Nekromanti Råd till en laddad alv.

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
God dagens.
Imorgon smäller det. SOm alv skall jag antagligen försöka uträtta något av godo i Eon. Har ni som är rutinerade spelare något gott råd till mig.
Låt dem bara komma in /images/icons/wink.gif
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Börja med att skaffa alven en etisk modell så han kan avgöra vad som är gott och ont.
Sen är det inte så svårt.
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Jag har spelat alv till andra rpg. Men då antar jag att det är ungefär samma sak. Ingen stor skillnad alltså. /images/icons/clever.gif
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
precis ! (ot)

Precis, med den skillnaden då att alver inte är människor.
Jag råder att läsa kapitlet om alvers mentalitet i alv boken väldigt nogrannt ett par gånger innan ni kör.

Lycka till !
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Re: precis ! (ot)

Jo, för första gången jag spelade alv fick jag skarp kritik. Jag var oförskämd mot en dvärg. Tyckte jag var helt okej. Men inte han . Men jag kanske hade fel /images/icons/sad.gif

Men efter vad jag vet så har alver inte mycket tycke för dvärgar i någon värld ???
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
alver och dvärgar

Varför var du oförskämd mot dvärgen ? oprovocerat eller hade dvärgen varit oförskämd först ?

Alver ser ju på dvärgar som fiender. Exakt vad en fiende innebär för en alv är dock inte självklart. Detta redogörs i alvboken.
Alver drar däremot oftast väldigt hårt på sin heder och tar i vanliga fall inte till ordkväden och/eller sänker sig till sin fiendes nivå.
En alv förolämpar inte en dvärg bara för att dvärgen råkar vara dvärg, det är ju knappast dvärgens fel. Om dvärgen senare är oförskämd så får han hoppas att han har förstärkning.

Sedan kan man ju inte säga att "alver är så här". Alver är ju lika individuella som människor till sinnet (om inte _mer_ individuella). Så det är väldigt svårt att generalisera alver, samtidigt som det på sitt sätt är ganska lätt att generalisera alver.
Fan vad jobbigt det här blev, jag går och räknar matriser istället.
Lycka till med dina alver.
 

Lan

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
113
Location
Ängelholm
Jag visar dig imorgon min stolte vapenbärare.../images/icons/devil.gif

Tai'Shar Manetheren!
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Re: alver och dvärgar

Japp

Men då kan jag inte vart helt fel ute. Jag menar, dvärghelvetet både förolämpade mig och var almänt jobbig. /images/icons/laugh.gif
 
Top