet där de spelarna var. De förhörde honom 80 fot över marken. Han blev snabbt mycket samarbetsvillig.

Jag läste beskrivningen noggrannt och kom fram till att ringens violent thrust säger att all energi spenderas i en ett våldsam energistöt. Eftersom ringen fungerar som spellen och spelleffekten är som för en 9lvl caster har jag beslutat att ringen bara kommer att fungera 9 runder åt gången. Sedan måste ringen vila en runda. I likhet med detta kan violent thrustversionen bara användas var 10:e runda. Det är så lång tid det tar för ringen att ladda upp sig igen. Har jag bestämt.

Jag vill inte ta en magic item från spelarna. Det känns oschysst, det är därför jag tolkar spellen hårt.

Sedan har jag också beslutat att 9lvl magicern som spelarna dödade och tog ringen av kommer att förfölja dom. Nästa gång kommer hon att vara beredd.... Kanske kommer hon tillbaka som någon form av odöd... Eller det kanske blir nästa gång igen.... .Muhahahaha (Elakt DM skratt)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Men man kan ju, om man vill, göra så att ringen blir bättre ju högre level man är. Lvl fyra-rp bör ine kunnaanvända ringen i sin fulla kraft.
 
Top